کشمکش مرزی آمریکا و مکزیک در آخرین دقایق به مصالحه انجامید. سخنگوی دموکرات‌ ها با ابراز «سرخوردگی عمیق» از مشی تهدیدآمیز ترامپ، این توافق را ناقض مقررات پناهندگی در آمریکا خواند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک پست گزارش داد پس از توافق آمریکا با مکزیک در مسئله مهاجران و تعرفه‌ های گمرکی، انتقاد دموکرات‌ ها به دونالد ترامپ بالا گرفته است.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سخنگوی دموکرات‌ ها در نکوهش مشی رئیس جمهور اعلام کرد که عصبانیت و تهدید، راه سیاست خارجی نیستند. او گفت که ترامپ وجهه جهانی آمریکا را با تهدید‌های گمرکی علیه همسایگان جنوبی و دوستان دیگر پایین آورده است.

پلوسی افزود کنگره هم‌چنان دولت ترامپ را به دلیل ناتوانی در مراعات شرایط انسانی در مرزهای جنوبی آمریکا مسئول می‌ داند: «ترامپ باید از سنگ‌ اندازی در مسیر تلاش‌ های سازنده و غیرجناحی کنگره برای حل مشکلات مرزی دست بردارد.»

ترامپ جمعه 7 ژوئن از امضای توافق با دولت مکزیک و معلق شدن تعرفه‌ های تجاری تنبیهی علیه این کشور خبر داد. طبق این توافق مکزیک نیز متعهد شده که تدابیری سختگیرانه برای جلوگیری از مهاجرت‌ های غیرقانونی اتخاذ کند. تعداد مهاجرانی که از هندوراس، گواتمالا و السالوادور از طریق مکزیک به آمریکا می‌ رفتند، این اواخر به شدت افزایش یافته بود.

قرار شده است که از فردا دوشنبه 10 ژوئن، 6000 مامور از گارد ملی مکزیک در مرز گواتمالا مستقر شوند تا جلوی ورود مهاجران غیرقانونی از کشورهای یاد شده به آمریکا را بگیرند. دولت مکزیک همچنین تعهد داده که مانع فعالیت باندهای قاچاق شود.

طبق این توافق، آمریکا می‌ تواند کلیه کسانی را که منتظر رسیدگی به پرونده پناهندگی خودشان هستند، تا زمان تصمیم‌ گیری و اعلام نتیجه به مکزیک برگرداند. تاکنون مکزیک در موارد استثنایی اجازه چنین کاری را می‌ داد.

نانسی پلوسی از مقررات جدید عمیقا ابراز سرخوردگی کرده و آن را نقض قوانین پناهندگی در آمریکا خوانده است. او همچنین انتقاد کرده که دولت ترامپ به ریشه‌ ها و دلایل مهاجرت‌ ها هیچ توجهی ندارد.

فقر و خشونت؛ موج مهاجران

مطابق آمارهای رسمی، تنها در ماه مه سال جاری، 144 هزار نفر از طریق مرز مکزیک وارد آمریکا شده‌‌ اند که سه برابر میزان مشابه در سال 2018 است. بسیاری از این مهاجران کودکانی هستند که بدون والدین و تنها به راه افتاده‌ اند. همه ساله صدها هزار نفر از کشورهای آمریکای جنوبی برای فرار از فقر و خشونت، راهی آمریکا می‌ شوند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌ گوید 90 درصد تقاضاهای پناهندگی مهاجران هندوراس، گواتمالا و السالوادور از سوی قضات رد می‌ شود اما زمان طولانی رسیدگی به پرونده‌ ها، فرصتی فراهم می‌ کند تا متقاضیان به زندگی زیرزمینی روی بیاورند و جای پای خود را در آمریکا محکم کنند.

ترامپ در دفاع از توافق اخیر با مکزیک در توئیتر نوشته است: «اگر مکزیک تدابیر شدیدی برای کاهش مهاجرت‌ های غیرقانونی به خرج دهد، این توافقی موفقیت آمیز برای هر دو طرف خواهد بود.»

او به دموکرات‌ ها نیز تاخته و نوشته است: «چیزی گیر نانسی پلوسی عصبی و مجلس دموکرات‌ ها نمی‌ آید.»

دولت مکزیک هم خشنودی خود از توافق با ترامپ را نشان داده است. تظاهراتی که قرار بود در شهر مرزی «تیخوانا» در اعتراض به تعرفه‌ های گمرکی آمریکا برگزار شود تغییر ماهیت داد. «مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور این کشور در توئیتر نوشت: «ما در تیخوانا جمع می‌ شویم تا جشن بگیریم.»

دونالد  ترامپ تهدید کرده بود که از روز دوشنبه، تعرفه‌ ای 5 درصدی بر کالاهای وارداتی مکزیکی تعلق بگیرد و چنانچه سیاست‌ های مهاجرتی مکزیک رضایت‌ بخش نبود، این تعرفه به صورت پلکانی تا 25 درصد افزایش یابد.

مکزیک در کنار کانادا و چین از مهم‌ ترین شرکای تجاری آمریکا به شمار می‌ رود. دونالد ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 گفته بود که بستن مرزهای مشترک با مکزیک یکی از هدف‌ های اصلی اوست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.