جنگ چین و آمریکا در پی اختلافات تجاری میان دو کشور رو به افزایش است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه خلق چین (people) در مقاله‌‌ ای که با عنوان «آمریکا، توانایی‌ های چین را برای پاسخ دست‌ کم نگیر» منتشر شد، بر وابستگی «ناراحت کنندi» آمریکا به مواد معدنی کمیاب چین اشاره کرد و این پرسش را مطرح کرد که «آیا مواد معدنی کمیاب چین به سلاحی برای پکن در مقابل فشارهای بدون دلیل واشنگتن تبدیل خواهد شد؟ پاسخ آشکار است».

جنگ چین و آمریکا در پی اختلافات تجاری میان دو کشور رو به افزایش است. در همین راستا چین آماده است تا از مسیر سلطه خود بر عناصر خاکی کمیاب و مواد معدنی مهمی که در قطعات الکترونیک استفاده می‌ شود، به این جنگ تجاری پاسخ دهد.

هفته گذشته «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین از یکی از شرکت های فعال در زمینه استخراج و فرآوری این عناصر خاکی کمیاب بازدید کرد؛ بازدیدی که بار دیگر موقعیت برجسته چین به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان این محصول در جهان به ویژه به آمریکا و خطر استفاده از این برتری به عنوان یک اهرم قدرت در جنگ تجاری میان دو کشور را به همگان گوشزد کرد.

عناصر معدنی کمیاب، گروهی شامل 17 عنصر شیمیایی است که در بسیاری از صنایع، از فناوری‌ های نوین گرفته تا تجهیزات نظامی استفاده می‌ شود و تنها طی سالهای 2014 تا 2017 میلادی، 80 درصد از واردات مواد معدنی کمیاب آمریکا از کشور چین بوده است.

اگرچه تاکنون تعرفه‌ های صادرات این مواد چندان تغییر نکرده است اما این احتمال وجود دارد که با تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا، ارزش داد و ستد بین‌ المللی این مواد به طور چشمگیری افزایش یابد.

همچنین اگر چه تاکنون دولت چین به صراحت اعلام نکرده که فروش مواد معدنی کمیاب خود به آمریکا را محدود می‌ کند اما رسانه‌ های این کشور قویا بر این باورند که این اتفاق به‌ زودی روی خواهد داد.

بی‌ تردید آمریکا می‌ خواهد از صنایع ساخته شده به کمک مواد کمیاب چین، علیه چین استفاده کند و مانع از پیشرفت این کشور شود. مردم چین هرگز چنین چیزی را نخواهند پذیرفت... ما به آمریکا توصیه می‌ کنیم توانایی‌ های چین را در محافظت از حق توسعه و منافع خود دست‌ کم نگیرد. نگویید که به شما هشدار نداده‌ایم.

پکن پیش از این نیز از مواد معدنی کمیاب خود به عنوان اهرم فشار استفاده کرده است. از جمله در سال 2010 میلادی پس از وقوع درگیری میان یک کشتی چینی با دو کشتی گارد ساحلی ژاپن در دریای چین شرقی، چین صادرات این محصولات را به ژاپن متوقف کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.