توفان پوپولیستی شیشه های اتحادیه اروپا را در هم شکست اما برخلاف پیش بینی ها، نتوانست همه تشکیلات را در هم بشکند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، هفته نامه تایم آمریکا در گزارشی نوشت: از یکشنبه شب که ملی گرایان راستگرای اروپا در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در انگلیس، فرانسه و ایتالیا پیروز شدند، یک حس پیروزی حریصانه ای در میان آنها گسترش یافته است. این امر به طور بالقوه می تواند بخش هایی از قاره اروپا را تکان دهد.

اما علیرغم پیروزی های فردی، احزاب پوپولیست و ناسیونالیست در میان چندین گروه سیاسی در بدنه اجرایی اتحادیه اروپا همچنان فروپاشیده هستند و به احتمال زیاد علیه این تشکیلات مبارزه خواهند کرد تا اینکه کاملا جای آن را بگیرند.

مارین لوپن روز یکشنبه ضمن ابراز خرسندی از پیروزی حزب خود در انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه، آن را پیروزی مردمی دانست که با غرور و کرامت قدرت را بازیافته اند.

این انتخابات که هر پنج سال یکبار در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا برای تعیین 751 نماینده در پارلمان اروپا در بروکسل برگزار می شود، برای شکل دادن به سیاست های مسائلی مانند مهاجرت، تجارت و هزینه های عمومی بسیار مهم است.

تاثیر نتایج این انتخابات در کشورهای مختلف عضو نیز بازتاب می یابد. در ایتالیا، حزب لیگ به رهبری «ماتئو سالوینی» وزیر کشور، 34 درصد آراء را به دست آورد که به مراتب بیش از انتظارات بود و وضعیت آن را به عنوان قوی ترین جنبش سیاسی در کشور تایید می کرد.

و پس از آنکه حزب جدید برگزیت در انگلیس برای اولین بار در روز یکشنبه در انتخابات اتحادیه اروپا شرکت کرد، «نایجل فاراژ» رهبر آن، اصرار داشت که به حق مشارکت در مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا در کنار دولت دست یافته است.

در فرانسه، نتایج این انتخابات تغییر قدرتمند نمادین انتخابات ریاست جمهوری 2017 را نشان داد که قدرت را به ماکرون تحویل داد. حدود 200،000 رای دهنده فرانسوی بیشتری از پیام های ضد مهاجرت لوپن در مقابل سیاست های لیبرال و دوستانه ماکرون حمایت کردند.

با این حال، به رغم همه جشن ها در میان رهبران راست افراطی در روز یکشنبه، آنها به پیروزی مدنظرشان در مورد سلطه پوپولیست ها بر اتحادیه اروپا آن گونه که برخی پیش بینی می کردند، دست نیافتند. در حقیقت، زمانی که پارلمان جدید اروپا در روز 2 ژوئیه در بروکسل تشکیل می شود، ناسیونالیست ها و پوپولیست ها می توانند برای پیشبرد وعده های انتخاباتی خود جدال کنند یا تصمیماتی را که در دوره تبلیغات انتخاباتی علیه آنها کارزار برگزار کرده بودند، متوقف کند.

برای یک چیز، احزاب ناسیونالیست عمیقا دچار شکاف هستند؛ به عنوان مثال، حزب فیدز به رهبری «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان که در انتخابات روز یکشنبه 52 درصد آراء را به دست آورد، در بلوک سیاسی متفاوتی در بروکسل در مقایسه با لوپن و سالوینی قرار دارد؛  دیگر رهبران ملی گرا هم در مورد مسائلی مانند تحریم های روسیه، محیط زیست و مقررات مهاجرت دچار شکاف و اختلاف هستند.

و حتی اگر آنها در برخی تصمیمات بتوانند به اجماع برسند، به رغم نمایش قدرتمندی که در روز یکشنبه داشتند، کرسی های کمی در پارلمان اروپا خواهند داشت تا بتوانند تاثیر چشمگیری در تصمیم گیری ها داشته باشند. «فابریس پوتیر» مدیر ارشد برنامه ریزی شرکت مشاوره راسموسن گلوبال که فرانسوی است و پشتیبان قوی ماکرون است، می گوید: «کمی بیش از 200 عضو در میان ناسیونالیست ها و پوپولیست ها وجود دارند که همه آنها باهم ترکیب شده اند اما این اکثریت قاطع نیست.»

این ممکن است یکی از دلایلی باشد که ماکرون با وجود پیروزی لوپن در انتخابات، هیچ تکانی نخورد. حزب مارین لوپن با کمتر از یک درصد حزب ماکرون را شکست داد و احتمالا همان تعداد کرسی های پارلمان اروپا را همچون قبل به دست خواهد آورد. در همین حال، ماکرون که حزبش برای کسب کرسی در بروکسل تا به امروز بسیار جدید بوده است، اکنون 23 نماینده خواهد داشت که بیشترین تعداد در یک بلوک جدید لیبرال دموکراتیک است.

با توجه به نارضایتی عمیق از عملکرد ماکرون، حدود 44 درصد از هواداران جنبش اعتراضی جلیقه زردها به حزب لوپن رای دادند، در حالی که بسیاری دیگر به حزب زیست محیطی، سبزها رای دادند. تحلیلگران گفتند با این وجود این جابجایی پشتیبانی ها با توجه به تحولات اخیر فرانسه تا آن حد بد نبوده است. «دومینیک مویسی» تحلیلگر موسسه روابط بین الملل فرانسه در پاریس می گوید: «این نوعی پیروزی برای ماکرون بود. البته این یک پیروزی نیست زمانی که شما در جایگاه دوم هستید. اما با توجه به خصومت بزرگ علیه ماکرون، این شکست محسوب نمی شود.»

انتخابات اتحادیه اروپا نشان می دهد که احتمال هماهنگی مجدد بین ماکرون و لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022  وجود دارد - یک نظرسنجی نشان می دهد لوپن قطعا دوباره بازنده خواهد شد. مویسی می گوید: «هنو هم اکثر فرانسوی ها نمی خواهند لوپن روی کار بیاید. شانس پیروزی ماکرون در انتخابات 2022 هنوز بالاست.»

تا آن زمان، ماکرون و سایر میانه روها ممکن است از شکست های خود در این ماه درس عبرت بگیرند. مهمتر از همه، ماکرون، مانند سیاستمداران اصلی در جاهای دیگر، اکنون باید نشان دهد که او هم از نتیجه انتخابات به شدت مستاصل شده است. «برونو لو میر» وزیر دارایی فرانسه در اوایل سال جاری، به تایم گفت: «من می گویم که در همه جای جهان غرب، شکاف بین دو حزب در کشورها دیده می شود. یک طرف از جهانی سازی بهره می برد و طرف دیگر از آن متضرر می شود.»

مانند کارزار ترامپ در سال 2016، لوپن به نگرانی ها در کارزار انتخابات اتحادیه اروپا متوسل شد و ماکرون را به عنوان رهبر آشفته معرفی کرد. مویسی می گوید: «پس از شکست روز یکشنبه، امیدوارم دستکم درک شود که خارج از پاریس مردم چگونه اوضاع را درک می کنند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.