رئیس جمهور آمریکا مانع از شهادت دادن مشاور سابق خود درباره تحقیقات مولر در کنگره شده است؛ اقدامی که احتمال استیضاح وی را تشدید می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیوزویک گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به «دان مک گان» مشاور حقوقی سابق کاخ سفید گفت برای ادای شهادت درباره تحقیقات مربوط به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در کنگره حاضر نشود.

با این اقدام ترامپ، شماری از نمایندگان ارشد دموکرات به حرکت به سمت استیضاح وی بیشتر ترغیب شدند.

وکیل مک گان با ارسال نامه ای به رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد وی توصیه رئیس جمهور را محترم می شمارد و در کنگره شهادت نخواهد داد.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی این موضوع است که دونالد ترامپ ممکن است به طور غیرقانونی مانع از روند تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 شده باشد اما «پت سیپولون» مشاور حقوقی کاخ سفید در نامه ای به این کمیته اعلام کرد مک گان به دلیل «مصونیت مبتنی بر قانون اساسی» و نیز «به منظور حفظ اختیارات ویژه دفتر ریاست جمهوری» نباید در کنگره حاضر شود.

رئیس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان گفت رئیس جمهور بارها برای حفاظت از خود در برابر اجرای قانون فدرال ایستاده است. دان مک گان نیز شخصا شاهد شاخص ترین این اقدامات بوده است. ترامپ نمی خواهد مردم آمریکا چیزی درباره این تخلفات وی بشنوند.

«جرالد نادلر» رئیس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان نیز در پاسخ به وی اعلام کرد ترامپ تلاش دارد تا مانع از ادای شهادت زیان بار درباره ممانعت خود از اجرای عدالت شود.

نادلر در بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهور بارها و بارها برای حفاظت از خود در برابر اجرای قانون فدرال اقدام کرده است. دان مک گان نیز شخصا شاهد شاخص ترین این اقدامات بوده است. دونالد ترامپ این موضوع را می داند. وی نمی خواهد مردم آمریکا چیزی درباره این تخلفات وی بشنوند.

«دیوید سیسیلین» یکی دیگر از نمایندگان دموکرات این کمیته به نیوزویک گفت: اگر دان مک گان در جلسه روز سه شنبه حاضر نشود، قانونگذاران ممکن است به منظور مجبور کردن دولت به ارائه مدارک و شاهدان، به تحقیق درباره استیضاح دونالد ترامپ ادامه دهند.

نادلر در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا بامداد سه شنبه تشکیل جلسه می دهد و انتظار دارد دان مک گان نیز در آن حضور یابد و شهادت دهد.

وی در ادامه گفت شماری از همکاران پیشنهاد کرده اند که اگر مک گان برای پاسخگویی به پرسش ها حاضر نشود، این فرصت مناسبی برای آغاز تحقیق درباره استیضاح است.

بسیاری از قانونگذاران دموکرات و همچنین بسیاری از دادستان های سابق که در این تحقیقات دخیل نیستند، نیز گفته اند دستور رئیس جمهور برای اخراج مولر و تلاش برای وادار کردن مک گان به دروغ گویی درباره آن می تواند به مثابه ارتکاب جرم مانع تراشی در اجرای عدالت باشد. 

«پرامیلا جایاپال» عضو کمیته قضایی به نیوزویک گفت که غیبت مک گان به ادای شهادت، باعث می شود تا او از تحقیق برای استیضاح ترامپ حمایت کند.

«تد لو» دیگر عضو دموکرات این کمیته به پولتیکو گفت که بدون حضور مک گان و با سرپوش گذاشتن بر اسناد، «من فکر می کنم که باید حرکت در مسیر استیضاح را آغاز کنیم.»

«ول دلمینگز» نماینده دموکرات نیز معتقد است تنها چیزی که در حال حاضر به آن نیاز است، گزارش مولر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.