انتخابات پارلمانی اروپا روزهای 23 تا 26 مه در شهرهای مختلف اروپایی برگزار خواهد شد و ناظران انتظار دارند کاندیداهای راست افراطی موفقیت بیشتری نسبت به انتخابات قبل کسب کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد: اکنون فصل راست افراطی در اروپاست.اگرچه به طور سنتی رای‌ دهندگان جوان پشتیبان احزاب چپ‌ گرا بوده‌ اند و افراد میانسال و مسن به احزاب راست افراطی گرایش داشتند، در انتخابات اخیر پارلمان اروپا احزاب راست افراطی توانسته‌ اند بخش قابل توجهی از جوانان را جذب خود سازند.

شبکه‌های اجتماعی نقش موثری در جذب جوانان به کارزارهای انتخاباتی این کاندیداها بازی می‌ کنند. تحلیلگران می‌ گویند احزاب راست افراطی بیشترین فعالیت را در شبکه‌ های اجتماعی دارند.

تاکید بر مسائلی چون مبارزه با مهاجرت می‌ تواند عاملی در جذب جوانان باشد؛ امری که برای سال‌ ها مختص ذائقه فکری افراد مسن‌ تر جامعه بود و سازمان‌ های دست راستی تلاش می‌ کردند با تکیه بر آن رای این قشر را به دست آورند.

احزاب راست گرا همین‌ طور برای جذب طبقه جوان از کاندیداهای زیر 30 سال در لیست انتخاباتی خود استفاده می‌ کنند. برای مثال در فرانسه «جوردن باردلا» در صدر لیست انتخاباتی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» قرار دارد.

در ایتالیا نیز آمار نشان می‌ دهد اقبال جوانان 18 تا 34 سال به حزب راست‌ گرای «لیگ» نسبت به سال 2013 حدود 12 درصد افزایش یافته است.

در همین راستا، احزاب ملی گرا و راست افراطی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز شنبه در یک گردهمایی در شهر میلان ایتالیا شرکت کردند.

این گردهمایی تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد. هزاران نفر از هواداران حزب لیگ به رهبری «ماتئو سالوینی» معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا در یکی از میدان های مرکز شهر میلان تجمع کرده بودند.

رهبران احزاب راست افراطی 11 کشور عضو اتحادیه اروپا در این گردهمایی از برنامه خود برای کاهش قدرت اتحادیه اروپا و مقابله با ورود پناهجویان سخن گفتند.

اروپا گویی این روزها دو تکه شده است؛ در یک سو احزاب سنتی راست و چپ ایستاده و در آن سوی میدان نبرد، راست گرایان افراطی، ملی گرایان یا پوپولیست ها صف کشیده و آماده شده اند تا در انتخابات پارلمانی اروپا یکی از مراکز مهم تصمیم گیری در قاره سبز را تصاحب کنند.

در روز شنبه، صدها تن از مخالفان حزب لیگ و دیگر احزاب راست افراطی اروپا نیز در نزدیکی محل برگزاری این گردهمایی در میلان تجمع کرده بودند. مخالفان احزاب راست افراطی هنگام سخنرانی ماتئو سالوینی فریاد می زدند: «فاشیست ها میلان را ترک کنید!»

وزیر کشور ایتالیا در پاسخ به مخالفانش گفت: «هیچ افراط گرا، نژادپرست یا فاشیستی در این میدان حضور ندارد!»

«مارین لوپن» رهبر حزب اتحاد ملی (جبهه ملی سابق) فرانسه و «خیرت ویلدرس» رهبر حزب آزادی هلند از دیگر شرکت کنندگان در گردهمایی روز شنبه بودند.

راست گرایان افراطی کشورهای عضو اتحادیه اروپا امیدوارند بتوانند در انتخابات پارلمان اروپا تعداد کرسی های خود را در این نهاد افزایش دهند.

تجمع احزاب راست افراطی اتحادیه اروپا تا حدودی تحت الشعاع رسوایی رهبر حزب آزادی اتریش قرار گرفت که روز شنبه مجبور به کناره گیری از سمت خود شد. «هاینتس کریستیان اشتراخه» معاون صدراعظم اتریش و رهبر حزب آزادی این کشور روز شنبه به دنبال انتشار ویدئویی قدیمی از او مجبور به استعفا شد.

در ویدئوی منتشر شده اشتراخه در حال معامله با فردی دیده می شود که خود را از بستگان یک الیگارش روس معرفی می کند. معاون سابق صدراعظم اتریش در این ویدئو با این فرد در مورد اعطای قراردادهای دولتی در ازای کسب حمایت سیاسی مذاکره می کند.

حزب آزادی اتریش به دنبال این رسوایی نماینده ای در گردهمایی روز شنبه در میلان نداشت.

حزب راست افراطی جایگزین برای آلمان یکی دیگر از احزاب شرکت کننده در گردهمایی میلان بود.

نتیجه آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که اتحاد احزاب راست افراطی اروپا با محوریت لیگ خواهد توانست در پارلمان آینده اروپا چهارمین فراکسیون قدرتمند را تشکیل دهد. این در حالی است که مارین لوپن اعلام کرده است که احتمال پیوستن حزب «فیدز» مجارستان به رهبری «ویکتور اوربان» نخست وزیر این کشور به اتحاد احزاب راست افراطی وجود دارد.

ویکتور اوربان به طور علنی از مواضع ماتئو سالوینی حمایت کرده است. وی وعده داده است که پس از انتخابات پارلمان اروپا با وزیر کشور ایتالیا همکاری خواهد کرد.

این در حالی است که نخست وزیر مجارستان تاکنون هرگونه همکاری با حزب اتحاد ملی فرانسه و مارین لوپن را رد کرده است.

راه رسیدن راست گرایان افراطی به پارلمان اروپا بیش از آنچه که خود آنها تصور می کنند، سنگلاخی و دشوار است.

مهمترین مخالف آنها «آنگلا مرکل» صدراعظم قدرتمند آلمان است. او پس از رسوایی اشتراخه اتریشی و قدرت نمایی سالوینی ایتالیایی از اروپایی ها دعوت کرد تا راست های افراطی را عقب برانند. مرکل تاکید کرد که این جنبش های پوپولیست می خواهند ارزش های بنیادین اروپایی یعنی مبارزه با فساد و حمایت از اقلیت ها را نابود کنند. صدراعظم آلمان هشدار داد که اگر راستگرایان افراطی بیش از این قدرت را در دست بگیرند «حقوق اساسی بشر زیر سوال می رود و فساد در سیاست ما نقش بازی خواهد کرد.» او در پیامی به اروپایی ها تاکید کرد: «ما باید قاطعانه در برابر این مساله به پاخیزیم.»

از سوی دیگر، با اینکه اغلب احزاب راست افراطی اروپا با یکدیگر بر سر مقابله با ورود پناهجویان، تضعیف قدرت اتحادیه اروپا و تقویت دولت های مرکزی و اسلام ستیزی تفاهم دارند اما برنامه اقتصادی آنها با یکدیگر متفاوت است؛ امری که ممکن است مانع از همکاری دراز مدت آنها با یکدیگر شود.

سیاست اروپا از زمان بحران مالی سال 2008 دچار فروپاشی شد و خشم پوپولیست ها پس از هجوم مهاجران از آفریقا و خاورمیانه عمیق تر شد.

اگر مسائلی نظیر مهاجرت، تروریسم و اسلام هراسی را کنار بگذاریم، پوپولیست های چپ و راست افراطی تقصیر را گردن بوروکرات ها در بروکسل می اندازند و خواستار اعطای قدرت بیشتر به دولت های ملی گرا می شوند. آنها امیدوارند انتخابات پارلمانی به آنها اهرم بیشتری در سیاست داخلی بدهد؛ چیزی که بسیاری از آنها بیش از سایر موضوعات نگران آن هستند.

انتخابات پارلمانی اروپا روزهای 23 تا 26 مه در شهرهای مختلف اروپایی برگزار خواهد شد و ناظران انتظار دارند کاندیداهای دست‌ راستی موفقیت بیشتری نسبت به انتخابات قبل کسب کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.