شرکت نروژی تام تأکید کرد که پیکره این کشتی در اثر برخورد یک شئ نامشخص در ساحل بندر الفجیره امارات در روز گذشته آسیب دیده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت «تام» در زمینه مدیریت کشتی امروز دوشنبه اعلام کرد که یکی از نفتکش هایی که در نروژ به ثبت رسیده است روز گذشته در حادثه حمله به نفتکش ها در بندر الفجیره آسیب دیده است.

شرکت نروژی تام تأکید کرد که پیکره این کشتی در اثر برخورد یک شئ نامشخص در ساحل بندر الفجیره امارات در روز گذشته آسیب دیده است.

این شرکت با صدور بیانیه ای تأکید کرد که «اندریا ویکتوری» ناخدای کشتی اعلام کرد که تیم فعال در کشتی آسیب ندیده است اما یک شکاف در پیکره کشتی در بخش مخزن پشتی آن ایجاد شده است.

ویکتوری افزود که کشتی در معرض خطر غرق شدن قرار ندارد.

روز گذشته شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که  برخی منابع گفتند که انفجارهای مهیبی شهر بندری«الفجیره» امارات متحده عربی را بامداد امروز-یکشنبه- به لرزه در آورد.

این منابع گفتند که انفجارها داخل بندر به وقوع پیوسته است و صداهای آنها در سراسر شهر شنیده شده است.

برخی شاهدان عینی گفتند که هواپیماهای آمریکایی و فرانسوی بر فراز بندر الفجیره و در آسمان همه منطقه به پرواز در آمدند.

برخی منابع نیز گفتند که تعداد نفت کش هایی که در اثر این انفجارها در  بندرالفجیره  دچار آتش سوزی شدند بین 7 تا 10 نفت کش است.

در پی انتشار این خبر امارات واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرد اما هیچ گونه دلیل و مدرکی برای این تکذیبیه خود منتشر نکرد.

خبرگزاری رسمی امارات(وام)  گزارش داد: دفتر رسانه ای دولت فجیره گزارش های رسانه ای درباره انفجارهای مهیب که بندر الفجیره را بامداد امروز به لرزه درآورد، تکذیب کرد.

این دفتر رسانه ای تصریح کرد که فعالیت در بندر الفجیره عادی است و از رسانه ها نیز خواست که به منابع رسمی استناد کنند.

در پی این تکذیبیه منابع خاص به المیادین فهرست نفت کش هایی که در جریان انفجارها در بندر الفجیره دچار آتش سوزی شدند و نیز پلاک آنها را دادند.

این منابع گفتند که نفتکش ها از نوع «سوپر تانکر» هستند.

این منابع تأکید کردند: نفتکش هایی که دچار آتش سوزی شدند عبارتند از:«الامیجال» با پلاک 91477674 و «خمسا10»با پلاک  94320704 ،نفتکش «مجد»با پلاک 9773800، نفتکش المرزوقه با پلاک 9165762 و نفتکش «المیراج» با پلاک 9394741.

این منابع خاص گفتند که منطقه ای که در آن انفجارها در بندر الفجیره به وقوع پیوست به طور کامل به محاصره در آمده است.

بالاخره امارات حمله الفجیره را تأیید کرد و ساعت پس از وقوع حادثه وزارت خارجه امارات اعلام کرد که 4 کشتی تجاری در آب های منطقه ای این کشور در معرض«اقدامات خرابکارانه» قرار گرفتند.

وزارت خارجه امارات تأکید کرد که این حادثه تلفات انسانی در پی نداشته است.

وزارت خارجه امارات با صدور بیانیه ای تأکید کرد که 4 کشتی تجاری غیرنظامی که متعلق به چند کشور هستند صبح امروز در نزدیکی آب های منطقه ای این کشور در ساحل شرقی و در نزدیکی امارت الفجیره و به طور مشخص در نزدیکی آب های منطقه و آب های اقتصادی امارات در معرض اقدامات خرابکارانه قرار گفتند.

در این بیانیه آمده است که طرف های مربوطه تمام تدابیر لازم را اتخاذ کردند و تحقیقات درباره این حادثه با همکاری طرف های داخلی و بین المللی در جریان است و به محض پایان تحقیقات نتایج آن اعلام می شود.

در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است که این عملیات تخریبی منجر به تلفات انسانی نشده و کسی در اثر آن زخمی نشده است همچنین هیچ گونه مواد زیان آور یا سوخت از این کشتی ها سرایت نکرده است.

در این بیانیه آمده است که بندر الفجیره به فعالیت خود به شکل عادی ادامه می دهد.

در همین حال،«خالد الفالح» وزیر نفت عربستان اعلام کرد از چهار نفتکشی که روز گذشته-یکشنبه- در نزدیکی آب‌های امارات عربی متحده در دریای عمان مورد حمله «خرابکارانه» قرار گرفتند، دو نفتکش متعلق به این کشور بوده است.

الفالح تصریح کرد این دو نفتکش روز یکشنبه در منطقه‌ای نزدیک به آب‌های سرزمینی امارات عربی متحده هدف «حمله خرابکارانه» قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری دولتی عربستان نیز امروز دوشنبه به نقل از وزیر نفت این کشور اعلام کرد که یکی از این شناورها در حال عزیمت به بندر رأس‌ ‌تنوره برای بارگیری نفت خام عربستان بوده است. این محموله قرار بود برای تحویل به یکی از مشتریان شرکت نفت آرامکو سعودی در آمریکا بارگیری شود.

وزیر نفت عربستان همچنین گفت که این حملات باعث بروز خسارات مادی و «تخریب جدی» دو نفتکش شده، اما در جریان آن به کسی آسیب نرسیده و نشتی نفت نیز روی نداده است.

بنابراین گزارش، بندر فجیره امارات که در شرق این کشور و بلافاصله بعد از تنگه هرمز قرار دارد، بزرگ‌ترین مرکز ذخیره نفت در دریای عمان به شمار می رود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.