بندر الفجیره امارات روز گذشته شاهد حمله به چهار نفتکش غول پیکر بود که دو نفتکش از آنها متعلق به عربستان سعودی بود.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین، بندر الفجیره امارات روز گذشته شاهد حمله به چهار نفتکش غول پیکر بود که دو نفتکش از آنها متعلق به عربستان سعودی بود.این حمله بی سابقه اگر چه تلفاتی انسانی در پی نداشته است اما تلفات مادی داشته است.

«طارق ابراهیم»کارشناس در امور خلیج فارس در لبنان درباره این حادثه گفت: بندر الفجیره بزرگترین بندر نفتی در خلیج فارس و دومین بندر نفتی در سطح جهان است.

ابرهیم افزود: در الفجیره یک پایگاه مهم امارات وجود دارد و نیز چندین مرکز کنترل و دیده بانی نظامی آمریکا قرار دارند که فعالیت ایران در خلیج فارس را رصد می کنند.

این کارشناس در امور خلیج فارس گفت: باید این پرسش را مطرح کنیم که آیا یک طرف سوم اقدام به هدف قرار دادن نفت در بندر اماراتی کرده است تا ایران در این زمینه متهم شود؟

ابراهیم در ادامه گفت که هدف قرار دادن کشتی ها در الفجیره یک عملیات امنیتی در سطح استراتژیک است که گروه های تروریستی نمی توانند آن را انجام دهند.

ابراهیم تصریح کرد که طرفی که این اقدام را انجام داده غیرایرانی است و هدفش ضربه زدن به قدرت اقتصادی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

این کارشناس امور خلیج فارس تأکید کرد که بعید نیست که طرف اسرائیلی پشت این عملیات باشد زیرا این رژیم از توان لجستیک و اطلاعاتی لازم برای انجام آن برخوردار است.

در همین حال، «مکرم خوری مخول» مدیر مرکز اروپایی در زمینه پژوهش های افراطگرایی در «کمبریج» سناریوی گرفتار کردن و متهم کردن را بعید دانست.

مخول افزود: به احتمال زیاد مجموعه ای سیاسی از یکی از کشورهای شرکت کننده در نزاع کنونی در منطقه اقدام به حمله به کشتی ها در الفجیره کرده است.

مخول تصریح کرد: کسی که اقدام به این عملیات کرده است موفق به پایین آوردن فتیله جنگ در آینده در منطقه شده است.

وی در ادامه گفت: حضور فرانسه در امارات گسترده ترین حضور در خلیج فارس است و این فرانسه است که امنیت تجارت نفت را تأمین می کند.

مخول برخلاف طارق ابراهیم بر این باور است که این عملیات هوشمندانه پیامی واضح دارد مبنی بر اینکه اگر واشنگتن اقدام به جنگ علیه ایران بکند کشورهای حاشیه خلیج فارس از این جنگ در امان نخواهند بود.

از جهتی دیگر، «پائولو وان شیراک» مدیر مرکز سیاست های بین المللی در واشنگتن گفت: هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله الفجیره وجود ندارد.

«الیاس فرحات» پژوهشگر نظامی لبنانی نیز گفت: دولت امارات نتوانست اطلاعات مرتبط با حادثه الفجیره را به دلیل انتشار تصاویری از آن پنهان کند.

فرحات افزود: به رغم امنیت پلیسی که امارات از آن برخوردار است اما این حادثه نشان داد که امنیت نظامی به موازات امنیت پلیسی پیشرفتی نکرده است.

این کارشناس نظامی در ادامه تأکید کرد: امارات پس از حادثه الفجیره در تدابیر امنیتی خود تجدید نظر خواهد کرد؛ به ویژه آن که تعداد زیادی از خارجی ها در این کشور مقیم هستند.

فرحات همچنین درباره احتمال اقدام ضد ایرانی گفت: ایران گزینه های زیادی برای رویارویی با هرگونه پیشامد غیرمنتظره دارد و آمریکا این را به خوبی  می داند.

وی عنوان کرد: آمریکا به خوبی می داند که ایران شبیه هیچ کشوری و به طور مشخص کره شمالی نیست.

این کارشناس نظامی در ادامه گفت: به رغم آن که کفه ترازوی نظامی به نفع آمریکا سنگینی می کند اما ایران گزینه های زیادی دارد که بارزترین آنها بستن تنگه هرمز است.

فرحات تأکید کرد: ایران توانایی حمله به پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه و حمله به همپیمانانش به ویژه رژیم اسرائیل را دارد.

از جهتی دیگر، «سیمون کِر» تحلیلگر روزنامه فایننشال تایمز انگلیس مستقر در دبی هم با اشاره به بیانیه وزارت خارجه امارات متحده عربی درباره عملیات خرابکاری علیه 4 کشتی این کشور در بندر «الفجیره» نوشت: این اتفاق درحالی رخ داده که تنش ها در خلیج فارس به دلیل تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

در این تحلیل آمده است: «این اقدام، هشدارهای زیادی را در میان مقامات اجرایی این صنعت باعث شده است تا جایی که یکی از این مقامات مساله امنیتی مربوط به این اتفاق را در این بندر تجاری مهم هشدار دهنده توصیف کرده است.

این در حالی است که آمریکا در حال تقویت حضور نظامی خود در خلیج فارس با ادعای افزایش تهدیدها از طرف ایران است.

در عین حال افزایش فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ایران و صادرات نفت این کشور از سوی عربستان سعودی و امارات عربی متحده مورد استقبال قرار گرفته است.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا هم در این زمینه نوشت: گزارش خرابکاری از سوی وزارت خارجه امارات در حالی منتشر می شود که آمریکا روز پنجشنبه در مورد ایران هشدار داده و مدعی شده بود: «احتمال هدف قرار دادن آمریکا و منافع شرکای آن توسط ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه افزایش یافته است.»

روز گذشته شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که  برخی منابع گفتند که انفجارهای مهیبی شهر بندری«الفجیره» امارات متحده عربی را بامداد امروز-یکشنبه- به لرزه در آورد.

این منابع گفتند که انفجارها داخل بندر به وقوع پیوسته است و صداهای آنها در سراسر شهر شنیده شده است.

برخی شاهدان عینی گفتند که هواپیماهای آمریکایی و فرانسوی بر فراز بندر الفجیره و در آسمان همه منطقه به پرواز در آمدند.

برخی منابع نیز گفتند که تعداد نفت کش هایی که در اثر این انفجارها در  بندرالفجیره  دچار آتش سوزی شدند بین 7 تا 10 نفت کش است.

در پی انتشار این خبر امارات واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرد اما هیچ گونه دلیل و مدرکی برای این تکذیبیه خود منتشر نکرد.

خبرگزاری رسمی امارات(وام)  گزارش داد: دفتر رسانه ای دولت فجیره گزارش های رسانه ای درباره انفجارهای مهیب که بندر الفجیره را بامداد امروز به لرزه درآورد، تکذیب کرد.

این دفتر رسانه ای تصریح کرد که فعالیت در بندر الفجیره عادی است و از رسانه ها نیز خواست که به منابع رسمی استناد کنند.

در پی این تکذیبیه منابع خاص به المیادین فهرست نفت کش هایی که در جریان انفجارها در بندر الفجیره دچار آتش سوزی شدند و نیز پلاک آنها را دادند.

این منابع گفتند که نفتکش ها از نوع «سوپر تانکر» هستند.

این منابع تأکید کردند: نفتکش هایی که دچار آتش سوزی شدند عبارتند از:«الامیجال» با پلاک 91477674 و «خمسا10»با پلاک  94320704 ،نفتکش «مجد»با پلاک 9773800، نفتکش المرزوقه با پلاک 9165762 و نفتکش «المیراج» با پلاک 9394741.

این منابع خاص گفتند که منطقه ای که در آن انفجارها در بندر الفجیره به وقوع پیوست به طور کامل به محاصره در آمده است.

بالاخره امارات حمله الفجیره را تأیید کرد و ساعت پس از وقوع حادثه وزارت خارجه امارات اعلام کرد که 4 کشتی تجاری در آب های منطقه ای این کشور در معرض«اقدامات خرابکارانه» قرار گرفتند.

وزارت خارجه امارات تأکید کرد که این حادثه تلفات انسانی در پی نداشته است.

وزارت خارجه امارات با صدور بیانیه ای تأکید کرد که 4 کشتی تجاری غیرنظامی که متعلق به چند کشور هستند صبح امروز در نزدیکی آب های منطقه ای این کشور در ساحل شرقی و در نزدیکی امارت الفجیره و به طور مشخص در نزدیکی آب های منطقه و آب های اقتصادی امارات در معرض اقدامات خرابکارانه قرار گفتند.

در این بیانیه آمده است که طرف های مربوطه تمام تدابیر لازم را اتخاذ کردند و تحقیقات درباره این حادثه با همکاری طرف های داخلی و بین المللی در جریان است و به محض پایان تحقیقات نتایج آن اعلام می شود.

در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است که این عملیات تخریبی منجر به تلفات انسانی نشده و کسی در اثر آن زخمی نشده است همچنین هیچ گونه مواد زیان آور یا سوخت از این کشتی ها سرایت نکرده است.

در این بیانیه آمده است که بندر الفجیره به فعالیت خود به شکل عادی ادامه می دهد.

در همین حال،«خالد الفالح» وزیر نفت عربستان اعلام کرد از چهار نفتکشی که روز گذشته-یکشنبه- در نزدیکی آب‌های امارات عربی متحده در دریای عمان مورد حمله «خرابکارانه» قرار گرفتند، دو نفتکش متعلق به این کشور بوده است.

الفالح تصریح کرد این دو نفتکش روز یکشنبه در منطقه‌ای نزدیک به آب‌های سرزمینی امارات عربی متحده هدف «حمله خرابکارانه» قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری دولتی عربستان نیز امروز دوشنبه به نقل از وزیر نفت این کشور اعلام کرد که یکی از این شناورها در حال عزیمت به بندر رأس‌ ‌تنوره برای بارگیری نفت خام عربستان بوده است. این محموله قرار بود برای تحویل به یکی از مشتریان شرکت نفت آرامکو سعودی در آمریکا بارگیری شود.

وزیر نفت عربستان همچنین گفت که این حملات باعث بروز خسارات مادی و «تخریب جدی» دو نفتکش شده، اما در جریان آن به کسی آسیب نرسیده و نشتی نفت نیز روی نداده است.

بنابراین گزارش، بندر فجیره امارات که در شرق این کشور و بلافاصله بعد از تنگه هرمز قرار دارد، بزرگ‌ترین مرکز ذخیره نفت در دریای عمان به شمار می رود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.