قیمت نفت در پی تشدید نگرانی‌ ها از اختلال در صادرات این محصول از خاورمیانه افزایش یافت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد قیمت نفت امروز دوشنبه به دلیل تشدید نگرانی ها از اختلال در صادرات نفت از منطقه خاورمیانه افزایش یافت؛ این در حالی است که سرمایه گذاران و تاجران در بحبوحه توقف مذاکرات تجاری چین و آمریکا در مورد چشم انداز رشد اقتصادی جهانی ابراز تردید کرده اند.

تا ساعت 09:12 به وقت گرینویچ هر بشکه نفت خام برنت با 1.09 دلار افزایش، 71.71 دلار معامله شد.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 79 سنت افزایش، به بشکه‌ ای 62.45 دلار رسید.

شبکه المیادین و خبرگزاری اسپوتنیک روز گذشته با اعلام وقوع انفجار‌های مهیبی در بندر فجیره امارات تاکید کردند در این حادثه چندین نفتکش طعمه حریق شدند و در آتش سوختند. 

مقامات اماراتی به سرعت این خبر را تکذیب کردند و مدعی شدند تمام گزارشهای مربوط به حادثه در بندر فجیره صحت ندارد و وضع در این بندر کاملاً عادی است. اما پس از ساعاتی در شامگاه یک‌شنبه وزارت خارجه امارات با انتشار بیانیه‌ای اذعان کرد «چهار کشتی تجاری در آب‌های منطقه‌ای امارات هدف عملیات خرابکانه قرار گرفتند». وزارت خارجه امارات اما مدعی شد «این حملات تلفات جانی نداشته است». 

عربستان سعودی امروز دوشنبه اعلام کرد که دو نفتکش این کشور جزو ناوگانی بودند که روز یکشنبه در سواحل امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفتند. عربستان این اقدام را تلاش برای تضعیف امنیت در عرضه نفت خام جهانی خواند.

امارات متحده عربی روز یکشنبه اعلام کرد که چهار نفتکش در بندر فجیره هدف حمله قرار گرفته اند. 

وزارت امور خارجه ایران این اتفاقات را نگران کننده خواند و خواستار تحقیق در مورد این موضوع شد.

عربستان و امارات به ترتیب جزو اولین و سومین تولیدکنندگان بزرگ نفت در سازمان اوپک هستند.

شرکت مشاوره «جی بی سی» مستقر در وین اتریش گفت: «احتمال می رود گزارش های روز یکشنبه در مورد انفجار در فجیره و گزارش های اولیه در مورد خرابکارانه بودن این اتفاق، تهدیدات بالقوه افزایش ریسک در منطقه را افزایش دهد.»

بازارهای جهانی با تلاش واشنگتن برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر، و کاهش صادرات ونزوئلا - که مشکلات زیربنایی تولید در این کشور را کاهش داده - مواجه شده است. 

آمریکا پس از خروج از برجام در سال گذشته و در ماه نوامبر، تحریم ها علیه ایران را مجددا اعمال کرد.

اما اختلافات تجاری میان واشنگتن و چین را هم نباید نادیده انگاشت. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فشار حداکثری را بر چین حفظ کرده است و جمعه شب به سرویس هایش دستور داد روند اعمال تعرفه های گمرکی بر تقریبا تمام واردات محصولات چینی را آغاز کنند. با این حال به گفته پکن، مذاکرات تجاری ادامه می یابد.

در حال حاضر، بیش از 250 میلیارد دلار واردات از چین مشمول تعرفه های گمرکی تنبیهی می شوند و این تعرفه ها جمعه برای 200 میلیارد دلار از این واردات از 10 درصد به 25 درصد افزایش پیدا کرد.

جفری هیلی تحلیلگر اوآندا اعلام کرد: «بازارها به نظر می رسد خوش بینی را برگزیدند و می خواهند ایده پایانی را که به افزایش بهای نفت منجر شود، رد کنند.»

با این حال بازارها خود را برای هفته جدید پرالتهاب آماده می کنند زیرا پکن جمعه هشدار داد که چین مجبور خواهد شد تدابیر تلافی جویانه لازم را اتخاذ کند.

بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی، آمریکا و چین، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان، روی هم 34 درصد مصرف جهانی نفت را در سه ماهه اول سال 2019 تشکیل دادند.

اطلاعات دولت آمریکا روز جمعه نشان داد بحران تجاری صندوق های سرمایه گذاری تامینی را بر آن داشته تا سرمایه گذاری خود را بر روی نفت خام آمریکا در یک ماه به کمترین میزان خود برسانند و بر روی نفت برنت بیشترین سرمایه گذاری طی 7 ماه اخیر را صورت دهند.

در اتفاق دیگری به عنوان شاخص اولیه تولید در آینده، شرکت های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای سومین بار طی چهار هفته شمار دکل های نفتی عملیاتی خود را کاهش دادند و آنها را به 805 دکل رساندند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.