موضع سختگیرانه چین و آمریکا در جنگ تجاری نشان داد که دو قدرت آماده اند تا بتوانند به هر قیمتی از منافع ملی خود دفاع کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: به گفته تحلیل گران، با توافق یا بدون توافق تجاری، روابط آمریکا و چین، با وارد شدن آنها به یک دوران رقابت ناسیونالیستی به طور فزاینده ای در زمینه دیپلماتیک و اقتصادی رو به وخامت و تنش می رود.

آمریکا با یک چالش رو به رشد علیه قدرت فوق العاده اش از سوی چین مواجه است که نفوذ جهانی، توان نظامی و توانایی های با فناوری بالای آن به سرعت در حال افزایش است.

موضع سختگیرانه هر دو طرف در جنگ تجاری نشان داد که دو قدرت آماده اند تا بتوانند از منافع ملی خود دفاع کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به دنبال تهدید برای هدف قرار دادن تمام صادرات باقی مانده چینی با تعرفه ها بود و سپس روز شنبه هشدار داد که هر معامله تجاری برای (چین) در صورتی که در دوره دوم مذاکره شود، بسیار بدتر خواهد بود.

پکن گفت که حتی در صورت ادامه امید دو طرف، در مورد اصول اساسی، امتیازات بیشتری ارائه نخواهد داد.

منابع بسیار دیگری به شعله ور شدن تنش ها کمک می کند: کمک های نظامی آمریکا به تایوان، ادعاهای ارضی چین در مناقشه دریای چین جنوبی، انتقاد آمریکا از برنامه زیرساخت های جهانی کمربند و جاده پکن، و هشدارهای امنیتی آمریکا در برابر غول مخابراتی چینی هوآوی.

«جاناتان سالیوان» یک کارشناس امور چین در دانشگاه ناتینگهام گفت: «روابط آمریکا و چین همچنان رو به وخامت می رود که من فکر می کنم یک نتیجه اجتناب ناپذیر از منافع ملی است که در صورتی که با یکدیگر همپوشانی داشته باشند، موجب بروز اختلاف می شوند.»

وی افزود: «جنگ تجاری فعلی نمادی از چیزهایی است که باید به دست آید.»

- برخورد تمدن ها -

تحولات اخیر با افزایش سطح بالای ملی گرایی در هر دو کشور همزمان شده است.

«شی جینپینگ» «رویای چینی جوانسازی ملی» - بازگشت به جلال سابق ملت - را دنبال می کند که به نظر می رسد مانند شعار «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» ترامپ باشد.

«کرون اسکینر» مدیر برنامه ریزی سیاست در وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته زمانی که رقابت با چین را به «مبارزه با یک تمدن کاملا متفاوت و یک ایدئولوژی متفاوت» توصیف کرد، همه را شگفت زده کرد.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نگریستن به روابط دو جانبه «از دیدگاه برخورد تمدن ها و یا حتی نژادپرستانه» را «پوچ و کاملا غیر قابل قبول» خواند.

جنگ تجاری، احساسات ملی گرایانه در چین را تحریک می کند.

«هو شی جین» سردبیر روزنامه چینی گلوبال تایمز روز شنبه در توییتر خود نوشت: «جنگ تجاری به شکل هدفمندانه ای دشمنی بین جوامع چینی و آمریکایی را نسبت به یکدیگر بسیج کرده است. من بسیار نگران بودم که خصومت متقابل می تواند از کنترل خارج شود و موجب سرخوردگی بزرگ روابط بین المللی شود.»

«بیل بیشاپ» ناشر بولتن «سینوسیزم» گفت: «جنگ تجاری بسیاری از مردم چین را به این باور کشانده که هدف آمریکا به زیر کشاندن چین است.»

او اضافه کرد، پکن می تواند تلاش کند تا ملی گرایی را در جنگ تجاری به کار گیرد، زیرا این یک شمشیر دو لبه است که می تواند از کنترل خارج شود.

بیشاپ ادامه داد: «یک سرچشمه بسیار عمیق ضد خارجی، احساسات ضد آمریکایی وجود دارد که می تواند تحریم های مصرف کننده علیه محصولات آمریکایی و یا حتی اعتراضات را کلید بزند. ما هنوز باید در انتظار اخبار مهمی در مورد تحریم کالاهای آمریکایی باشیم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.