به نظر می رسد این فرد تنها سیاستمداری باشد که قدرت شکست دادن «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا را داشته باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا پس از ماه‌ ها گمانه زنی سرانجام اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور شرکت کند.

«جو بایدن» وارد مسابقه‌ ای پر رقابت با هم حزبی‌ هایش برای کسب کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 شده است.

پیش از او 19 نفر دیگر از حزب دموکرات از جمله سناتورها «الیزابت وارن»، «کامالا هریس» و «برنی سندرز» اعلام کردند که قصد دارند وارد کارزار انتخاباتی شوند.

 

4

3

 

تازه ترین نظرسنجی نشان می‌ دهد معاون رئیس جمهور سابق آمریکا همچنان در بین سایر کاندیداهای حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2020 پیشتاز است.

نظرسنجی جدید موسسه «مورنینگ کانسالت» حاکی است که جو بایدن محبوب ترین فرد در بین کاندیداهای دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2020 است. در این نظرسنجی بیش از 40 درصد شرکت کنندگان اعلام کرده اند که احتمالا به بایدن در انتخابات 2020 رای خواهند داد. این رقم برای برنی سندرز سناتور دموکرات به 19 درصد رسیده است.

این نظرسنجی نشان می دهد که میزان حمایت ها از بایدن از زمان اعلام حضور رسمی در رقابت های انتخاباتی در اواخر آوریل به طور متوالی با افزایش روبرو بوده است. میزان حمایت ها از بایدن از 25 آوریل تاکنون 10 درصد رشد داشته است.

بایدن از همان ابتدا به طرح انتقادات تند و تیز از دونالد ترامپ دست زده است. در تازه ترین اظهارات، جو بایدن در جمع هوادارانش از ترامپ به عنوان «دلقک» نام برد.

 

6

 

وی روز جمعه در اولین گردهمایی انتخاباتی خود در پاسخ به پرسش یکی از طرفدارانش در مورد حملات لفظی ترامپ به کاندیداهای دموکرات گفت: «من از شما می خواهم که با او مقابله کنید. وقتی برایتان اسم می گذارد شما هم باید برایش اسم بگذارید.» معاون باراک اوباما افزود: «اسم های زیادی هست که مایلم بر روی این پسر [ترامپ] بگذاریم. می توانید از دلقک شروع کنید.»

او پیش از این هم اظهارات تند دیگری علیه ترامپ داشت. وی گفته بود: «معتقدم که تاریخ به چهار سال دوره این رئیس جمهوریپ و تمامی آنچه را که در بر می‌ گیرد به عنوان یک برهه انحرافی در زمان نگاه خواهد کرد. اما اگر ما به دونالد ترامپ فرصت هشت ساله در کاخ سفید بدهیم او برای همیشه و از اساس، شخصیت این ملت را از آن چه که هست، تغییر خواهد داد و من نمی‌ توانم بایستم و نظاره گر چنین اتفاقی باشم.»

اما ترامپ هم ساکت ننشسته است. پیشتر او هم از جو بایدن به عنوان «جوی خواب آلود» یاد کرده بود. 

رئیس جمهور 72 ساله آمریکا به طور تلویحی از سن بالای جو بایدن نیز انتقاد کرده است. وی اخیرا به خبرنگاران گفت: «من جوان ترین فرد هستم. مردی جوان و سرزنده هستم.»

وی افزود: «به جو که نگاه می کنم نمی دانم او هم این وضع را دارد یا نه!»

بایدن اما از بسیاری از کاندیداهای دموکرات با تجربه‌ تر است.

اما سن بایدن یک مسئله است. اگر رئیس جمهور شود، در روز تحلیف 78 ساله خواهد بود؛ یعنی مسن ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا، و این در حالی است که بسیاری از رای دهندگان دموکرات به دنبال نسلی جوان‌ تر برای به جنب و جوش انداختن این حزب هستند.

 

جو بایدن کیست؟

جوزف (جو) بایدن در تاریخ 20 نوامبر سال 1942 در ایالت «پنسیلوانیا» در یک خانواده کاتولیک ایرلندی تبار متولد شد. او که فرزند بزرگ خانواده بود، یک خواهر و دو برادر کوچک تر از خودش داشت.

 

joe-biden-chioldhood_1482926588

 

جو بایدن در دوران کودکی لکنت زبان داشت، اما بعدها این مشکل او برطرف شد. 

 

334a871c0ca2c87a21fbb51e4bfee080

 

در حالی که پدرش، که او نیز «جوزف» نام داشت و پیشتر از درآمد قابل توجهی برخوردار بود، در این زمان با مشکلات مالی مواجه شده بود و در نتیجه اعضای خانواده ناگزیر برای چند سال در خانه جد مادری جوزف سکونت گزیدند.

پس از بهبود نسبی وضعیت اقتصادی بایدن، خانواده اش به «ویلیمنگتون» ایالت «دلاوار» نقل مکان کردند و جو بایدن دوره دبیرستان را در این شهر به پایان رساند و وارد دانشگاه دلاوار شد.

 

Joe_Biden_at_Archmere_Academy_(cropped)

 

کودکی و دوران کالج او با دوره محبوبیت افرادی چون «مارتین لوتر کینگ» و «جان اف. کندی» همزمان بود.

پس از دریافت مدرک لیسانس در رشته تاریخ و علوم سیاسی از این دانشگاه، جو بایدن به دانشگاه معتبر «سیراکیوز» رفت و در سال 1968 موفق به اخذ درجه دکترا در رشته حقوق شد.

در حالی که جنگ ویتنام همچنان ادامه داشت، ارتش آمریکا جو بایدن را برای نخستین بار در اوایل سال 1963 و برای آخرین بار در اوایل سال 1968 به خدمت نظام احضار کرد اما او به دلیل ابتلای به بیماری آسم در کودکی به خدمت اعزام نشد.

بایدن گفته است که در این دوره از نهضت مخالف جنگ ویتنام حمایت نمی کرد اما دلیل آن را مسائل شخصی عنوان کرده است.

جو بایدن در سال 1960 کار وکالت حقوقی را در دلاوار آغاز کرد و همزمان وارد فعالیت های سیاسی شد.

 

فعالیت های سیاسی اولیه (1968 تا 1972)

در سال 1968 بایدن 6 ماه را در شرکت حقوقی «ویلمینگتون» به ریاست «ویلیام پریکت» سناتور محلی جمهور خواه منشی بود.

در سال 1969 «سید بالیک» دموکرات فعال محلی بایدن را به نشست دموکرات ها معرفی کرد و او به سمت دموکرات ها گرایش پیدا کرد. او همچنین شرکت خود تحت عنوان «بایدن و والش» را راه اندازی کرد. اما درآمد او خوب نبود بنابراین او با کار در بخش املاک درآمد خود را بیشتر کرد.

بعدا در سال 1969، بایدن به عنوان یک دموکرات در انتخابات شورای محلی «نیوکاسل» کاندید شد. وی در این منطقه که اکثرا جمهوری خواهان کنترل آن را بر عهده داشتند، با اختلاف 2000 رای پیروز شد

.او از سال 1970 تا 1972 در شورای محلی خدمت می کرد. 

کارزار سنای آمریکا در سال 1972

کارزار بایدن بدون هیچ بودجه ای برگزار شد و هیچ شانسی برای پیروزی نداشت. این کارزار توسط «والری بایدن اونز» خواهر جو بایدن رهبری می شد و دیگر اعضای خانواده، کارمندان آن بودند. اما سطح بالای انرژی او، خانواده جوان و جذابش، و توانایی اش برای موج سواری روی احساسات رای دهندگان شانس پیروزی او را بالا برد و وی در نهایت در انتخابات 7 نوامبر 1972 پیروز شد.

1972

 

سنای آمریکا 

بایدن در 5 ژانویه 1973 سوگند یاد کرد. او در سن 30 سالگی، ششمین سناتور جوان در تاریخ آمریکا شد و یکی از 18 سناتوری شد که پیش از سن 31 سالگی وارد دفترش در سنا شد. 

در سال نخست سناتوری، وی بر لایحه ای در مورد حمایت از مصرف کننده و مسائل زیست محیطی متمرکز شد.

بایدن در سال 1981 به عضو اقلیت در کمیته قضایی سنا تبدیل شد.

او در دهه اول حضورش در سنا در زمینه سیاست خارجی بر مسائل کنترل سلاح متمرکز شد. در واکنش به امتناع کنگره برای تصویب معاهده سالت2 به منظور محدودسازی سلاح های هسته ای که در سال 1979 توسط رهبر شوروی و رئیس جمهور وقت آمریکا امضا شده بود، او به ابتکار عملی برای دیدار با وزیر خارجه شوروی سابق دست زد و به او در مورد نگرانی های آمریکا اطلاع رسانی کرد.

بایدن در عین حال تلاش های زیادی برای حل اختلاف های دو حزب انجام داد.

وی در مدت حضورش در مجلس سنا، ریاست کمیته روابط خارجی را بر عهده داشت.

کارزار ریاست‌ جمهوری 1988

 

5629176042aa8.image

 

بایدن در ژوئن 1987 در دوران «رونالد ریگان» کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا اعلام کرد. او در نهایت در سپتامبر 1987 به دلیل فشار رسانه‌ ای پیرامون سرقت ادبی یکی از سخنرانی‌ های کارزار خود، از ادامه کاندیداتوری انصراف داد.

کارزار ریاست‌ جمهوری 2008

 

2008

 

​بایدن کاندیدای مقام ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 از حزب دموکرات آمریکا بود. وی در نهایت از سوی «باراک اوباما» در انتخابات 2008 ریاست جمهوری آمریکا، به عنوان معاون رئیس‌ جمهور برگزیده شد.

انتخابات 2016

 

DNC-Caption-Contest-photo-Obama-Hillary-Biden

 

پس از انتشار برخی گمانه‌ زنی‌ ها در مورد احتمال حضور جو بایدن در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2016 آمریکا، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد بایدن برای حضور در این انتخابات تمایل نشان داده‌ است، اما «در نهایت خود او باید در این مورد تصمیم بگیرد». بایدن در نهایت در انتخابات 2016 آمریکا کاندید نشد و از «هیلاری کلینتون» حمایت کرد.

کارزار ریاست‌ جمهوری 2020

بایدن در 25 آوریل 2019 کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌ جمهوری 2020 آمریکا اعلام کرد.

 

2

 

این سومین باری است که جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌ کند و شاید وی بتواند بسیاری از این موانع را به منفعت برای خود تبدیل کند. وابستگی او به «باتلاق واشنگتن» می تواند او را برای کسانی که از چهره‌ های رنگارنگ در عرصه سیاست آمریکا خسته شده‌ اند، جذاب باشد. همانطور که بایدن قبل از ارتباط داشتن با باراک اوباما و به زمره طرفداران وی درآمدن، اختلافات نظرات خود با او را پنهان نمی کرد و بر این واقعیت تاکید داشت که دوستی شخصی دو سیاستمدار، وضعیت منحصربه فردی برای فرد اول و دوم کشور بوجود می‌آورد. در نهایت، بر خلاف دونالد ترامپ، بایدن مجبور نیست که در مورد خود داستان سرایی کرده و خود را مردی جلوه دهد که همه چیز را خود به دست آورده است. در جریان مبارزات انتخاباتی گذشته، تاریخچه کاملا دقیق و مشخصی از او منتشر شده که در مقایسه با هر کاندیدای دیگر پست ریاست جمهوری آمریکا، یک زندگینامه بی‌ نظیر است.

 

5

 

انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا قرار است روز سوم نوامبر 2020 برگزار شود.

مواضع سیاسی

سیاست داخلی

بایدن از افزایش حداقل دستمزد در آمریکا حمایت می‌ کند. او همچنین خواستار افزایش مالیات بر سود سرمایه‌ گذاری، رایگان‌ سازی دانشگاه‌ های عمومی و بازسازی دولتی زیرساخت‌ های جاده‌ ای و انرژی است.

سیاست خارجی

ایران

بایدن خواستار ازسرگیری روابط ایران و آمریکا بوده و با تغییر نظام مخالف است. 

بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در زمان امضای برجام، از حامیان آن بود و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق، او را سرزنش کرد. او در ادامه «رسیدن به توافق بهتر» را توهم خواند و گفت برای رسیدن به برجام «چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی» صرف شده‌ است.

 

2016

 

عراق

جو بایدن به عنوان سناتور به حمله آمریکا به عراق رای مثبت داد. او در سال 2006 پس از افزایش خشونت‌ ها در عراق، طرحی بر مبنای فدرال کردن عراق و تقسیم آن به سه بخش کردنشین، شیعه نشین و سنی نشین مطرح کرد. این طرح با مخالفت دولت «جرج دبلیو بوش» مواجه شد.

زندگی خصوصی

بایدن در سال 1966 در حالی‌ که هنوز دانشجو بود، با «نیلیا هانتر» ازدواج کرد. مراسم عروسی این دو در شهرک «اسکانیتلس» در ایالت نیویورک صورت گرفت. حاصل ازدواج نیلیا و جو، سه فرزند به ترتیب در سال‌ های 1969، 1970 و 1971 با نام‌ های جوزف بایدن سوم ملقب به بو بایدن، رابرت هانتر و نائومی کریستینا بود.

 

Joe-Biden-and-Neilia-Hunter

 

در 18 دسامبر 1972، همسر بایدن و دختر یک ساله اش نائومی در تصادف حین خرید کریسمس کشته شدند.

پسران وی از این حادثه جان سالم به در بردند و تنها زخمی شدند.

جو بایدن در سال 1975 با همسر دومش «جیل تریسی جاکوبز» که معلمی در دلاور بود، آشنا شد و آن دو در سال 1977 ازدواج کردند.

 

635797995622993059-Screen-Shot-2015-10-07-at-7-22-50-AM

1

 

او از ازدواج دومش دختری به نام «اشلی بلیزر» (متولد 1981) دارد که فعال اجتماعی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.