دولت اسپانیا قصد دارد به شکل جدی با تحریم های آمریکا علیه کوبا مقابله کند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دولت اسپانیا قصد دارد به شکل جدی با تحریم های آمریکا علیه کوبا مقابله کند.

مقام‌های گردشگری اسپانیا که به کوبا سفر کرده‌اند روز دوشنبه ۶ مه به مقامات این کشور قول یک سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری و تاسیس دفاتر مشاورتی را داده‌اند.

سفر مقامات اسپانیا به کوبا یک هفته پس از آن انجام گرفته است که آمریکا اعلام کرد دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه هاوانا وضع خواهد کرد.

اجرایی شدن قانون جدید به شهروندان ایالات متحده اجازه می‌دهد بتوانند بر ضد شرکت‌های متعلق به کشورهای ثالث که در کوبا فعالیت می‌کنند اقامه دعوی کنند.

«ماریا ریس ماروتو» وزیر گردشگری اسپانیا، در خصوص اقدامات این وزارتخانه گفت اتخاذ چنین تدابیری به شرکت‌ها اطمینان می‌دهد که تنها نخواهند بود.

خانم ریس ماروتو اضافه کرد دو دفتر مشاوره در هاوانا و مادرید گشوده خواهد شد تا به تجار اسپانیایی که می‌توانند مشمول اقدامات تنبیهی آمریکا قرار بگیرند مشاوره دهند.

بر اساس قانون «هولمز برتون »، شهروندان آمریکایی که دارایی‌های آنها در ۶۰ سال پیش مصادره شده است از حق شکایت علیه دولت کوبا برخوردار هستند.

قانون هولمز برتون برای بیش از دو دهه از سوی دولت‌های پیشین مستقر در کاخ سفید مسکوت مانده و اجرایی نشده بود اما اکنون با اعمال شدن تحریم‌های جدید، این قانون علیه دولت کوبا و تمام کشورهایی که با این کشور رابطه تجاری دارند اعمال می‌شود.

کوبا می‌گوید این قانون علیه قوانین بین‌المللی است. کانادا و اروپا نیز به کارافتادن دوباره این قانون را اسفبار دانسته‌اند.

پیش بینی می‌شود با اجرای این قانون صدها پرونده علیه شرکت‌های اروپایی فعال در کوبا به جریان بیفتد.

غول‌های گردشگری اسپانیا نظیر شرکت‌های «ایبرواستار» و «ملیا» می‌توانند هدف این تعقیب‌های قضایی قرار گیرند.

در همین حال، «ادریس جزایری» گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تحریم های یک جانبه آمریکا علیه کشورهایی نظیر کوبا انتقاد کرد.

کارشناس شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز «نگرانی عمیق» از تبعات اقدامات آمریکا تاکید کرد که استفاده از تحریم اقتصادی با هدف سیاسی، نقض حقوق بشر و معیار رفتارهای بین المللی محسوب می شود.

ادریس جزایری هشدار داد که چنین اقداماتی از سوی آمریکا می تواند منجر به شکل گیری «فاجعه انسانی» در ابعاد بی سابقه شود. وی اظهار داشت: «تغییر حکومت [کشورها] از طریق اتخاذ تدابیر اقتصادی به احتمال زیاد به نقض حقوق اساسی بشر منجر می شود. این تدابیر همچنین می تواند به پیدایش گرسنگی و قحطی بیانجامد. اتخاذ تدابیر اقتصادی [به این شکل] هرگز اقدامی پذیرفته شده در عرف روابط بین الملل نبوده است.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل افزود: «نگرانی های واقعی و تفاوت های سیاسی جدی بین دولت ها هرگز نباید از راه ایجاد فجایع انسانی و اقتصادی حل شود. این اقدام مردم عادی را بازیچه و گروگان خود می کند.»

 پیش از این  اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که در برابر تحریم های جدید آمریکا علیه کوبا می ایستد و برای این کار یا پای ایالات متحده آمریکا را به سازمان تجارت جهانی می کشاند و یا این که از تحریم های متقابل برای حفظ منافع شرکت هایش در کوبا استفاده می کند.

«فدریکا موگرینی» رئیس دستگاه سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا پنج شنبه هفته گذشته  گفت: « اعمال محدودیت های یک جانبه علیه کوبا متناقض با قوانین جهانی است و اتحادیه اروپا نسبت به این محدودیت ها موضع گیری خواهد کرد.»

موگرینی به ارسال پرونده شکایت به سازمان تجارت جهانی و هم چنین ایجاد یک اساسنامه محرمانه که به شرکت های اروپایی فعال در کوبا اجازه می دهد برای درخواست غرامت از ایالات متحده اقدام کنند، اشاره کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا هم چنین در سخنان خود اعلام کرد که اتحادیه اروپا در این زمینه از حمایت کشورهای دیگر هم برخوردار است البته وی نامی از این کشورها نبرد.

کانادا هم هفته گذشته و پس از اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه کوبا اعلام کرد که اجازه ضرر و زیان شرکت های کانادایی فعال در کوبا را نخواهد داد. تازه ترین تحریم ها کاخ سفید علیه دولت کوبا به بهانه حمایت هاوانا از نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا اعمال می شوند.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا کوبا را تهدید کرد که در صورت ادامه حمایت نظامی از دولت«نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا، علیه این کشور محاصره کامل اعمال می کند.

ترامپ در توئیتی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت:اگر نیروها و شبه نظامیان کوبا فورا اقدامات نظامی و عملیاتی که باعث قتل و نابودی قانون اساسی ونزوئلا می شود را متوقف نکند جزیره کوبا به طور کامل و فراگیر محاصره می شود و این علاوه بر تحریم های بسیار شدید است.

ترامپ افزود: امیدواریم که همه سربازان کوبایی به سرعت و در سلامت به جزیره خود بازگردند!

این در حالی است که پیش از این ترامپ اعلام کرد که تحولات ونزوئلا را به شدت دنبال می کند و افزود که ایالات متحده آمریکا در کنار ملت ونزوئلا و آزادی اش ایستاده است.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که تنش جدیدی در ونزوئلا رخ داد به طوری که دولت ونزوئلا روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که کودتای نظامی در این کشور را در پی تمرد گروهی از نظامیان هوادار«خوان گوایدو»رهبر مخالفان خنثی کرده است.

ایالات متحده آمریکا پیش از این بارها به کوبا نسبت به ارائه کمک به دولت ونزوئلا هشدار داد و این کشور را متهم به نقش داشتن در بحران ونزوئلا متهم کرد. اما کوبا این هشدارهای آمریکا را رد کرده و تأکید کرد که «در کنار کاراکاس می ایستد».

 


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.