روسیه در حال فعال سازی مجدد پایگاه نظامی مربوط به دوره شوروی سابق در کوبا است؛ اقدامی که به گفته کارشناسان به منظور نظارت بر فعالیت های آمریکا تعبیر شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی استار گزارش داد احتمال راه اندازی پایگاه های نظامی روسیه در کوبا موجب نگرانی و اضطراب غرب شده است.

کشور های غربی نگرانند که این تصمیم مسکو می تواند واکنشی به تهدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به خروج این کشور از پیمان منع استفاده از موشک های کوتاه و میان برد باشد.

کشورهای غربی براین باورند که تحریم‌ های آمریکا و خروج احتمالی واشنگتن از پیمان موشکی، مسکو را به سمت گسترش همکاری‌ های نظامی با هاوانا و حتی امکان ایجاد پایگاه نظامی در جهت استقرار رادار و واحدهای اطلاعاتی در خاک کوبا سوق می دهد.

براساس این گزارش، سفر رسمی رئیس جمهور کوبا به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین و برخی از سیاستمداران این کشور دلیلی بر این نگرانی شده است. گفت و گوها درباره همکاری نظامی دو کشور موجب شد که کارشناسان بر این باور باشند که مسکو به منظور نظارت بر فعالیت های آمریکا، پایگاه نظامی خود در کوبا را که 16 سال پیش بسته شده بود را مجددا بازگشایی کند. 

رهبر کوبا در آستانه سفر به مسکو از تصمیم خود مبنی برای گسترش برخی طرح‌ های مشترک با روسیه، از جمله همکاری‌ های نظامی خبر داده بود.

بنابر گزارش بنیاد «جیمز تاون»، یک موسسه تحقیقات و پژوهشی مستقر در واشنگتن دی سی، بازگشایی این پایگاه توانایی روسیه را برای نظارت بر فعالیت های آمریکا در حوزه کارائیب دو برابر خواهد کرد.

این مرکز هشدار می دهد: «اما اگر رهبر کرملین تصمیم بگیرد پایگاه های جدیدی در کوبا راه اندازی کند، موضوع دیگری خواهد بود - به ویژه اگر او به این هدف دست یابد.»

جیمز تاون افزود: «این اقدام روسیه این گمانه زنی را هم در روسیه و هم در غرب تقویت می کند که مسکو می خواهد سایت مانیتورینگ «لوردس» را پس از 16 سال بازگشایی کند و احتمالا پایگاه های دیگری هم در این جزیره راه اندازی خواهد کرد.»

«الکساندر اوچینیکوف» کارشناس نظامی روسیه که در دهه 1980 در کوبا خدمت کرده، می گوید: «انتظار چنین همکاری عمیقی میان هاوانا و مسکو می رفت.»

او افزود: «تهدید ترامپ برای خروج از معاهده موشکی با روسیه، این احتمال را تقویت کرد.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.