این فعالان به اتهام فعالیت های آنها در زمینه حقوق بشر و تماس با روزنامه نگاران و دیپلمات های خارجی در حال محاکمه هستند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، فعالان در دفاع از حقوق بشر اعلام کردند که حکومت عربستان سعودی حداقل 4  فعال زن را به شکل موقت آزاد کرد.

این فعالان به اتهام فعالیت های آنها در زمینه حقوق بشر و تماس با روزنامه نگاران و دیپلمات های خارجی در حال محاکمه هستند.

مرکز ارتباطات بین المللی عربستان که وابسته به حکومت است در این زمینه به هیچ درخواستی برای واکنش پاسخ نداده است.

فعالان و سازمان حقوقی عربستانی «قسط»که دفتر آن در لندن است گفتند که «هتون الفاسی»،«امل الحربی»،«میساء المانع» و «عبیر نمنکانی» آزاد شدند.

حکومت عربستان نزدیک به یک ماه پیش سه فعال دیگر را به شرط حضورشان در دادگاه آزاد کرده بود.

بیشتر کسانی که بازداشت شدند که تعداد آنها نزدیک به 12 تن است در سال گذشته و طی هفته های قبل و بعد از لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی که در راستای تلاش ها برای کاهش قید و بندهای اجتماعی و تقویت اقتصاد، بازداشت شدند.

فعالان و دیپلمات ها بر این گمان هستند که بازداشت ها چه بسا برای دادن پیامی است به فعالان مبنی بر اینکه خواست هایی که با جدول کاری حکومت هماهنگ نباشد مطرح نکنند ولی شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی این را تکذیب کرد و فعالان زن را به فعالیت به نفع  قطر و ایران متهم کرد.

دادستان کل عربستان سعودی ماه می گذشته اعلام کرد که شماری از فعالان زن و مرد را به ظن ضرر رساندن به منافع کشور و حمایت از عناصر دشمن در خارج دستگیر شده اند.

محاکمه این فعالان در ماه مارس آغاز شد و از آن ماه تا کنون هیچ جلسه ای برگزار نشد این در حالی است که موج بازداشت های جدید حامیان فعالان زن  را شامل می شود از جمله کسانی که دستگیر شدند دو فعال هستند که ملیت آمریکایی- عربستانی دارند.

بازداشت فعالان زن عربستانی انتقاد و فشار شدید جامعه جهانی و سازمان ملل را در پی داشته است و بیشتر انتقادها متوجه بن سلمان ولیعهد یا همان حاکم کنونی بر عربستان شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.