شمار جان‌ باختگان حملات در پایتخت و دو شهر دیگر سریلانکا به 359 نفر رسیده‌ است. 45 تن از قربانیان کودک هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد پلیس سریلانکا اعلام کرد شمار قربانیان حملات مرگبار به کلیساها و هتل‌ های این کشور در روز یکشنبه عید پاک، به 359 نفر رسیده‌ است. داعش مدعی انجام حملات شده و پلیس اعلام کرده مظنونان بیشتری را بازداشت کرده‌ است.

بنا به گفته «رووان گوناسکرا» سخنگوی پلیس سریلانکا، شمار جان‌ باختگان حملات در پایتخت و دو شهر دیگر به 359 نفر رسیده‌ است. 45 تن از قربانیان کودک هستند.

 

merlin_153867105_ab075501-0b8a-4532-b6b8-1d9e75bc9ada-jumbo

 

شماری از کشته شدگان و زخمی‌ ها شهروندان استرالیا، آمریکا، انگلیس، پرتقال، ترکیه، دانمارک، ژاپن، فرانسه، هلند و هند بودند.

خبرگزاری‌ ها از وب‌ سایت وابسته به داعش نقل کرده‌ اند که این گروه مدعی شده مسئول حملات است. تا دو روز پس از حملات عید پاک هیچ گروهی به‌ طور رسمی مسئولیت آن را به عهده نگرفته بود. دولت سریلانکا پیشتر گروهی اسلام‌ گرا به نام «جماعت ملی توحید» را به عنوان عامل این جنایت معرفی کرده بود اما این گروه تاکنون واکنشی به این اتهام نشان نداده است.

«رانیل ویکرماسینگه» نخست‌ وزیر سریلانکا گفته است: «این حملات نمی‌ توانسته به طور مستقل در داخل شکل گرفته باشد. آموزش ویژه و هماهنگی‌ های مشاهده می‌ شود که ما پیش از این در داخل (سریلانکا) ندیده بودیم.

تصاویر جدیدی هم از یک مرد در حالی که کوله‌ پشتی به دوش به سمت کلیسای «سنت سباستین» در حرکت است و لحظاتی پیش از انفجار وارد کلیسا می‌ شود، منتشر شده است.

 

d808c0fb-4334-4556-a503-ea0a8ca0d4fc

 

امروز چهارشنبه در عین حال اعلام شد نیروی هوایی سریلانکا برای انجام ماموریت‌ های امنیتی به اماکن دیپلماتیک و هتل‌‌ های معروف اعزام شده‌ است. این نیروی ارتش مسئول حفظ امنیت اماکن مقدس در شهرهای مختلف کشور نیز شده‌ است.

همچنین رسانه‌ های سریلانکا امروز چهارشنبه گزارش دادند دست‌ کم 6 مظنون تازه در شهر «درگاه» در غرب این کشور بازداشت شده‌‌ اند.

سخنگوی پلیس می‌ گوید تا صبح روز چهارشنبه 18 تن دیگر بازداشت شده‌ اند و شمار کل بازداشت‌ شدگان به دست‌ کم 58 نفر رسیده‌ است.

روزنامه ساندی‌تایمز سریلانکا نیز گزارش‌ هایی از بازداشت‌ ها و اخراج شماری از شهروندان این کشور از امارات متحده عربی منتشر کرده‌ است. به نوشته این روزنامه، شهروندی به‌ نام «ابوبکر محمد»از دبی به «کلمبو» پایتخت سریلانکا بازگردانده شده است که در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارد.

ساندی‌ تایمز می‌ گوید سه هفته پیش گروهی 31 نفره از شهروندان سریلانکا از جمله «ماکاندوره مدوش» رهبر یک گروه زیرزمینی و شماری دیگر از «رهبران گروه‌ های زیرزمینی» در دبی بازداشت شده‌ بودند؛ فردی که اخیرا به سریلانکا پس فرستاده شده، یکی از آنهاست. تاریخ بازداشت این افراد به مدت‌ ها قبل از حملات سریلانکا باز می‌ گردد.

طی روزهای گذشته گزارش‌ های مختلفی از وجود هشدارهای امنیتی در مورد حملات مرگبار به کلیساها و اماکن دیگر در این کشور منتشر شده است. گروهی از تحلیلگران و ناظران، دولت را به «کوتاهی» در رسیدگی به گزارش‌ ها و هشدارها متهم کرده‌ اند.

 

0ada3dba-54c1-457b-af2a-145e58c173d6

 

روز سه‌ شنبه یک مقام دولت سریلانکا مدعی شد حملات به کلیساها و هتل‌ های این کشور در انتقام کشتار در دو مسجد نیوزیلند صورت گرفته‌ است.

از سوی دیگر اما نخست‌ وزیر نیوزیلند گفته از نظر امنیتی و اطلاعاتی هیچ ارتباطی بین دو حمله در دست دولت او نیست.

«جاسیندا آردرن» نخست‌ وزیر نیوزیلند در یک کنفرانس خبری در «اوکلند» گفت: «ما به‌طور رسمی هیچ گونه رابطه‌ ای یا گزارش محرمانه‌ ای که اظهارات مطرح‌ شده در سریلانکا را تایید کند، دریافت نکرده‌ ایم.»

آردرن افزود: کلمبو در حال حاضر در مراحل اولیه تحقیقات است. در نتیجه ما فعلا کنار می‌ کشیم و اجازه می دهیم تا آنها به تحقیقات خود ادامه دهند. اما ما هیچ [سندی] در اختیار نداریم که حرف‌ های آنها (در مورد ارتباط میان حملات) را تایید کند.

به گفته مقامات امنیتی سریلانکا، دو تن از مهاجمان انتحاری برادر و عضو «جماعت ملی توحید» بوده‌‌ اند که از اعضای خانواده خود یک هسته تروریستی ایجاد کرده‌ اند. آنها کمتر از 30 سال سن داشته‌ اند و پدر آنها یک تاجر ادویه‌ جات مرفه است. این دو برادر روز شنبه در هتل «شانگریلا» و «سینه‌ مون گراند» اتاق اجاره کرده بودند و صبح یکشنبه در صف صبحانه خود را منفجر کردند. اینکه آنها چه ارتباطی با دیگر مهاجمان انتحاری داشته‌ اند، هنوز معلوم نیست.

ماموران تحقیق هم در این زمینه گفته اند که یک هتل دیگر نیز هدف مهاجمان بوده اما بمب مهاجم در روز یکشنبه منفجر نشده است. اینکه آیا این عدم انفجار عمدی بوده یا فرد تروریست با مشکل فنی مواجه شده، مشخص نشده است. اما این فرد پس از آنکه تحت تعقیب پلیس قرار گرفته، خود را منفجر کرده و دو رهگذر را نیز کشته است. روز دوشنبه ماموران پلیس یک خودروی بمب‌ گذاری‌ شده را در نزدیکی یکی از کلیساهایی که مورد حمله قرار گرفته بود کشف کردند. این خودرو هنگام خنثی‌ سازی بمب منفجر شد.

 

Family-Bid-Teary-Farewell-To-Sri-Lanka-Bombing-Victims-7

در کلمبو 87 چاشنی بمب نیز کشف شده است.

عمده شهروندان سریلانکا پیروان آیین بودا هستند، اما شمار مشخصی از مسیحیان، مسلمانان و هندوها نیز ساکن این کشور هستند.

سریلانکا چند دهه درگیر جنگ داخلی خونین بین ببرهای تامیل و دولت بود که سرانجام در سال 2009 با شکست سنگین ببرهای تامیل به پایان رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.