رئیس جمهور آمریکا با امضای سندی اشغالگری رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با امضای سندی اشغالگری رژیم صهیونیستی بر بلندی‌ های جولان را به رسمیت شناخت.

ترامپ این سند را در حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به آمریکا سفر کرده، امضا کرد.

این اتفاق حدود دو هفته پیش از برگزاری انتخابات عمومی در سرزمین های اشغالی رخ می‌ دهد که در آن نتانیاهو یکی از کاندیداهای اصلی برای پست نخست‌ وزیری است.

نتانیاهو خطاب به ترامپ گفت که تصمیم او زمانی اعلام شده که جولان از هر زمان دیگر برای امنیت این رژیم اهمیت بیشتری دارد.

وزارت خارجه سوریه درباره به رسمیت شناختن بلندی جولان برای اسرائیل توسط آمریکا گفت: "سازمان ملل متحد پس از تصمیم ترامپ در مورد بلندی های جولان، اعتماد و موقعیت خود را از دست داد و ایالات متحده دشمن اصلی کشورهای عربی شد."

آمریکا نخستین کشوری است که با امضای دونالد ترامپ، اشغالگری رژیم صهیونیستی بر بلندی‌ های جولان را می‌ پذیرد.

این اقدام این کشور با واکنش های جهانی مواجه شده است. جامعه جهانی در روزهای اخیر گفته است که از اقدام آمریکا پیروی نخواهد کرد و جولان را به عنوان بخشی از محدوه رسمی سرزمین های اشغالی به رسمیت نخواهد شناخت.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ ای تاکید کرد که این عملکرد واشنگتن را «حمله آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» می‌ داند.

در این بیانیه آمده است: سازمان ملل متحد پس از تصمیم ترامپ در مورد بلندی های جولان، اعتماد و موقعیت خود را از دست داد و آمریکا دشمن اصلی کشورهای عربی شد.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه این کشور افزود تصمیم آمریکا، «نشان‌ دهنده بی‌ احترامی به مشروعیت بین‌ المللی است و (دونالد) ترامپ هیچ حقی برای تصویب و تایید اشغالگری اسرائیلی ندارد.»

«استفان دوجاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل گفت گوترش «به روشنی معتقد است که وضعیت جولان تغییری نکرده است.»

وی گفت: «سیاست سازمان ملل درباره جولان در قطعنامه های مربوطه شورای امنیت منعکس شده و این سیاست تغییری نکرده است. یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که به اتفاق آرا در سال 1981 تصویب شد اعلام کرد تصمیم اسرائیل برای اعمال قوانین و حاکمیت قضائی خود در بلندی های اشغالی جولان سوریه بی اعتبار و فاقد تاثیر حقوقی از نظر بین المللی است.»

وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام رئیس جمهور آمریکا در خصوص جولان اشغالی اعلام کرد: این اقدام، به ایجاد تنش های جدید در خاورمیانه منجر می شود.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: متاسفانه این اقدام می تواند مرا بترساند زیرا که بسیاری از بیانیه ها و نظرات ما به حقیقت بدل می شود و این می تواند منجر به یک رشته تنش جدید در منطقه خاورمیانه شود. چنین چیزهایی دقیقا به این دلیل است که آنها خارج از فضای قانونی هستند، زیرا آنها تمام تحولات بین المللی، قطعنامه شورای امنیت، تصمیمات شورای امنیت را نادیده می گیرند. آنها متاسفانه می توانند وضعیت را وخیم کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم در تماس تلفنی با «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا تصمیم ترامپ را نقض آشکار قوانین بین‌ المللی خواند و گفت که این اقدام باعث افزایش تنش در منطقه می‌ شود.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم در واکنش به اقدام رئیس جمهور آمریکا در خصوص جولان اشغالی گفت: جولان بخشی از خاک سوریه است و ما هرگز حاکمیت اسرائیل را بر آن به رسمیت نمی شناسیم. وزیر خارجه ترکیه افزود اقدام ترامپ درباره منطقه جولان هدیه انتخاباتی به نتانیاهو است. ما این اقدام را قابل قبول نمی دانیم و در محافل بین المللی علیه آن موضع خواهیم گرفت.

پیشتر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه هم در مخالفت شدید با تصمیم آمریکا تاکید کرده بود که این امر را از طریق نهادهای بین‌ المللی به چالش خواهد کشید.

اتحادیه عرب در واکنش به اقدام ترامپ درباره جولان اشغالی اعلام کرد: اقدام ترامپ وضع قانونی جولان را تغییر نمی دهد. دبیرکل اتحادیه عرب، اقدام ترامپ را در خصوص جولان اشغالی به لحاظ ساختاری و محتوایی، مردود دانست.

وزارت خارجه لبنان در واکنش به اقدام ترامپ درباره منطقه اشغالی جولان اعلام کرد: اقدام ترامپ، محکوم و مغایر با قوانین بین المللی است. جولان، سرزمینی سوری و عربی است و امکان ندارد هیچ اقدامی در واقعیت تاریخی آن تغییری ایجاد کند.

جنبش حماس فلسطین هم اعلام کرد اقدام رئیس جمهور آمریکا در خصوص جولان اشغالی بیانگر این است که دولت آمریکا به تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی تبدیل شده است.

دفتر سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان از سوی ترامپ به خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که این اتحادیه هیچ یک از الحاقات اسرائیل از سال 1967 به بعد از جمله الحاق بلندی‌ های جولان را به رسمیت نمی‌ شناسد.

وزارت خارجه انگلیس هم در بیانیه ای با تصریح بر اینکه انگلیس برنامه ای برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان ندارد آمده است: بر اساس حقوق بین المللی و منشور سازمان ملل الحاق یک سرزمین با استفاده از زور ممنوع است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.