سخنگوی جنبش الشباب روز سه شنبه به رویترز گفت که حملات هوایی ارتش آمریکا در بیشتر مواقع کشاورزان و چوپانان را در مناطق مختلف سومالی هدف قرار می دهد و در این حملات مزارع و حیوانات آنها نابود می شوند و منازل آنها نیز به آتش کشیده می شود.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان عفو بین الملل وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که ارتش آمریکا با کشتن شمار زیادی از غیرنظامیان در چارچوب حملات هوایی که طی دو سال اخیر به شدت افزایش یافته است، احتمالا مرتکب جنایت جنگی شده است.

سازمان عفو بین الملل تأکید کرد که این سازمان توانسته است که کشته شدن 14 غیرنظامی را در تحقیقات خود فقط درباره پنج حمله هوایی را مستند کند ولی این تحقیقات بسیار محدود و اندک است زیرا به گفته ارتش آمریکا از ژوئن 2017 تا کنون بیش از 110 حمله هوایی در سومالی انجام داده است.

ارتش آمریکا گزارش سازمان عفو بین الملل را رد کرده و مدعی است که 800 تندرور را در بمباران های خود در همین مدت کشته است و حتی یک غیرنظامی را در این نکشته یا زخمی نکرده است!

اما «بریان کاستنر» مشاور بحران های مخصوص به سلاح و عملیات نظامی در سازمان عفو بین المللی گفت که نیروهای ارتش آمریکا که برای حملات هوایی برنامه ریخته و حملات را انجام داده اند چه بسا قوانین انسانی بین المللی را با قتل خارج از چارچوب قوانین نقض کرده اند و این می تواند به حد جنایت های جنگی برسد.

سومالی که یکی از فقیرترین کشورها در جهان به شمار می رود شاهد جنگ داخلی و نامنی شدید از سال 1991 است و در سال های اخیر ارتش آمریکا به دولت مورد حمایت سازمان ملل در مگادیشو که با شورش جنش تندروی الشباب رو به روست، کمک می کند.

در مارس 2017 «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور اختیارات گسترده تری برای حملات و  بمباران در سومالی داد از جمله این اختیارات انجام حملات بدون آن که منتظر آن بماند که تندروها به همپیمانان آمریکا حمله کنند.

همین هفته در یکی از حملات هوایی آمریکا چهار نفر از جمله کارمند یک شرکت تلفن همراه و سه مسافر کشته شدند. کشته شدن این افراد را نزدیکان آنها روز سه شنبه به خبرگزاری رویترز اطلاع دادند.

فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا نیز اعلام کرد که سه فرد مسلح را روز دوشنبه به قتل رسانه است و درباره اخبار منتشر شده درباره کشته شدن غیرنظامیان تحقیق می کند.

در گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است که درباره پنج حمله هوایی در ایالت«شبیلای سفلی» تحقیقات صورت گرفته است و در نتیجه این تحقیقات آمده است که 14 غیرنظامی کشته شده و 8غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

در همین حال، «عبدالعزیز ابومصعب» سخنگوی جنبش الشباب روز سه شنبه به رویترز گفت که حملات هوایی ارتش آمریکا در بیشتر مواقع کشاورزان و چوپانان را در مناطق مختلف سومالی هدف قرار می دهد  و در این حملات مزارع و حیوانات آنها نابود می شوند و منازل آنها نیز به آتش کشیده می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.