با جدایی یک وزیر دیگر از کابینه ترودو به دلیل نقش احتمالی دولت در یک فساد مالی بزرگ، بحران در دولت کانادا بالا گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد رئیس هیات خزانه‌ داری دولت «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در اعتراض به نقش احتمالی دولت در فساد مالی شرکت مهندسی «اس ان سی-لاوالین» از سمت خود کناره‌ گیری کرد.

«جین فیلوپات» سومین عضو کابینه است که در این رابطه از دولت جاستین ترودو جدا می‌ شود.

شرکت مهندسی اس ان سی-لاوالین و دو زیرمجموعه آن با اتهامات کلاهبرداری و فساد روبرو هستند. این شرکت مستقر در کبک متهم است که بین سال‌ های 2001 تا 2011 حدود 48 میلیون دلار کانادا به مقام‌ های لیبی رشوه داده‌ اند. این شرکت در سال 2015 به طور رسمی به فساد مالی متهم شد.

این سومین استعفای پرسروصدا در دولت کانادا در پی طرح اتهاماتی علیه ترودو و بعضی از دستیاران ارشدش دایر بر تلاش برای حفاظت از یکی از بزرگترین شرکت های این کشور در برابر محاکمه فساد است.

اعضای جدا شده مدعی هستند که برخی از مقام‌ های دولت کانادا برای تغییر مسیر در جریان رسیدگی به پرونده فساد مالی این شرکت اقدام‌ هایی داشته‌ اند و خواهان محافظت از آن شده‌ اند.

«جودی ویلسون-ریبولد» وزیر دادگستری و دادستان کل سابق ناگهان در ماه فوریه از کابینه استعفا داده بود.

ویلسون ریبولد گفته است که او و خدمه اش اواخر سال پیش برای چهار ماه تحت فشار مداوم و ناشایستی در مورد پرونده مورد نظر بوده اند که هدف آن توافق تعویق محاکمه بود.

آن توافق به شرکت اس ان سی-لاوالین اجازه می داد از محاکمه پرهیز کند و در عوض شروط دیگری مثل پرداخت جریمه را بپذیرد.

در روز 18 فوریه هم «جرالد باتس» دستیار ارشد ترودو، استعفا داد و گفت نه او نه خدمه اش مرتکب خطایی نشده اند. انتظار می رود او روز چهارشنبه در برابر کمیته قضایی مجلس عوام صحبت کند.

وزیر سابق دادگستری که در تاریخ 12 فوریه از سمت خود استعفا داد، در این خصوص گفته بود که مقام‌ های دولتی او را برای محافظت از شرکت مهندسی «اس ان سی-لاوالین» تحت فشار قرار داده بودند و می‌ خواستند با جریمه مالی به جای محاکمه، روند رسیدگی به این پرونده را خاتمه دهند.

طبق برخی تحلیل‌ ها، دلیل برخی مقام‌ های دولتی در محافظت از این شرکت، احتمال از دست رفتن هزاران فرصت شغلی در صورت مجرم شناخته شدن شرکت مهندسی «اس ان سی-لاوالین» است. این شرکت که یکی از بزرگ ترین شرکت‌ های عمرانی دنیا است، اگر در دادگاه محکوم شود ممکن است به مدت 10 سال از قراردادهای دولتی فدرال محروم شود.

بحران در دولت ترودو در حالی ادامه دارد که رئیس هیات خزانه‌ داری کانادا درباره دلیل جدایی‌ اش از دولت گفت: «طی هفته‌ های گذشته رویدادهایی را که دولت فدرال را تحت تاثیر قرار داده بودند بررسی کرده‌ ام و به این نتیجه رسیده‌ ام که باید از سمت خودم در کابینه کناره‌ گیری کنم.»

فیلوپات تاکید کرده است که اعتماد خود را به نحوه برخورد دولت با این موضوع و واکنش‌ های آن به موضوعاتی که مطرح شده از دست داده است.

رئیس هیات خزانه داری گفت: «باید تابع ارزش های بنیادی زندگی ام، مسئولیت های اخلاقی ام و تعهداتم براساس قانون اساسی باشم.»

فیلوپات که پزشک است، از سال 2015 صاحب موقعیت های مهمی در کابینه ترودو بوده است؛ از جمله وزیر بهداشت و خدمات بومیان و رئیس هیات خزانه داری.

ترودو شب گذشته در برنامه حزب لیبرال در تورنتو در واکنش به این استعفا اعلام کرد که ناامید است اما می‌ تواند درک کند که چرا فیلوپات کابینه را ترک کرد.

با این رسوایی، رهبر حزب محافظه‌ کار کانادا بار دیگر از ترودو خواست از سمتش استعفا دهد. رسوایی مربوط به پرونده اس ان سی لاوالین باعث افت محبوبیت دولت جاستین ترودو چند ماه قبل از انتخابات سراسری اکتبر شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.