رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه شکست مذاکراتش با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در هانوی پایتخت ویتنام را گردن وکیل مدافع سابق خود و دموکرات ها انداخت.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه شکست مذاکراتش با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در هانوی پایتخت ویتنام را گردن وکیل مدافع سابق خود  و دموکرات ها انداخت.

ترامپ در توئیتی نوشت: تصمیم دموکرات ها برای برگزاری مصاحبه طولانی مدت با «مایکل کوهن» وکیل مدافعش در همان روزی که وی با کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نشست برگزار کرد چه بسا منجر به پایان این نشست سران بدون رسیدن به توافقنامه ای دانست.

ترامپ نوشت که دموکرات ها تصمیم گرفتند که در جلسه استماع باز با یک دروغگو و کلاهبردار محکوم شده مصاحبه انجام دهند آن هم در همان روزی که نشست سران هسته ای بسیار مهم با کره شمالی برگزار شد و این افول جدیدی در سیاست آمریکا به شمار می رود که چه بسا در پایان نشست بدون رسیدن به توافقی با رهبر کره شمالی نقش داشته است.

وی در ادامه نوشت:« نباید این در حالی که رئیس جمهور در خارج به سر می برد اتفاق بیفتد.ننگ است!»

ترامپ و کیم هفته گذشته برای دومین بار در تلاش برای مذاکره به منظور رسیدن به توافقی برای چشم پوشی کره شمالی از سلاح هسته ای خود در مقابل لغو تحریم ها دیدار کردند.

در همان زمان در واشنگتن کوهن در برابر کمیته نظارت در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد و ترامپ را متهم کرد که وی به وکیل مدافعش برای تهدیدهایی به نیابت از او نزدیک به 500 بار طی ده سال دستور داده است.

پنجشنبه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در هانوی پس از تصمیم ناگهانی اش برای پایان دادن به دیدار با کیم به شکل زودهنگام از ترامپ درباره شهادت کوهن از وی سئوال شد که ترامپ جواب داد ادعاها اشتباه است و از تصمیم برگزاری جلسه در حالی که وی در خارج از آمریکا به سر می برد انتقاد کرد.

ترامپ گفت:« تا جایی که توانستم پیگری کردم. آن طور که خواستم نتوانستم دنبال کنم زیر من تا حدودی مشغول بودن اما معتقدم برگزاری جلسه ساختگی مانند آن جلسه و آن هم زمانی که آن نشست سران بسیار مهم امر واقعا فجیعی است.»

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طی پیامی توئیتری در مورد توقف رزمایش‌های مشترک کشورش با کره جنوبی نوشت که دلیل اصلی این کار صرفه جویی در میلیون‌ها دلار هزینه اضافی بوده است.

ترامپ در پیام خود نوشته است: به دلیل صرفه جویی در میلیون‌ها دلاری که به ما پرداخت نشده خواهان (برگزاری) رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی نیستم. پیش از ریاست جمهوری نیز چنین دیدگاهی داشتم. از سوی دیگر کاهش تنش با کره جنوبی در شرایط فعلی چیز خوبی است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دیروز اعلام کرد که وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی در دیدار تلفنی دیروز خود تصمیم به لغو دو رزمایش بزرگ مشترک گرفته بودند.

ترامپ سال گذشته نیز از برگزاری این دو رزمایش به دلیل هزینه های سرسام آور آن‌ها انتقاد کرده بود.

همچنین  رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که کره شمالی با سلاح هسته ای آینده ای از نظر اقتصادی نخواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در مورد آینده کره شمالی اظهار داشت: «کره شمالی در صورت توافق [بر سر برنامه هسته ای خود] آینده ای درخشان و فوق العاده خواهد داشت. این در حالی است که آنها در صورت در اختیار داشتن سلاح هسته ای هیچ گونه آینده اقتصادی نخواهند داشت.»

دونالد ترامپ در عین حال رابطه خود با کره شمالی را «بسیار بسیار قوی» توصیف کرد.

همزمان با این سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت این کشور در گفتگو با همتای خود از کره جنوبی توافق کرده است که مانور مشترک واشنگتن با سئول خاتمه یابد.کره جنوبی نیز خبر پایان مانور مشترک این کشور با آمریکا را تائید کرده است.

از سوی دیگر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته-یکشنبه- نشست اخیر دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را «موفقیت آمیز» توصیف کرد.

سخنان مشاور امنیت ملی ایالات متحده در حالی بیان می شود که نشست دونالد ترامپ با کیم جونگ اون که در هانوی، پایتخت ویتنام برگزار شد زودتر از موعد مقرر و بدون انتشار بیانیه مشترک رهبران دو کشور پیان یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.