سناتور برجسته دموکرات با خطرناک خواندن ترامپ، رسما وارد رقابت‌ های سیاسی انتخابات 2020 برای رویارویی با «دونالد ترامپ» شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد «برنی سندرز» سناتور برجسته دموکرات با شعار راه اندازی «انقلاب سیاسی» و با خطرناک خواندن ترامپ در نخستین همایش انتخاباتی اش، رسما وارد رقابت‌ های سیاسی برای رویارویی با «دونالد ترامپ» شد.

 

wire-10501760-1551564743-495_634x419

 

سندرز در سخنرانی خود در شهر «بروکلین» در ایالت «نیویورک» و در جمع هوادارانش، ترامپ را «خطرناک‌ ترین رئیس‌ جمهور تاریخ معاصر آمریکا» خواند و گفت: «ما در برهه‌ ای حساس و خطرناک از تاریخ آمریکا به سر می‌ بریم. ما در برابر رئیس‌ جمهوری قد علم می‌کنیم که یک دروغگوی روانی، یک متقلب، نژادپرست، جنسیت‌ گرا، بیگانه ستیز و کسی است که مردم سالاری آمریکا را تضعیف می‌ کند و کشور را در مسیر خودکامگی پیش می‌ برد.»

سناتور ایالت «ورمونت» افزود: «حال بیش از هر زمان دیگر نیازمند فردی هدایت گر هستیم که به جای ایجاد تفرقه، ما را متحد سازد.»

سندرز 77 ساله در این سخنرانی وعده داد که یک «انقلاب سیاسی» به راه بیندازد و در مقابل آنچه طمعکاری نظام سرمایه‌ داری خواند، بایستد.

او وعده وحدت ملی داد و گفت اگر به قدرت برسد، میلیاردرهای طماع در نابسامانی‌ های آمریکا را هدف خواهد گرفت.

سندرز وعده داد اقداماتی جدی علیه گروه‌ های دارای منافع خاص از جمله وال استریت، شرکت‌ های بیمه بهداشت و مجتمع‌ های نظامی صنعتی که بر زندگی اقتصادی و سیاسی در آمریکا چیره شده اند، بردارد.

او گفت: «به ما می‌ گویند سیاست‌ هایی مانند بهداشت و درمان برای همه، افزایش حداقل دستمزد به 15 دلار در هر ساعت یا رایگان شدن هزینه تحصیلات دانشگاهی بسیار افراطی هستند، ولی در حال حاضر اینها سیاست‌ هایی هستند که بیش از هر زمان دیگر با حمایت اکثریت مردم آمریکا همراهند.

سندرز همچون سال 2016، مبارزه با بی عدالتی اقتصادی را محور تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده و گفته جنبشی برای کسب عدالت نژادی، اجتماعی و حتی عدالت محیط‌ زیستی به راه خواهد انداخت.

در حال حاضر سندرز با حمایت مردمی گسترده‌ ای روبرو شده است. او در 2016 نیز با استقبال بسیار گسترده مردمی روبرو بود و رقیبی بسیار جدی برای هیلاری کلینتون محسوب می شد، ولی در نهایت رقابت را به او باخت.

 

wire-10501758-1551564740-947_634x400

 

او این بار باید با تعداد بسیار بیشتری از کاندیداهای دموکرات رقابت کند اما همزمان به علت شهرت و شمار زیاد هوادارانش شانس بالایی برای پیروزی در رقابت های درون حزبی دموکرات دارد.

بیش از 10 چهره دموکرات از جمله سناتور «الیزابت وارن» از ایالت «ماساچوست»، سناتور «ایمی کلوبوچار»  از ایالت «مینه سوتا»، سناتور «کوری بوکر» از ایالت «نیوجرسی»، سناتور «کامالا هریس» از ایالت «نیویورک» و «جولیان کاسترو» شهردار «سن آنتونیو» در تگزاس تاکنون رسما وارد صحنه رقابت‌ ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 شده‌ اند.

نظرسنجی‌ های اولیه حاکی از پیشتازی سندرز در میان کاندیداهای دیگر است؛ البته «جو بایدن» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نیز که هنوز تصمیمی برای ورود به عرصه انتخابات نگرفته است، در رده بعدی قرار دارد.

برنی سندرز کیست؟

برنارد سندرز (متولد 8 سپتامبر 1941) سیاستمدار و سناتور آمریکایی از ورمونت است.

سندرز در بخش بروکلین شهر نیویورک زاده شد. او در همین منطقه بزرگ شده است. سندرز در بروکلین کالج تحصیل کرد و در سال 1964 از دانشگاه شیکاگو فارغ‌ التحصیل شد.

سندرز حرفه سیاسی خود را در 1971 به عنوان عضوی از حزب اتحادیه آزادی که منشا آن جنبش ضد جنگ و حزب خلق بود شروع کرد. او در سال‌ های 1972 و 1974 برای فرمانداری ورمونت و در 1972 و 1976 برای سناتوری آمریکا رقابت کرد. در انتخابات 1974 سنا او پس از «پاتریک لیهی» دادستان کل 33 ساله شهرستان «چیتندن» و «دیک ملری» نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان از ورمونت سوم شد.

 

wire-10501556-1551564063-650_634x1245

 

سندرز در سال 1980 به شهرداری برلینگتون، ورمونت، پرجمعیت‌ ترین شهر این ایالت، برگزیده شد.

سندرز در طی دهه 1980 از منتقدین سرسخت سیاست خارجی آمریکا در آمریکای لاتین بود.

او که درازترین   دوره حضور به عنوان یک مستقل در کنگره آمریکا را دارد، نخستین بار در سال 1990 به نمایندگی مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

در سال 2006 او به عضویت در سنای آمریکا انتخاب شد. سندرز در سال‌ های 2012 و 2018 مجددا برای عضویت در سنا آرای لازم را کسب کرد.

او در سال‌ های 2013 و 2014 رئیس کمیته امور کهنه سربازان سنا بود.

سندرز که خود را یک سوسیالیست دموکراتیک و یک ترقی‌ خواه می‌ داند، حامی حقوق کارگران بوده و بر مقابله با نابرابری اقتصادی تاکید می‌ کند. او مدافع مراقبت سلامت همگانی و تک‌ پرداخت‌ گر، مرخصی زایمان با حقوق، و نیز آموزش دانشگاهی بدون شهریه است. در سیاست خارجی، او حامی کاستن از هزینه کرد نظامی آمریکا، پیش گرفتن بیشتر دیپلماسی و همکاری بین‌ المللی و تاکید بیشتر بر حقوق کار و دغدغه‌ های زیست‌ محیطی در زمان مذاکره بر سر توافقات تجاری بین‌ المللی است. سندرز در 19 فوریه 2019 اعلام کرد برای دومین بار برای شکست دادن رئیس‌ جمهور مستقر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری رقابت خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.