نشست شرم الشیخ پشتیبانی چشم و گوش بسته اتحادیه اروپا از اقدامات سیسی را نشان می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در سرمقاله‌ خود آورده است: هنوز چند روز بیشتر از اینکه مصر افرادی را اعدام کرد که گفته بودند بابت اعتراف کشتن دادستان کل سابق این کشور شکنجه شدند، نمی گذرد که رهبران اروپایی از میزبانی رئیس جمهور مصر لذت می‌ برند. تفرجگاه شرم‌ الشیخ میزبان اجلاس سرانی از اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب است. «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا به همراه «عبدالفتاح السیسی» این اجلاس را میزبانی می کنند.

اگر این رویداد در نوع خود نخستین باشد، اما رویکردی که در آن اتخاذ شده آشناست. در حالی که سیسی حکومت خود را مستحکم می‌ کند، بر چیزی نظارت می کند که دیده‌ بان حقوق بشر آن را بدترین بحران بشری در طول چند دهه می‌ داند، کشورهای اروپایی درباره «دیپلماسی آرام» خود در قبال چنین مسائلی زمزمه‌ هایی می کنند. سپس آنها اقدام به ایجاد روابط و فراهم کردن شرایطی از مشروعیت بین‌ المللی می‌ کنند که او با توجه به این سوابق ترسناکش از زمان تصاحب قدرت در کودتای 2013 به آن نیاز دارد. موج اخیر اعدام‌ های سیسی پر معناست: او باید اطمینان خاطر می‌ داشت که برای اعدام این افراد که با وجود دادگاه‌ های کاملا ناعادلانه و دقیقا نزدیک به برگزاری نشست اجلاس سران در شرم‌ الشیخ صورت گرفت، هیچ مجازات و تقبیحی در انتظارش نخواهد بود.

مخالفان سیاسی در مصر با ناپدید شدن‌ ها، شکنجه ها و بازداشت های خودسرانه سرکوب می‌ شوند. «سامی عنان» رئیس سابق ارتش مصر که به اتهام تلاش برای قیام علیه سیسی در انتخابات متقلبانه سال گذشته دادگاهی شد، به تازگی زندانی شده است. مدافعان حقوق بشر و فعالان اتحادیه های کارگری مورد ارعاب و پیگرد قرار می‌ گیرند، خبرنگاران بازداشت و از کار منع می‌ شوند و فعالیت سازمان‌ های غیردولتی (ان جی اوها) به شدت ممنوع است. تغییرات قانون اساسی که اکنون در پارلمان در جریان هستند، احتمالاً به سیسی اجازه می‌ دهد تا سال 2034 در قدرت بماند، به ارتش اختیارات سیاسی می‌ دهد و کنترل ریاست جمهوری را بر بخش قضائی تقویت می‌ کند. زمانی که این تغییرات مورد تایید قانونگذاران قرار گیرد، آنها با همه پرسی‌ ای روبرو می‌ شوند که انتظار می‌ رود یک همه پرسی آزاد و عادلانه باشد؛ البته همچون عادلانه بودن نظرسنجی‌ های سال گذشته که نشان داد سیسی 97 درصد آرا را به دست آورده است!

حتی با وجود اینکه اقدامات سیسی باعث فشارهای بلندمدت می‌ شوند، اما رهبران اتحادیه اروپا، رژیم سیسی را یک منبع بی سابقه از ثبات در منطقه می‌ بینند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، مصر را یک دروازه‌ بان مقابل تروریسم می‌ داند و در عین حال به سیسی درباره ضرورت احترام به حقوق بشر یادآوری های ریزی می‌ کند. موضوع مهاجرت در راس دستورکار است؛ اگرچه مصر اکنون یک نقطه ترانزیتی مهم نیست، اما مذاکرات درباره توافقی آغاز شده که شاید مصر در ازای منافع اقتصادی از تعداد مهاجران بکاهد - اقدامی که بازگو کننده این مطلب است که مهم نیست مهاجران در شرایط بد و خطرناک گرفتار شوند، فقط همین که به ساحل اروپا نرسند، کافی است.

فرانسه به عنوان اصلی‌ ترین تامین کننده سلاح برای مصر، همچنین این فروش‌ ها را باید در نظر داشته باشد - و حقوق بشر در هر صورت آخرین گزینه در دستور کار اتحادیه اروپا است. یک ارزیابی دقیق تر از حکومت سیسی شاید برای زمان کنونی، «ثبات» باشد. اما برای ادامه حکمرانی او، احمقانه و غلط است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.