احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا به دنبال بن‌ بست مذاکرات درباره سیاست‌ های مهاجرتی قوت گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد مذاکرات بین نمایندگان حزب دموکرات و جمهوری‌ خواه آمریکا در خصوص تامین بودجه احداث دیوار مرزی نتیجه‌ ای در پی نداشته است. این در حالی است که ترامپ تهدید کرده که دیوار مرزی را چه با همراهی کنگره و چه بدون آن احداث خواهد کرد.

یک منبع آگاه در کنگره آمریکا روز یکشنبه گفت که برای بحث و مذاکره قانونگذاران پیرامون موضوعات امنیت مرزی که می تواند نقطه پایانی بر تعطیلی دولت فدرال در این کشور باشد، هیچ نشستی برای آینده نزدیک برنامه ریزی نشده است.

دو هفته از پایان طولانی‌ ترین تعطیلی دولت در آمریکا به مدت 35 روز می‌ گذرد. ظرف این مدت نمایندگان دو حزب جمهوری‌ خواه و دموکرات پیرامون یافتن راه حلی برای مناقشه بر سر بودجه احداث دیوار مرزی با مکزیک مذاکره کرده‌ اند. مذاکراتی که تاکنون نتیجه‌ ای به همراه نداشته است.

آخرین دور گفت‌ و گوهای نمایندگان دو حزب در «کمیته دیوار مرزی» روز یکشنبه بدون کسب نتیجه‌ ای به پایان رسید.

یک سناتور ارشد جمهوری خواه روز یکشنبه خبر داد که مذاکرات میان قانونگذاران کنگره درباره امنیت مرزی به دلیل اختلاف بر سر سیاست‌ های مهاجرتی به بن‌ بست رسیده است.

سناتور «ریچارد شلبی» رئیس کمیته تخصیص بودجه به شبکه فاکس‌ نیوز گفت که «مذاکرات در حال حاضر به بن‌ بست خورده است». وی ابراز امیدواری کرد که مذاکره‌ کنندگان به زودی گفت‌ و گوهای خود را از سر بگیرند.

شلبی نمایندگان دموکرات را به مانع‌ تراشی متهم کرد و گفت که آنها خواهان تعیین سقف برای مراکز نگهداری مهاجران هستند.

خود ترامپ که قرار است روز دوشنبه در اجتماع هوادارانش در «ال‌ پاسو» مرز «تگزاس» حاضر شود، گفته که مذاکره‌ کنندگان دموکرات توسط رهبران حزبی‌ شان فلج شده‌ اند.

«جان تستر» سناتور دموکرات محتاطانه ابراز خوش‌ بینی کرد که از تعطیلی دولت جلوگیری شود. وی اظهار داشت: «باید حواس‌ مان را درباره این موضوع جمع کنیم ولی من امیدوارم، مثبت نه، ولی امیدوار به اینکه بتوانیم به توافق دست پیدا کنیم».

اکنون احتمال تعطیلی مجدد بخش‌ هایی از دولت آمریکا تقویت شده است.

نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌ خواه فرصت دارند تا روز جمعه راه حلی برای مناقشه بر سر تامین بودجه احداث دیوار مرزی با مکزیک بیابند. این در حالی است که نمایندگان حزب دموکرات با اختصاص بودجه مورد نیاز این  پروژه مخالف هستند.

در دوران تعطیلی دولت، کار کنگره آمریکا متشکل از مجلس نمایندگان و سنا هم متوقف می‌شود.

مخالفت دموکرات‌ ها

دونالد ترامپ برای احداث این دیوار مرزی درخواست 5 میلیارد و 700 میلیون دلار کرده است. نمایندگان دموکرات با اختصاص این بودجه مخالف هستند. ترامپ نیز اعلام کرده که لایحه بودجه‌ ای را که این مبلغ در آن پیش بینی نشده باشد امضا و تایید نخواهد کرد.

در رسانه‌ های آمریکا سخن از اختصاص 800 میلیون دلار به میان  آمده بود. این در حالی است که دونالد ترامپ خواستار تامین کامل بودجه احداث این دیوار است.

«مایک مالوانی» رئیس کارکنان کاخ سفید، پس از پایان بی فرجام گفت‌ و گوهای بین دو حزب روز یکشنبه در مصاحبه تلویزیونی با شبکه ان‌ بی‌ سی گفت که خطر تعطیلی مجدد دولت به‌ هیچ‌ وجه منتفی نیست.

ترامپ و خطر تعطیلی مجدد دولت

دونالد ترامپ رهبران حزب دموکرات را متهم کرده که در راه کسب توافق در این  مناقشه کارشکنی می‌ کنند. رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در یک پست توئیتری نوشته است: «به باور من، نمایندگان دموکرات‌ها در «کمیته مرزی» از رسیدن به توافق با نمایندگان جمهور‌ی خواه از سوی رهبری این حزب منع شده‌ اند.»

ترامپ در پست توئیتر خود نوشته است که دموکرات‌ ها حاضر به پذیرش بودجه بسیار ناچیزی برای احداث این دیوار شده‌ اند.

ترامپ گناه تعطیلی مجدد را بر گردن دموکرات‌ ها انداخته و نوشته است: «به باور من، آنها خواستار تعطیلی دولت هستند.»

ترامپ با رجوع به «وضعیت ملی اضطراری» می‌تواند حتی بدون رای کنگره نیز اقدام به احداث این دیوار بکند. این در حالی است که چنین چیزی از دیدگاه حقوقی مشاجره‌ برانگیز است. گفته می‌ شود که شماری از نمایندگان جمهوری‌ خواه آمریکا نیز موافق چنین  اقدامی نیستند. به رغم آن، ترامپ مجددا تهدید کرده است که این دیوار چه با همراهی و چه بدون همراهی کنگره احداث خواهد کرد.

در جریان تعطیلی پنج هفته‌ ای دولت آمریکا، حقوق و دستمزد 800 هزار نفر از شاغلان دولتی پرداخت نشده بود. پس از آن، نمایندگان دو  حزب توافق کرده بودند، موقتا به تعطیلی دولت خاتمه داده و از این طریق زمینه را برای مذاکره فراهم کنند؛ مذاکراتی که پنج روز پیش از پایان این دوره موقت، نتیجه‌ ای نداشته است.

کل خسارت ناشی از تعطیلی 35 روزه دولت 11 میلیارد دلار برآورد شده است اما ادعا شده که بخش قابل توجهی از این میزان با از سرگرفته شدن کارها احیاء شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.