گزارش شب گذشته نهادهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص سیاست خارجی این کشور، شکاف عمیق میان آنها با رئیس جمهور را هویدا ساخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: آنها فکر می کنند خروج از سوریه و افغانستان اقدامی مفتضحانه است. آنها فکر می کنند کره شمالی قابل اعتماد نیست. آنها فکر می کنند داعش هنوز تهدیدی برای آمریکاست. آنها فکر می کنند روسیه بد، و ناتو خوب است. آنها فکر می کنند ایران روح برجام را نقض نکرده است.

مشکل اینجاست که رئیس جمهور با آنها هم عقیده نیست.

در بیش از دو سال ریاست جمهوری ترامپ، اختلاف میان رئیس جمهور و جمهوری خواهان بر سر سیاست خارجی تا این حد زیاد نبوده است. در روزهای اخیر، مشاوران و متحدان خود ترامپ هم به عقب بازگشتند، و دیدگاه جهانی او و تجویزهایش برای مشکلات بین المللی را به چالش کشیدند.

اوج این اختلافات فاینده در میات تندروهای جمهوری خواه بخش امنیت ملی شب گذشته و زمانی روشن تر شد که سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا، و شاید مهم ترین شریک ترامپ در کنگره، به شکل موثری با معرفی طرحی که عقب نشینی نیروها را از سوریه و افغانستان تقبیح می کرد، ترامپ را به چالش کشید. 

این اقدام مک کانل درست در روزی صورت گرفت که رهبران بخش اطلاعات مرکزی خود ترامپ، به رهبری «دَن کوتز» سناتور سابق جمهوری خواه، ارزیابی کاملا متفاوتی در مقایسه با ارزیابی های ترامپ از تهدیدات بین المللی ارائه کردند. آنها در مورد تلاش های روسیه برای دخالت در انتخابات های آمریکا هشدار دادند، پیش بینی کردند که کره شمالی موافقت نکند تسلیحات هسته ای اش را هیچ گاه کنار بگذارد و تصریح کردند که داعش هنوز در حال توطئه در سراسر جهان است. در عین حال، آنها هیچ اشاره ای به اولویت اصلی امنیتی ترامپ یعنی ساخت دیوار مرزی با مکزیک نکردند.

حدود دو هفته پیش بیش از دو سوم  جمهوری خواهان مجلس به رد اقدام دولت ترامپ برای لغو تحریم های شرکت های روسی مرتبط با «اولگ دریپاسکا» الیگارشی روس رای دادند. و هفته گذشته حتی شمار بیشتری از جمهوری خواهان با تلاش ترامپ برای خروج از سازمان ناتو مخالفت کردند.

«وندی شرمن» معاون وزیر خارجه در دولت اوباما گفت: «ما در اینجا خطر واقعی را احساس می کنیم بنابراین باید به هر شکل ممکن، رفتار او را متعادل کنیم.»

بسیاری از جمهوری خواهان سنتی از همان ابتدا مخالف سیاست خارجی ترامپ بودند و در هر مناسبتی این مخالفت خود را ابراز می کردند. اما شکاف روزهای اخیر در بحبوحه دلخوری ها پس از تعطیلی 35 روزه دولت آمریکا دیده شده که در نهایت نتوانسته خواست ترامپ را برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی اجابت کند.

«اریک ادلمن» معاون وزیر دفاع در دولت بوش می گوید: «ما مجموعه ای از اتفاقات شوکه کننده در سیستم داشتیم»

او علاوه بر تعطیلی دولت، به اعلام ناگهانی خروج نیروها از سوریه و به دنبال آن استعفای جیمز ماتیس وزیر دفاع و بلافاصله اعلام رئیس جمهور مبنی بر خروج نیروها از افغانستان اشاره کرد.

ادلمن که از دیرباز منتقد ترامپ بوده، گفت: در اینکه بین اعتقادات رئیس جمهور و جمهوری خواهان شکاف افتاده، شکی نیست. ولی او تاکید کرد که اختلافات ریشه در کنگره دارد. 

مسئله سوریه و افغانستان در حالی مطرح می شود که مذاکرات تجاری با چین به پایان ضرب الاجل خود نزدیک می شود و ترامپ برای دیدارش با رهبر کره شمالی برای دومین بار در ماه آینده میلادی آماده می شود.

«اولیویا انوس» یک کارشناس در بنیاد هریتیج می گوید: «تردیدها در مورد نتیجه بخش بودن مذاکرات ترامپ با کره شمالی بر سر خلع سلاح هسته ای این کشور بالا گرفته است. ابتدا بسیاری از این دیپلماسی ترامپ استقبال می کردند، اما پس از دیدار نخست میان رهبران دو کشور در سنگاپور، تردید ها روز به روز بیشتر شد.»

برخی تحلیلگران می گویند این روشی بود که ترامپ با آن تصمیم گیری می کرد، تصمیماتی که اساس سیاست خارجی را زیر سوال می برد.

اداره‌ کننده اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید، گروه موسوم به دولت اسلامی یا همان داعش «همچنان فرماندهی هزاران عنصر در عراق و سوریه را برعهده دارد، از هشت شاخه و بیش از ده شبکه در سراسر جهان حفاظت می‌کند».

دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا در نشست کمیته اطلاعاتی سنا اظهار داشت که داعش علاوه بر فرماندهی هزاران عنصر در عراق و سوریه، حفاظت از چندین شاخه و شبکه، «از حمایت پراکنده هزاران نفر در سراسر جهان برخوردار است». دن کوتس افزود که همه اینها در حالی‌ است که طی این چند سال، این گروه نفوذ و مناطق بسیار گسترده‌ ای که در کنترل خود داشته از دست داده‌ است.

در گزارش نهادهای اطلاعاتی هشدار داده شده که داعش هنوز از میان نرفته، و می‌ تواند خلا ناشی از خروج نیروهای آمریکایی را به‌راحتی پر کند، حملات بین‌ المللی خود را از سرگیرد و ماشین تبلیغاتی خود را دوباره راه‌ اندازی کند.

دن کوتس گفت داعش هنوز تهدیدی برای آمریکا به‌ شمار می‌ رود و «این تهدیدهای تروریستی برای مدتی ادامه خواهد داشت».

ماتیس پس از آن از مقام خود کناره گرفت که دونالد ترامپ اعلام کرد تصمیم قطعی خود را در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گرفته‌ است. ترامپ گفته بود در دوره ریاست‌ جمهوری او «داعش به‌ شکل گسترده‌ ای شکست خورده، و کشورهای منطقه، از جمله ترکیه، به راحتی قادر خواهند بود تا به حساب باقی‌ مانده آن برسند».

این تصمیم ترامپ با واکنش‌ های گسترده و نیز انتقادهایی روبرو شد.

در عین حال «جینا هاسپل» رئیس سازمان سیا در این جلسه گفت: «در حال حاضر اطلاعات ما نشان می‌ دهد که ایران به توافق هسته‌ ای پایبند مانده‌... هرچند ما فکر می‌ کنیم آنها با هدف فشار بر اروپا در حال سبک و سنگین کردن گام‌ هایی هستند که اگر منافعی که قرار بود از محل برجام به دست بیاورند تامین نشد، چگونه از این تعهد (برجام) عقب‌ نشینی کنند.»

 موضع گیری مقامات اطلاعاتی آمریکا در مورد داعش دقیقا خلاف نظر رئیس جمهور است.

موضع گیری و نظر مقامات اطلاعاتی آمریکا درباره ایران نیز کاملا بر خلاف نظر ترامپ رئیس جمهور آمریکاست.

این دو مورد هم همچون مورد کره شمالی و روسیه نشان دهنده شکاف عمیق میان ترامپ و حلقه اطرافیان اوست؛ شکافی که پیامی آشکار برای کاخ سفید می فرستد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.