نخست‌ وزیر کانادا سفیر کشورش در چین را برکنار کرده است و بعد دیگری از بحران این کشور با چین را به نمایش درآورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا به علت بحث هایی که بر سر هوآوی درگرفته، سفیر کشورش در چین را برکنار کرد.

جاستین ترودو در بیانیه‌ ‎ای که در همین رابطه منتشر کرد، نوشت: «از مک‌ کالم خواسته ام استعفایش را تسلیم کند.» هرچند در این بیانیه علت تصمیم وی اعلام نشده است.

ترودو اعلام کرد: «شب گذشته من از جان مک‌ کالم، سفیر کشورم در چین خواستم که استعفا دهد و سپس استعفای او را پذیرفتم.»

این در حالی است که ترودو روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفته بود که به دلیل اظهارات مک‌ کالم قصد ندارد او را برکنار و فرد دیگری را جایگزین کند.

مک‌ کالم پیشتر گفته بود که «منگ وانژو» مدیر مالی 46 ساله هوآوی – که چند ماه پیش در کانادا بازداشت شده بود – مدارک محکمی برای مخالفت با درخواست آمریکا جهت استرداد او به واشنگتن در اختیار دارد و پرونده موجود علیه او، پرونده‌ ای ناقص است.

 

00

 

سخنگوی نخست‌ وزیر کانادا نیز از پاسخ دادن به سوال خبرنگاران درباره دلیل برکناری سفیر این کشور در چین امتناع ورزید.

آمریکا قصد دارد تا ظرف یک هفته با ارائه درخواستی رسمی به کانادا، از این کشور بخواهد تا مسئول شرکت هوآوی را برای محاکمه در دادگاه به دلیل اتهاماتی نظیر دور زدن تحریم‌ های آمریکا علیه ایران، تحویل دهد. 

بازداشت منگ وانژو مدیرمالی هوآوی چین که اول دسامبر 2018 در شهر «ونکوور» صورت گرفت، روابط دیپلماتیک کانادا و چین را وارد بحرانی کم سابقه کرده است.

کانادا می‌گوید منگ را به درخواست واشنگتن بازداشت کرده اما چین خواستار آزادی فوری اوست و می‌ گوید کانادا و آمریکا از قوانین بین‌ المللی بازداشت و استرداد مظنونان به نفع مقاصد خود بهره برداری کرده اند.

آمریکا و کانادا تاکنون شواهد و مستندات قاطعی در مورد اتهامات خانم منگ ارائه نکرده‌ اند و مدیران شرکت هوآوی هم هرگونه تخلف از قوانین بین‌ المللی را رد کرده‌ اند.

بعد از بازداشت مدیر مالی هوآوی، دولت چین کشورهای آمریکا و کانادا را به تبعات سخت این اقدام تهدید کرد. 

در همین راستا بعد از بازداشت خانم منگ، این شرکت بزرگ چینی کارمندان خود را برای خرید گوشی اپل مورد تهدید قرارداد. 

 

0

 

یکی از شرکت‌ های زیر مجموعه هوآوی طی بیانیه‌ ای از کارکنان خود خواسته تا در سه سال آینده از خرید هر گونه گوشی اپل خودداری کنند در غیر این صورت مورد تنبیه شدید شرکت قرار خواهند گرفت. 

شرکت هوآوی همچنین در تاریخ 6 دسامبر طی نامه‌ ای عمومی به تمام شرکت‌ های زیر مجموعه خود در جهان، سیاست‌ های آمریکا علیه چین را مورد انتقاد قرار داد و از عموم مردم برای حمایت از این شرکت در ادامه روند مقابله با آمریکا درخواست همیاری کرد. 

همچنین دادگاهی در چین فروش و واردات گوشی اپل به این کشور را ممنوع کرد اگر چه گفته می شود این اقدام در ارتباط با جنگ تجاری بین چین و آمریکاست اما تحلیلگران معتقدند موضوع بازداشت مدیر هوآوی در کانادا به دستور آمریکا هم در این اقدام چین دخیل بوده است. این ممنوعیت شامل حال آیفون 10 اس، 10 اس مکس و 10 آر نمی‌ شد. 

چین، هنگ گنگ و تایوان بزرگ‌ ترین بازار فروش گوشی‌ های اپل را به خود اختصاص داده و در مجموع یک پنجم از فروش 265 میلیارد دلاری اپل در این کشورها صورت گرفته است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.