بزرگ ترین تهدید برای آمریکا این است که همکاری بین روسیه و چین تقویت شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: رشد همکاری ها میان روسیه و چین چالش راهبردی بزرگی برای آمریکا به وجود آورده است؛ که کارشناسان هشدار داده اند اگر نادیده انگاشته شود، تبعات منفی ای در پی خواهد داشت. 

کارشناسان در نشست اخیری که در مرکز منافع ملی در واشنگتن برگزار شد، گفتند واشنگتن اشتباه نادرستی را انجام داده است و به همکاری نزدیک تر بین مسکو و پکن کم توجهی کرده است.

در حالی که روسیه و چین در سال های اخیر متحد شده اند، آمریکا موقعیت مطلوب خود را از دست داده است.

آمریکا یک بار نیز موقعیت مطلوب نیمه دوم جنگ سرد را از دست داد، زمانی که روابط بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و چین به طور جداگانه به طور قابل توجهی بهتر از روابط مسکو و پکن بود.

«زبیگنیو برژینسکی» مشاور امنیت ملی دوران ریاست جمهوری «جیمی کارتر» هم زمانی پیش از مرگش در این خصوص هشدار داده بود و گفته بود «زمانی که آمریکا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کند، ائتلاف بزرگ بین چین و روسیه شکل گرفته است.»

با این وجود، تحلیل گران بر این باورند که علیرغم مناسبات مناسب بین روسیه و چین، در حال حاضر بحثی در مورد اتحاد واقعی بین دو کشور وجود ندارد. کارشناسان معتقدند که پکن هنوز نگران است که اتحاد با مسکو می تواند همکاری اقتصادی با واشنگتن را تا حد زیادی تضعیف کند. از سوی دیگر، چین در مورد تعمیق همکاری های اقتصادی با روسیه به طور کلی بسیار مثبت است، اما نمی خواهد اقدامات لازم برای محافظت از مسکو در برابر فشار غرب را بگیرد. مثلا، به طور کامل معاملات مالی را در ارزهای ملی انجام دهد.

نماینده چین در آمریکا هم اخیرا گفته است که در عکسی که «ولادیمیر پوتین» و «شی جینپینگ» روسای جمهور روسیه و چین با یکدیگر دست می دهند و چهره های خندانی دارند، چهره خندان دونالد ترامپ دیده نمی شود. این دیپلمات اظهار داشت که برای چین سودمند تر است که هم با روسیه و هم با دیگر کشورها همکاری کند تا ایجاد یک جهان چند قطبی تسریع شود، نه اینکه به طور مداوم با مسکو باشد و درگیری دو قطبی با واشنگتن به وجود بیاید.

در هر حال به گفته کارشناسان، ترامپ که به عنوان رئیس جمهور تلاش کرده خود را به عنوان یک فرد عملگرا نشان دهد، به «تفکر سیستماتیک راهبردی» علاقه ای ندارد و با تاسف، چوب این ناتوانی را آمریکا می خورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.