«ایوانکا ترامپ» دختر«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «نیکی هایلی» سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل از جمله کاندیداهای ریاست بر بانک جهانی برای جانشینی «جیم یون کیم» هستند که از مقام خود کناره گیری کرده است.

به گزارش جماران، روزنامه فایننشال تایمز فاش کرد که «ایوانکا ترامپ» دختر«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «نیکی هایلی» سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل از جمله کاندیداهای ریاست بر بانک جهانی برای جانشینی «جیم یون کیم» هستند که از مقام خود کناره گیری کرده است.

این روزنامه نوشت که علاوه بر ایوانکا و هایلی که ماه گذشته از مقام نمایندگی دائمی آمریکا در شورای امنیت کناره گیری کرد نام های دیگری از جمله«دیوید مالپاس»معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور بین المللی و «مارک گرین» رئیس آژانس توسعه بین المللی آمریکا مطرح شده اند.

کیم دوشنبه هفته گذشته سه سال پیش از پایان یافتن دوران ریاست اش بر بانک جهانی به شکل غیر منتظره از ریاست بر این بانک کناره گیری کرد.

 سی‌ان‌بی‌سی در این زمینه نوشت: رئیس بانک جهانی، کیم یون کیم، در اول فوریه ۳ سال زودتر از پایان دوره ریاست قانونی‌اش (2022) از این سمت استعفا خواهد داد. 

رئیس بانک جهانی، کیم یون کیم، در اول فوریه استعفا خواهد داد که این بیش از ۳ سال زودتر از پایان دوره ریاست او در ۲۰۲۲ است. کیم اعلام کرد که او فورا به یک شرکت ملحق شده و بر روی افزایش زیرساخت‌ها در کشورهای درحال توسعه کار خواهد کرد.

کیم ۵۹ ساله، یک پزشک و وکیل سلامت عمومی است. او مخالف سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ» در مورد تغییرات آب‌وهوایی بود و برای دوره اول و دوم توسط رییس‌جمهور سابق، «باراک اوباما» کاندید شده بود. کیم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی سبز را مورد تشویق قرار داد و سرمایه‌گذاری در تامین نیرو به واسطه زغال‌سنگ را مورد حمایت قرار نداد، اما از رو در رویی عمومی با دولت ترامپ خودداری کرد.

دو منبع آگاه از اقدام کیم و اعلام آن به هیات‌مدیره بانک جهانی، گفتند که او به خواست خود این بانک را ترک می‌کند وتحت فشار دولت ترامپ بیرون نشده است.

قرار است که «کریستالینا جورجیوا»رئیس اجرایی بانک جهانی پس از رفتن کیم و تا زمان انتخاب رئیس جدید به طور موقت ریاست بر بانک جهانی را به عهده بگیرد.

در همین زمینه سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا گفت که این وزارت فهرستی از نام کاندیداها را دریافت کرده است.

به موجب توافق نانوشته ایالات متحده آمریکا که سهم بزرگتری در این صندوق مالی دارد همیشه و از زمان تأسیس آن پس از جنگ جهانی دوم رئیس بانک جهانی را انتخاب می کند.

روز پنجشنبه شورای بانک جهانی اعلام کرد که پذیرش کاندیداها برای ریاست بر بانک را اوایل ماه آینده می پذیرد و اوایل ماه آوریل آینده نیز جانشین کیم را اعلام می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.