نخست وزیر تایوان تأکید کرد: مذاکرات باید میان دو طرف به طور کاملا برابر و میان دو دولت برگزار شود.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز،«تسای اینگ وین» نخست وزیر تایوان به سخنان «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین که تأکید کرد کشورش برای بازگرداندن حاکمیت تایوان به چین حاضر به کنار گذاشتن گزینه استفاده از قدرت نظامی نیست، واکنش نشان داد.

تسای امروز چهارشنبه گفت: تایوان تشکیل یک کشور و دو نظام با چین را نمی پذیرد.»

نخست وزیر تایوان تأکید کرد: مذاکرات باید میان دو طرف به طور کاملا برابر و میان دو دولت برگزار شود.

وی چین را به فهم شیوه فکر کردن و نیازهای ملت تایوان تشویق کرد و از چین خواست که شیوه های مسالمت آمیز برای حل اختلاف ها با تایوان و احترام معیارهای دموکراتیک استفاده کند.

پیش از این شی جین پینگ رئیس جمهور چین ضمن درخواست مجدد برای اتحاد با تایوان گفت: هیچ کس و نیرویی نمی تواند مانع این روند شود.

شی جین پینگ که در 40مین سالگرد برگزاری مراسمی با عنوان  پیامی به رفقا در تایوان  در پکن سخن می گفت «یک کشور، دو سیستم» را «بهترین رویکرد در اتحاد مجدد» عنوان کرد و اظهار داشت: بعد از اتحاد به شیوه زندگی٬ سیستم اجتماعی٬ مالکیت خصوصی و منافع تایوان احترام گذاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه همگی یک خانواده ایم، افزود: یک چینی علیه هموطن خود از زور استفاده نمی کند ولی قول نخواهم داد که (از ابزار زور) استفاده نکنیم.

تایوان و چین از سال ۱۹۴۹ و پس از پیروزی «مائو» در جریان جنگ داخلی چین، از سوی دو دولت جداگانه اداره می‌شوند. در آن سال «چیانگ کای شک» رهبر ملی‌گرایان چین از سرزمین اصلی گریخت و با استقرار در تایپه، حاکمیت «جمهوری چین» را در این جزیره بنیان گذاشت. جمهوری خلق چین هرگز حاکمیت مستقل تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و همواره تایوان را به‌عنوان یکی از «استان»‌های خود توصیف می‌کند.

با وجود تلاش‌ها برای بهبود روابط میان این دو کشور، چین همواره تهدید کرده است در صورت اعلام استقلال یکجانبه از سوی تایوان یا حضور نیروهای نظامی خارجی در این جزیره، به زور متوسل خواهد شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.