نماینده آمریکا در سازمان ملل بر خلاف موضع ترامپ، بن سلمان را به دلیل قتل خاشقجی هدف حمله قرار داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن اگزمینر گزارش داد: «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با خبرنگار این روزنامه گفت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان «بارها با بی دقتی» رفتار کرده و باید «رفتار اوباشگرانه و وحشیانه» خود را که تاکنون داشته کنار بگذارد.

هیلی با اینکه می‌ داند حتی اگر در آینده پست‌ های بالاتری را به دست بگیرد بن سلمان احتمالا در قدرت باقی خواهد ماند، اما اظهاراتش از لحن مودبانه‌ ای که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «مایک پومپئو» وزیر خارجه این کشور استفاده می‌ کنند، عدول کرد.

وقتی خبرنگار واشنگتن اگزمینر از او درباره دیدگاهش در مورد ولیعهد عربستان پرسید، گفت: این سوال خوبی است. او سپس مکثی کرد و سپس در مورد تقصیرکار بودن ولیعهد گفت: بدون شک، بن سلمان به آمریکا درباره اتفاقی که برای «جمال خاشقجی» روزنامه‌ نگار عربستانی رخ داد، توضیحاتی بدهکار است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد، شیوه‌ ای که بن سلمان با آن به پیامدهای قتل خاشقجی رسیدگی می‌ کند، «لحظات حساسی» را در دوره رهبری او رقم می‌ زند، اما هیلی همچنین گفت که «او ایده‌های خوب بسیاری دارد» و «می‌ خواهد در طول زمان تغییر کند».

گرچه موضع گیری هیلی از دیگر مسئولان دولت آمریکا تندتر است و او باور دارد بن سلمان در قتل خاشقجی دست داشته، اما در این باره در یک صف با ترامپ قرار دارد.

نیکی هیلی در ژانویه سال 2017 به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل انتخاب شد، اما او چندی پیش در تصمیمی غیرمنتظره از این سمت استعفا کرد. وی تا پایان سال جاری میلادی این سمت را ترک خواهد کرد.

دونالد ترامپ هفته گذشته «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و گوینده سابق خبر شبکه فاکس نیوز را به عنوان گزینه خود برای جانشینی نیکی هیلی معرفی کرد.

جمال خاشقجی در تاریخ 2 اکتبر در داخل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. قتل خاشقجی باعث ایجاد اعتراضات و خشم جهانی شد. عربستان سعودی تا چند هفته از مسئله قتل او اظهار بی‌ اطلاعی کرد، اما در نهایت بر اثر فشارهای بین المللی مجبور به اعتراف شد. با این حال نمی پذیرد که شخص بن سلمان این دستور را صادر کرده است.

سازمان سیا به این جمع بندی رسیده که محمد بن سلمان دستور مستقیم قتل خاشقجی را صادر کرده است. اما ترامپ گفته از این گزارش قانع نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.