برخی تحلیلگران مسائل منطقه‌ ای دیدار این هفته رهبران سوریه و سودان را به مثابه یک دگرگونی در روابط جهان عرب گزارش کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این هفته خبر خوبی منتشر شد و نخستین دیدار رهبر یک کشور عضو اتحادیه عرب از سوریه از 7 سال گذشته تاکنون و از زمان آغاز ناآرامی‌ ها در این کشور اتفاق افتاد.

«عمر البشیر» رئیس جمهور سودان روز یکشنبه برای دیدار با مقام‌‌ های عالی‌ رتبه سوریه وارد فرودگاه دمشق شد و مورد استقبال «بشار اسد» همتای سوری خود قرار گرفت.

 

WireAP_938fd3b309a8434d99da4ea63db19e6b_12x5_992

 

روسای جمهوری دو کشور در کاخ «الشعب» در دمشق درباره آخرین تحولات سوریه و منطقه گفت‌ و گو کردند.

برخی تحلیلگران مسائل منطقه‌ ای این دیدار را به مثابه یک دگرگونی در روابط جهان عرب گزارش کرده اند.

عمر البشیر، رهبری که چنین موفقیتی را به نام خود ثبت کرد، بیشتر بشناسیم:

زندگی نامه

عمر حسن احمد البشیر در تاریخ 1 ژانویه 1944 در روستایی کوچک «هوش بناگا» در شمال «خارطوم» پایتخت این کشور به دنیا آمد. او به قبیله البدیریة الدهمشیة که یک قوم بدوی (بادیه نشین) است؛ تعلق دارد. 

او دوره ابتدایی اش را در آنجا گذراند، و خانواده او بعدا به خارطوم مهاجرت کردند و او دوره متوسطه را در آنجا گذراند. 

 

maxresdefault

 

فعالیت در ارتش

البشیر در سال 1960 به ارتش سودان پیوست و به مدرسه‌ ای نظامی در قاهره رفت. او همچنین در سال 1966 از مدرسه نظامی خارطوم فارغ التحصیل شد. او سریعا مدارج ترقی در ارتش را طی کرد و از سربازان چترباز شد. بعدها و در جریان جنگ علیه رژیم صهیونیستی در سال 1973 او به ارتش مصر پیوست.

 

hqdefault

 

در سال 1975 البشیر به عنوان آپاچی ارتش سودان به امارات متحده عربی اعزام شد. پس از بازگشت به سودان او به یکی از مقامات ارتشی در نیمه جنوبی کشور منصوب شد و مسئول عملیات نظامی علیه ارتش آزادی بخش خلق سودان شد. در سال 1981 البشیر به سابقه چتربازی خود بازگشت و فرمانده یک تیپ چترباز زرهی شد.

 

download-12-182x180

 

ریاست جمهوری

کودتا

او که تا دهه 1980 به ژنرالی رسیده بود، در 30 ژوئن سال 1989 با حمایت جبهه قومی اسلامی به رهبری دکتر «حسن ترابی» کودتایی نظامی تدارک دید و نخست وزیر منتخب وقت، «صادق المهدی» را سرنگون کرد. البشیر بلافاصله تمام احزاب سیاسی را ممنوع کرد، نشریات را تعطیل کرد و مجلس را تعطیل اعلام کرد.

 

bashir

 

او سپس خود را به عنوان رئیس «شورای رهبری انقلاب نجات ملی» منصوب کرد. این شورا نهادی بود که او تاسیس کرده بود و این شورا تمام قدرت قانونگذاری و اجرایی در سراسر کشور را در اختیار داشت. او سمت‌ های ریاست جمهوری، نخست وزیری، فرمانده نیروهای مسلح و وزارت دفاع سودان را شخصا در اختیار گرفت.

اتحاد با اسلام‌ گرایان

البشیر در پی انتصاب در سمت ریاست شورای فرمانداری انقلاب، خود را با «حسن الترابی» رهبر جبهه اسلامی ملی متحد کرد و شروع به برنامه‌ ای کرد که طبق آن شمال سودان را به دولتی کاملا اسلامی بدل کند. او قانون شریعت را اجباری کرد و در 1991 قانون جنایی جدیدی در شمال سودان اعلام شد که به پلیس قدرت بیشتری می‌ داد.

در 16 اکتبر 1993 البشیر پس از انحلال شورای فرمان انقلابی برای رهایی ملی، به عنوان رئیس‌ جمهور کشور منصوب شد و قدرتش را افزایش داد. تمامی قدرت های اجرایی و قانونی این شورا سپس کاملا به البشیر اعطا شد. 

در اوایل دهه 1990 دولت البشیر برای جایگزینی دینار سودان با پوند قدیمی سودان چراغ سبز نشان داد. پوند سودان در آشوب دهه 1980 میلادی 90 درصد از ارزشش را از دست داده بود. این ارز بعدها به پوند بازگشت اما ارزشش بسیار بیشتر شده بود. 

او بعدها در انتخابات 1996 برای یک دوره 5 ساله به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد زیرا از لحاظ قانونی تنها کاندیدای انتخابات بود.

 

images

 

البشیر در سطح بین‌ المللی

البشیر در سطح جهانی چهره‌ ای جنجالی است. او مدت‌ ها به دلیل کمک و پناه دادن به افراطیون اسلامی محکوم شده‌ است. «اسامه بن لادن» به مدت 5 سال در سودان زندگی و کار می‌ کرد و تنها در می 1996 بود که از این کشور اخراج شد.

 

Sudans-president-Omar-al--007

 

با وجود انتقادهای بین‌ المللی در خصوص درگیری‌ های داخلی، او رشد اقتصادی را در سودان مدیریت کرده‌ است. این پیشرفت به دلیل مشارکت شرکت‌ های روسی و چینی در استخراج و تجارت نفت از جنوب سودان بوده‌ است.

جنگ دارفور

دارفور ناحیه‌ ای است در غرب کشور سودان دربرگیرنده سه استان دارفور غربی، دارفور شمالی و دارفور جنوبی است.

 

Darfur_report_-_Page_2_Image_1

 

جنگ دارفور میان ارتش سودان و گروه شبه نظامی «جنجوید» در مقابل جدایی طلبان بود. تاکنون سازمان ملل متحد موفق به فرستادن صلحبان به این منطقه نشده و با مخالفت شدید دولت مرکزی سودان روبرو شده‌ است. اکنون امنیت این منطقه تنها به دست 10000 صلحبان اتحادیه آفریقا است که به خاطر محروم بودن از امکانات کافی عملا کارایی چندانی ندارند.

در آوریل 2008 رئیس اداره امور انسانی سازمان ملل متحد اعلام کرد که در اثر نزاع دارفور در غرب سودان تاکنون حداقل حدود 300 هزار نفر جان خود را از دست داده‌ اند.

 

59246fe5398ef

 

وضعیت پناهندگانی که موفق شده و خود را به کمپ‌ های حفاظت شده توسط صلح بانان اتحادیه آفریقا رسانده‌ اند بسیار دردآور است.

اتحادیه اروپا و آمریکا نسل‌ کشی در دارفور را به شدت محکوم کرده‌ اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با بحران دارفور، چند قطعنامه صادر کرده‌ است؛ که از آن‌ جمله می‌ توان به قطعنامه 1706 و قطعنامه 1564 اشاره کرد.

دادگاه بین‌ المللی لاهه در تاریخ 4 فوریه 2009 و در اقدامی بی‌ سابقه حکم بازداشت عمر البشیر را به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در نزاع دارفور را صادر کرد. این برای اولین بار در تاریخ بود که دادگاه لاهه حکم بازداشت یک رهبر سیاسی در قدرت را صادر می‌ کند.

 

2009

 

در پی تصمیم دادگاه بین‌ المللی لاهه به صدور حکم دستگیری عمر البشیر، دولت سودان «سیزده» سازمان عمده بین‌ المللی امدادرسانی را که در منطقه دارفور به کمک‌ رسانی به مردم جنگ‌ زده می‌ پرداختند، از آن کشور اخراج کرد.

در تاریخ 30 مارس 2009 میلادی، سران کشورهای عضو اتحادیه عرب، در پایان نشست سالانه خود در دوحه، پایتخت قطر، با صدور بیانیه‌ ای از عمر البشیر در برابر حکم بازداشت بین‌ المللی که توسط دیوان بین‌ المللی کیفری، برای استرداد او صادر شده‌ است، حمایت کردند.

 

20092

 

سودان جنوبی

عمر البشیر اعلام کرده که در صورت جدایی سودان جنوبی از بخش شمالی آن کشور، قانون اساسی سودان تغییر خواهد کرد و در قانون اساسی جدید زبان عربی تنها زبان، اسلام تنها دین و قوانین شریعت تنها قانون در سودان خواهد بود.

ممانعت عربستان از عبور هواپیمای عمر البشیر به ایران

البشیر که به مراسم تحلیف «حسن روحانی» دعوت شده بود، در این مراسم غایب بود. هواپیمای عمر البشیر برای یک دیدار رسمی دو روزه راهی تهران شد، اما عربستان به هواپیمای البشیر اجازه نداد در مسیر پرواز به ایران از حریم هوایی عربستان عبور کند. به این ترتیب عمر البشیر مجبور به بازگشت به سودان شد. بشیر در این سفر از هواپیمای ریاست جمهوری خود استفاده نکرده بود بلکه از یک هواپیمای اجاره‌ای از یک شرکت سعودی استفاده کرد.

دخالت سودان در جنگ یمن

در سال 2015، سودان در مداخله تحت رهبری عربستان سعودی در یمن مشارکت کرد. 

 

Destroyed_house_in_the_south_of_Sanaa_12-6-2015-3

 

زندگی شخصی

عمر البشیر ابتدا با دختر عمه اش «خالد فاطمه» ازدواج کرد.

 

gettyimages-101008807-1024x1024

 

او همچنین همسر دومی به نام «ویداد بابیکر عمر» دارد که از ازدواج اولش با «ابراهیم شمس الدین» تعدادی فرزند دارد.

 

_76113012_cc

 

شمس الدین عضو شورای فرماندهی انقلابی بود که در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد.

البشیر از خودش هیچ فرزندی ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.