وزیر دادگستری ترکیه با اعلام آمادگی برای انتقال تحقیقات پرونده قتل خاشقجی به سطح بین‌ المللی، از ریاض خواست با آنکارا همکاری سازنده ای داشته باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد «عبدالحمید گُل» وزیر دادگستری ترکیه از مخالفت طرف سعودی با تحویل افراد متهم در جنایت قتل «جمال خاشقجی» شدیدا انتقاد کرد.

وی گفت ترکیه در چارچوب قوانین بین المللی، درخواست دوباره خود را برای تحویل متهمان پرونده قتل خاشقجی مطرح کرد.

وزیر دادگستری ترکیه افزود: باید طرف سعودی در مورد این مسئله، موضع گیری و همکاری سازنده ای داشته باشد. تمامی مقدمات قانونی و فنی برای بین المللی کردن پرونده خاشقجی فراهم شده است.

وزیر دادگستری ترکیه گفت: تلاش خواهیم کرد تا با همکاری جامعه بین المللی در مسئله خاشقجی به نتیجه برسیم.

یک مقام در این وزارتخانه نیز به الجزیره گفت که وزارت خارجه ترکیه از عربستان سعودی مجددا درخواست کرده که 20 مظنون دست داشتن در قتل خاشقچی را به آنکارا تحویل دهد اما وزارت خارجه عربستان سعودی به این درخواست ترکیه بی‌ اعتنایی می‌ کند. با این حال اگر جدا خواستار روشن شدن حقیقت هستند، باید آن مظنونان را به ترکیه استرداد کنند.

این مقام ترک با اشاره به صحبت‌ های وزیر دادگستری اضافه کرد که حتی اگر تحقیقات بین‌ المللی نیز آغاز شوند نیز تلاش ترکیه تا پایان ماجرا ادامه خواهد داشت.

وزیر دادگستری ترکیه و وزیر خارجه عربستان درگیر دعوای لفظی شدیدی شده اند. 

وزیر خارجه عربستان روز یکشنبه در یک نشست خبری در حاشیه اجلاس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: «ما شهروندانمان را مسترد نمی کنیم.»

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان روز یکشنبه احتمال استرداد افراد مظنون به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی به ترکیه را رد کرده است.

سخنان وزیر خارجه عربستان پس از آن بیان می شود که وزیر دادگستری استانبول برای دو مقام عالی رتبه پیشین عربستان قرار بازداشت صادر کرد. «احمد عسیری» و «سعود قحطانی» دو تن از نزدیکان ولیعهد عربستان، دو فرد مذکور هستند.

امروز شبکه تلویزیونی سی ان ان نسخه کاملی از متن نوار صوتی قتل خاشقجی را منتشر کرد که در آن صدای «ماهر مطرب» و «صلاح الطبیقی» از مقامات سعودی شنیده می شود.

براساس ترجمه نسخه ای از صحبت ها که به دست سی ان ان رسیده است، خاشقجی چندین بار جمله «نمی توانم نفس بکشم» را تکرار می کند. این آخرین حرف های خاشقجی بوده است.

جمال خاشقجی روز 2 اکتبر (10 مهر) پس از آنکه وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد به قتل رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.