پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

ترامپ 0 - چین 2

ترامپ در جنگ تجاری به چین باخته است؛ آن هم صفر به دو... اگر باور ندارید از بازاری ها پرس و جو کنید!

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز بلافاصله پس از توییت جدید ترامپ در مورد چین که خود را مرد تعرفه ای نامیده و بار دیگر به چین هشدار داده بود، در این خصوص در سرمقاله امروز خود نوشت: هنوز مدت زیادی از پیروزی ادعایی ترامپ در انتخابات میان دوره ای که در آن دست کم 39 کرسی را در مجلس نمایندگان از دست داد، نگذشته بود که او این بار در صحنه جهانی ادعای پیروزی کرد.

در حاشیه نشست گروه 20 در بوئنوس آیرس، او با رئیس جمهور شی جینپینگ از چین پس از حدود یک سال جنگ تجاری بین دو کشور اعلام آتش بس کرد. آمریکا اعمال تعرفه 10 درصدی را بر کالاهای چینی به ارزش 110 میلیارد دلار ادامه خواهد داد اما تهدید کرده که این رقم را به 25 درصد در ژانویه افزایش خواهد داد. چین هم قول داد تعرفه های خودروهای آمریکایی را کاهش دهد و خرید دانه های سویا و دیگر محصولات کشاورزی را از سر بگیرد.

رئیس جمهور مدعی شد: «این یک معامله باور نکردنی است. این در حالی است که در حقیقت اصلا معامله ای در کار نبود؛ چه برسد به اینکه باورنکردنی هم باشد! دو کشور به خود 90 روز مهلت دادند تا چارچوبی را برای امضای یک توافق تجاری جدید تعیین کنند؛ کاری که در دو سال گذشته نتوانسته بودند انجام دهند. چین هم هیچ چراغ سبزی نشان نداد که امتیاز بزرگی در سال 2019 خواهد داد.

در مورد اعمال تعرفه ها، آمریکا چین را متهم به آسیب رساندن به بازار کرده است. او شرکت های آمریکایی را وارد بازی فشار تعرفه ای کرده است. او حق دارد چنین مسائلی را به آنها تحمیل کند زیرا تا به امروز شیوه کارش بیش از آنکه باعث پیشرفت شود، آسیب رسان و اختلالگر بوده است.

ترامپ مثل همیشه تاکید دارد که پیروزی در جنگ های تجاری کار راحتی است. اما او تا به حال 0 بر 2 باخته است. بله، به اصطلاح قراردادی میان آمریکا، مکزیک و کانادا امضا شد، اما پس از آن افتضاحی که پس از خروج از نفتا و توهین ها به متحدان آمریکا به بار آمد، نفتای 2 «فقط تف بالای سر است» که هیچ تفاوت چندانی به نفتای قبلی ندارد.

«پاول دانووان» اقتصاددان ارشد آمریکایی می گوید نتایج اقتصادی به قدری کم است که گویی هیچ نیست و هیچ ضمانتی هم وجود ندارد که کنگره نفتا 2 را تأیید کند یا آن که رئیس جمهور جدید مکزیک به آن متعهد باقی بماند.

به نظر می رسد جنگ های تجاری بیش از آنکه به راحتی قابل بُرد و یا قابل پایان دادن باشند، قابل انحصاری شدن باشند. و جنگ کنونی در حال آسیب رساندن به آمریکا و چین است و در عین حال سرعت ماشین اقتصادی جهان را پایین می آورد. هر دو کشور به سمت کاهش رشد اقتصادی حرکت می کنند. بر اساس پیش بینی موسسه «بی ان پی پاریباس» رشد اقتصادی در آمریکا از رقم 2.9 درصد سال جاری به رقم 2.1 درصد در سال 2019 کاهش خواهد یافت. این اتفاق به این دلیل می افتد که مشوق ها در مورد کاهش مالیات ژانویه امسال رخ نخواهد داد تا بازار سهام یا هزینه های مصرف کننده را تقویت کند. این موسسه همچنین می گوید اقتصاد چین هم همزمان با تاثیر کاهش تقاضا بر ماشین صادرات این کشور با کاهشی از رقم 6.6 به 6.2 مواجه خواهد شد. این رقم در مقایسه با دیگر کشورهای جهان کاهش چشمگیری ندارد اما جینپینگ نمی خواهد در معجزه اقتصادی کشورش خللی ایجاد شود.

در هر حال اعمال تعرفه ها به معنای افزایش مالیات هاست و مصرف کنندگان در ژانویه با مالیات بسیار بالایی از سوی ترامپ مواجه خواهند شد. در عین حال رئیس جمهور دستاوردی از این جنگ تجاری اش ندارد. او در سال گذشته متعهد به کاهش کسری تجاری 566 میلیارد دلاری شده بود. اما این رقم هنوز در حال افزایش است زیرا مصرف کنندگان آمریکایی تمایل به خرید کالاهای ارزان قیمت از کشورهای خارجی نظیر چین دارند. و ارزش دلار تقویت شده است، که عموما واردات را ارزان تر می کند. و اشتغال آفرینان به آمریکا باز نمی گردند بلکه تعرفه ها برخی شرکت های آمریکایی را وامی دارد منبع تامین کالای خود را از چین به دیگر بخش های آسیا تغییر دهند. این کالا هنوز هم وارد خواهند شد. همزمان برای کمپانی هایی نظیر جنرال موتورز و کاترپیلار که به  مواد اولیه و قطعات چینی وابسته اند، اعمال تعرفه ها صدها میلیون دلار بر هزینه ها می افزاید. به همین دلیل است که جنرال موتورز برخی از نیروهای خود را از کارخانه هایش اخراج کرده است. بخش کشاورزی هم که بر روی چین به عنوان یک مشتری اصلی حساب می کرد، از خسارت های ناشی از صادرات آسیب سختی دیده است. 

بی ثباتی ایجاد شده توسط تهدید های ترامپ برای تشدید جنگ تجاری حتی مخرب تر است. 

شرکت ها و سرمایه گذاران نمی توانند این بی ثباتی ها را تاب بیاورند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.