سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، با ترامپ همصدا شد و رسما روسیه را به نقض معاهده موشکی سال 1987 متهم کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد ناتو به طور رسمی روسیه را به نقض پیمان منع استفاده از موشک‌ های هسته‌ ای میان‌ برد موسوم به «آی‌ ان‌ اف» که در سال 1987 میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی امضا شد، متهم کرد. «میخائیل گورباچف» رهبر شوروی سابق و «رونالد ریگان» رئیس جمهور وقت آمریکا این پیمان را در سال 1987 امضا کردند.

براساس این پیمان موشکی، تولید و استفاده از موشک‌ های هسته‌ ای با برد 500 تا 5500 کیلومتر ممنوع است. البته این پیمان موشک‌ های دریایی را پوشش نمی‌ دهد.

به ادعای آمریکا، روسیه اکنون چندین مجموعه از موشک های تازه را مستقر کرده که اروپا را تهدید می کند. و آنها اکنون نتیجه گیری کرده اند که رفتار روسیه دیگر قابل تحمل نیست. متحدان ناتو در بروکسل در ابراز این نگرانی ها با آمریکا همصدا شده و از موضع آمریکا حمایت کرده اند. 

وزیران خارجه ناتو با صدور بیانیه‌ ای گفتند: «هم‌ پیمانان ناتو به این نتیجه رسیده‌ اند که روسیه در حال توسعه و آزمایش یک سامانه موشکی به نام 9M729 است که نقض این پیمان محسوب می‌ شود و خطرات قابل ملاحظه‌ ای برای امنیت منطقه یوروآتلانتیک ایجاد کرده است.»

همچنین در این بیانیه آمده است: «ما قویا از یافته های آمریکا در راستای کشف نقض این پیمان توسط روسیه حمایت می‌ کنیم.»

سیستمی که آمریکا و ناتو به آن اشاره می کنند -9M729 - به روسیه امکان خواهد داد کشورهای ناتو را با سلاح هسته ای و بدون فوت وقت زیاد هدف قرار دهد. ترامپ هم قبلا روسیه را تهدید به خروج از این معاهده کرده بود.

اما «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این بیانیه گفت: «روسیه سخت به شرایط پیمان موشکی پایبند است و طرف آمریکایی هم این را می داند.»

آمریکا از روز گذشته به روسیه یک اولتیماتوم 60 روزه برای پایان بخشیدن به آنچه نقض این پیمان نامیده شده، داده است. همچنین واشنگتن تهدید کرده در صورتی که روسیه به پیمان موشکی عمل نکند، آمریکا ظرف مدت 6 ماه از آن خارج خواهد شد.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز با اشاره به موشک‌ های زمینی کروز میان‌ برد گفت که روسیه چند گردان از موشک‌ های SSC-8 توسعه داده است که می‌ تواند تهدیدی برای امنیت اروپا محسوب شود.

این پشتیبانی ناتو از آمریکا یک هفته پس از تنش های اخیر در دریای آزوف رخ می دهد. پس از آنکه روسیه روز یکشنبه گذشته سه کشتی اوکراینی را در آب های شبه جزیره کریمه توقیف و حدود 20 خدمه آن را دستگیر کرد، پارلمان اوکراین شب دوشنبه وضع حکومت نظامی را در مناطق مرزی این کشور تصویب کرد. 

روسیه که می گوید کاملا مطابق با قوانین بین المللی اقدام کرده است، کشتی های اوکراینی را متهم کرد به طور غیرقانونی وارد آب های سرزمینی روسیه در شبه جزیره کریمه شدند و آن را « اقدامی تحریک آمیز » از سوی اوکراین خوانده است.

این نخستین رویارویی آشکار بین مسکو و کیف پس از مناقشه مسلحانه در شرق اوکراین بین نیروهای ارتش اوکراین و جدایی طلبان هوادار روسیه است که بیش از 10 هزار کشته بر جا گذاشت و به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 انجامید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.