در حالی که کنگره آمریکا لایحه ای مرتبط با توقف حمایت نظامی آمریکا از عربستان در جنگ یمن تهیه و آن را آماده رأی گیری کرده است، وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است که قرارداد فروش یک سامانه موشکی دفاعی به عربستان سعودی به ارزش 15 میلیارد دلار کامل شده است.

به گزارش جماران به نقل از المیادین،در حالی که کنگره آمریکا لایحه ای مرتبط با توقف حمایت نظامی آمریکا از عربستان در جنگ یمن تهیه و آن را آماده رأی گیری کرده است، وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است که قرارداد فروش یک سامانه موشکی دفاعی به عربستان سعودی به ارزش 15 میلیارد دلار کامل شده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای تأکید کرد که پس از تماس تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی قرارداد فروش سامانه دفاعی موشکی«تاد» به ارزش 15 میلیارد دلار به اتمام رسید. 

در این بیانیه آماده است که بر اساس این قراداد عرستان سعودی 44 موشک انداز سامانه دفاعی«تاد« و دیگر تجهیزات را خریداری می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که قراداد سامانه موشکی تاد از دسامبر سال 2016 در حال بررسی بود و اکنون به سرانجام رسید.

سامانه موشکی تاد می تواند موشک های بالستیک کوتاه برد و میان برد را در مراحل نهایی پروازشان در آسمان سرنگون کند.

موشک های تاد 200 کیلومتر برد دارند و ارتفاع آنها نیز به 150 کیلومتر می رسد. ایالات متحده آمریکا این سامانه موشکی را در «گوام» و «هاوایی» به عنوان اقدامی پیشگیرانه در برابر هر گونه حمله احتمالی کره شمالی مستقر کرده بود.

این قرارداد در حالی نهایی می شود که ساعاتی پیش از آن اعلام شد که پیش نویس قطعنامه‌ای که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن است برای رای گیری در مجلس سنا ارائه خواهد شد.

«برنی سندرز»، «مایک لی» و «کریس مورفی» سه سناتور آمریکایی پیش نویس این قطعنامه را ارائه دادند که امروز در کمیسیون های مربوطه به رای گیری گذاشته خواهد شد.

پیش نویس این قطعنامه علی‌رغم اظهارات «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه توجیهی٬ با 63 رای موافق و37 رای مخالف نمایندگان به تصویب رسید.

سناتور سندرز از مدافعان پیش نویس قطعنامه مذکور که خواستار پایان دادن به حمایت حکومت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن در عرض 30 روز و در صورتی که با القاعده نمی جنگند٬ بود در رابطه با این رای گیری گفت: «دولت آمریکا باید پیامی به دولت عربستان سعودی بدهد که آنها به حمایت از جنگ های فاجعه آمیز ناشی از یک رژیم مستبد با یک سیاست نظامی خطرناک، مخرب و غیر مسئولانه ادامه نخواهند داد.»

وی افزود:«ما باید در خصوص اتفاقات در جنگ یمن و نقش ما در آن تصمیم بگیریم و رای گیری امروز در این باره است. تصویب این قطعنامه در رای گیری که در ماه مارس برگزار شد و به دلیل اختلاف 6 رای به تصویب نرسیده بود به منزله ای پیروزی برای سناتورها است که قصد دارند نقش آمریکا در جنگ یمن را متوقف کنند.اگر پیش نویس قطعنامه ای که به رأی عمومی به مجلس سنا گذاشته می شود، در اینجا تصویب شود به رئیس جمهور ارائه خواهد شد».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.