رئیس جمهور آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی خطاب به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید گفت: سعودی‌ها به من خیانت نکرده‌اند، ولی ممکن است این اقدام علیه خودشان انجام داده باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری،«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا می گوید مقامات عربستان در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد حکومت این کشور به او خیانت نکرده اند.

رئیس جمهور آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی خطاب به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید گفت: سعودی‌ها به من خیانت نکرده‌اند، ولی ممکن است این اقدام علیه خودشان انجام داده باشند.

ترامپ پیش از این گفته بود که از توضیحات ریاض درباره قتل جمال خاشقجی «ناراضی» است اما در عین حال نمی خواهد رابطه تجاری با با عربستان را از دست بدهد.

وی همچنین از کندی روند تحقیق در مورد قتل جمال خاشقجی انتقاد کرده بود.

سخنان روز چهارشنبه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در حالی بیان شد که گروهی از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات از دونالد ترامپ خواستند گفتگوها با عربستان بر سر استفاده غیرنظامی از انرژی هسته‌ای را به حالت تعلیق در آورد.

این گروه از اعضای مجلس سنای آمریکا تهدید کرده‌اند که در صورت عدم قطع مذاکرات از تصویب توافق هسته‌ای با عربستان جلوگیری خواهند کرد.

در نامه این سناتورها به دونالد ترامپ آمده است: «افشاگری‌های ادامه دار در مورد قتل جمال خاشقجی و همچنین برخی اقدامات عربستان در ارتباط با یمن و لبنان نگرانی های جدی بیشتری را درباره شفافیت، مسئولیت پذیری و قضاوت تصمیم گیران فعلی در عربستان پدید آورده است.»

نام «مارکو روبیو» سناتور ایالت فلوریدا نیز در میان این گروه از اعضای مجلس سنا دیده می شود.

این در حالی است که دادستان کل ترکیه روز گذشته اعلام کرد جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی پس از ورود به ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول «خفه» شده است.

بنا به اعلام دادستان کل ترکیه جسد جمال خاشقجی پس از قتل قطعه قطعه شد. این نهاد قضایی ترکیه بر ارتکاب قتل «با قصد قبلی» تاکید کرده است.

دادستان کل ترکیه اعلام کرد که سفر «سعود المعجب» دادستان عمومی عربستان به ترکیه «نتیجه ملموسی» نداشته است و به همین دلیل دادستانی اکنون برخی از جنبه های تحقیق خود را افشاء می کند.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه نیز در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: مکان جسد جمال خاشقجی و هویت همدستان محلی این جنایت باید به مقامات کشورمان اعلام شود.

چلیلک این سخنان را پس از نشست حزب عدالت و توسعه ترکیه اظهار داشت و افزود:«هیچ کس را پیشاپیش متهم نمی‌کنیم ولی اجازه لاپوشانی را نیز نخواهیم داد. تصمیمی مانند قتل جمال خاشقجی را نمی‌توان بدون دستور مقامات بلندپایه انجام داد.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.