تصاویری که اخیرا توسط مقامات ترکیه منتشر شده، واقعیت های تکان دهنده ای را از پرونده قتل روزنامه نگار منتقد سعودی فاش می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد در حالی رئیس جمهور ترکیه می گوید قصد دارد امروز سه شنبه «حقایق عریان» مربوط به پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستان را فاش کند که مقام های سعودی همچنان روایات ضد و نقیضی از ناپدید شدن این شهروند سعودی ارائه می کنند اما اکنون می گویند که او در عملیات افراد خودسر به قتل رسیده است. آنها ابتدا گفته بودند که خاشقجی همان روز کنسولگری را ترک کرده اما روز جمعه گذشته برای اولین بار به مرگ او اذعان کردند و گفتند در یک درگیری به طور تصادفی کشته شده است.

این در حالی است که تصاویر جدیدی از ماجرای جمال خاشقجی و ورود و خروج ظاهری او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول منتشر شده است. انتشار این تصاویر واقعیت‌ های تکان دهنده‌ ای را روشن کرده است.

مقامات ترکیه در استانبول به سی ان ان گفته اند که معتقدند این تصاویر به روشنی نشان می‌دهد قتل جمال خاشقجی از پیش برنامه ریزی شده بوده است. دستگاه‌ های امنیتی ترکیه این تصاویر مدار بسته را به دست آورده و منتشر کرده، و در اختیار سی ان ان هم قرار داده اند.

در این تصاویر بدل جمال خاشقجی دیده می‌ شود که از عربستان سعودی آورده شده است. در این تصاویر منتشر شده او لباس‌ های خاشقجی را برتن دارد و درب پشتی ساختمان کنسولگری خارج می‌ شود. 

 

181022141325-khashoggi-al-madani-split-tease-super-tease

 

در سمت چپ خود خاشقجی، و در سمت راست بدل جعلی او دیده می‌ شود. در نگاه نخست شاید به نظر برسد که بدل مذکور خود خاشقجی است اما اینطور نیست و با مقایسه دو تصویر متوجه می‌ شویم که بدل خاشقجی که در سمت راست قرار دارد همان لباس‌ های خاشقجی را بر تن دارد و حتی عینک او را هم به صورت دارد و نوع ظاهر ریش هایش هم شبیه جمال است. او حتی سن و هیکل بدنش متناسب با سن و هیکل خاشقجی طراحی شده است. همه چیز یکسان است به غیر از کفش ها! کفش‌ های بدل ساختگی با کفش‌ های خاشقجی تفاوت دارد!

بدل ساختگی خاشقجی یکی از 15 مامور سعودی بوده است که برای کشتن خاشقجی به ترکیه اعزام شده بود. او «مصطفی المدنی» نام دارد. تصاویر دوربین مدار بسته در مقابل ساختمان کنسولگری نشان می‌ دهد که او ساعت 11 قبل از ظهر روز 2 اکتبر با شلوار جین و کفش ورزشی وارد ساختمان کنسولگری می‌ شود و این کفش‌ ها همان کفش‌ هایی است که در تصاویر ساختگی در پای او دیده می‌ شود. دو ساعت بعد یعنی حدود ساعت 13 خاشقجی وارد ساختمان کنسولگری می‌ شود و کمی بعد در داخل ساختمان کنسولگری کشته می‌ شود.

مسئولان ترکیه‌ ای می‌ گویند هدف از این دروغ سعودی‌ ها آن بود که خاشقجی صحیح و سالم کنسولگری را ترک کرده است.

در ادامه این تصاویر ضبط شده معلوم می‌شود که بدل جعلی خاشقجی و فرد همراه او تاکسی می‌ گیرند و به مسجد «سلطان احمد» به عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری استانبول می‌ روند.  بدل مذکور به سمت سرویس بهداشتی می‌ رود و فرد همراه او یک پلاستیک در دست دارد. وقتی از سرویس بهداشتی خارج می‌ شوند، المدنی در حالی دیده می‌ شود که لباس‌ های خودش را برتن دارد. آنها سپس به رستوران نزدیک محل مذکور می روند. در آنجا المدنی ریش ساختگی خود را دستکاری کرده است.

در تصویر بعدی او پلاستیک را که احتمالا حاوی لباس‌ های خاشقجی است، در سطل زباله می‌ اندازد. در تصاویر بعدی المدنی و فرد همراه او در حالی دیده می‌ شوند که به هتل خود می‌ رسند و ماموریتشان پایان می یابد.

حال سوال مطرح این است که چرا خود سعودی‌ ها این تصاویر را منتشر نکرده اند. چند گمانه برای این مسئله مطرح است. ممکن است سعودی‌ ها متوجه شده بودند که ترکیه به دسیسه آنها پی برده است، زیرا نامزد او در خارج ساختمان منتظر جمال بود. شاید هم سعودی‌ ها در زمان حرکت هواپیمای حامل این افراد در مسیر بازگشت متوجه شدند که دسیسه آنها لو رفته است و دیگر نباید تصاویر مذکور منتشر شود. البته ما واقعیت دقیق این مسئله را نمی‌ دانیم.

این در حالیست که رسانه های ترکیه همچنین تصاویری منتشر کرده اند که ظاهرا کارکنان کنسولگری عربستان را هنگام سوزاندن اسنادی یک روز پس از ناپدید شدن خاشقجی نشان می دهد.

 

181022141325-khashoggi-al-madani-split-tease-super-tease2

 

باید منتظر ماند و دید ترکیه امروز چه شواهدی را رو می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.