عربستان به دنبال این است که ولیعهد سعودی را از اتهام قتل جمال خاشقچی مبرا کند و مسئولیت قتل این روزنامه نگار را از گردن او بردارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد ریاض آماده می‌ شود اعلام کند جمال خاشقجی در جریان «بازجویی» در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

مقام های عربستان سعودی در صدد انتشار گزارشی هستند که مرگ جمال خاشقجی را نتیجه بروز «اشتباه» در جریان بازجویی معرفی کند.

با این حال هنوز مشخص نیست چه بر سر جسد او آمده‌ است. به‌ ویژه که تاکنون گزارش‌ هایی در مورد تکه‌ تکه کردن جسد خاشقجی نیز منتشر شده‌ است. در عین حال هنوز مشخص نیست «اشتباه در بازجویی» از او چگونه منتهی به مرگ شده‌ است!

سی ان ان ضمن انتشار این خبر به نقل از دو منبع جداگانه، نوشته که قرار بوده بازجویی از خاشقجی، به ربودن وی از خاک ترکیه منجر شود. مقام های دولت عربستان احتمالا می‌گویند عاملان قتل این روزنامه نگار، «خودسرانه» و بدون مجوز از بالا دست به این اقدام زده اند و توبیخ خواهند شد.

در عین حال سی ان ان به نقل از یکی از منابع خود اعلام کرد مضمون گزارشی که عربستان در حال آماده کردن آن است، ممکن است تغییر کند.

جمال خاشقجی مقاله نویس واشنگتن پست آخرین بار پیش از ورودش به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه در تاریخ 2 اکتبر دیده شد. پیشتر عربستان مدعی شده بود خاشقجی عصر همان روز کنسولگری را ترک کرده اما هیچ شواهدی در تایید ادعای خود ارائه نکرده است.

خدیجه چنگیز نامزد خاشقجی که خارج از کنسولگری منتظر او بوده، می گوید او هیچگاه خارج نشده است.

در ادامه تحقیقات در این مورد، رویترز امروز سه شنبه گزارش داد که پلیس ترکیه، دادستان مسئول در پرونده و هیئت سعودی، پس از تقتیش 9 ساعته، ساختمان کنسولگری را ترک کرده‌ اند. 

نخست رویترز گزارش داده بود که گروهی تقریبا 10 نفره از کارآگاهان پلیس ترکیه، با پایان بازرسی‌ ها و تحقیقات، ساختمال کنسولگری در استانبول را ترک کرده‌ اند. اندکی بعد مقام دادستانی ساختمان را ترک کرد و سپس گزارش شد که هیئت اعزامی از عربستان نیز کنسولگری را ترک کرده‌ است. 

شمار دقیق افرادی که ساختمان کنسولگری را ترک کرده‌ اند، مشخص نیست.

بازرسی ها نزدیک به 9 ساعت طول کشید.   

​مقام‌ های ترکیه به رسانه‌ های بین‌ المللی گفته‌ اند مدارکی، از جمله صدا و تصویر، وجود دارد که شکنجه و قتل خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را نشان می دهند.

منبعی در دفتر دادستانی کل ترکیه گفته است: بازپرسان به مدارک مهمی دست یافته اند که شبهات قتل خاشقجی در داخل کنسولگری را تقویت می‌ کند. به گفته این منبع، تیم تحقیقات ترکیه تمامی اتاق‌ های کنسولگری را تفتیش کردند و تحقیقات ترکیه قبل از اینکه به نتایج نهایی برسد دو یا سه روز طول خواهد کشید. گفته می شود تحقیقات شامل بازجویی از کارمندان کنسولگری عربستان از جمله شخص «محمد العتیبی» کنسول عربستان می‌ شود.

ناپدید شدن روزنامه‌ نگار منتقد ولیعهد عربستان رابطه عربستان سعودی و ترکیه را دچار تنش کرده است. 

ناپدید شدن خاشقجی همچنین موجب بروز تنش دیپلماتیک بین عربستان و غرب شده است. 

تعدادی از سرمایه داران، شرکت ها و رسانه های غربی در روزهای اخیر اعلام کرده اند که در کنفرانس «ابتکار سرمایه‌ گذاری آینده» که قرار است در ریاض برگزار شود، شرکت نمی‌ کنند. 

در تازه ترین مورد، گوگل در بیانیه ای اعلام کرد «دایان گرین» از مدیران این شرکت در نشست سرمایه گذاری آینده که قرار است 23 اکتبر در ریاض آغاز به کار کند، شرکت نخواهد کرد.

«دارا خسروشاهی» مدیرعامل شرکت «اوبر»، «استیو کیس» از بنیانگذاران شرکت «ای‌ او‌ ال» و «باب بکیش» مدیر عامل شرکت «ویاکام» از جمله چهره هایی هستند که در نشست مذکور حاضر نخواهند شد.

روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه فایننشال تایمز و شبکه هایی نظیر سی ‌ان ‌ان و سی ‌ان‌ بی ‌سی نیز از این کنفرانس کناره‌ گیری کرده‌ اند.

ساعاتی پیش از گزارش سی‌ ان‌ ان، «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا هم گفته بود پس از تماس تلفنی با ملک سلمان، این طور به نظرش می‌ رسد که ناپدید شدن جمال خاشقجی باید کار «قاتلان خودسر» باشد. 

ترامپ به دنبال گفت و گوی خود افزوده بود که پادشاه عربستان هرگونه اطلاع از سرنوشت این روزنامه نگار را مواکدا رد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از «مایک پومپئو» خواسته تا فورا برای مذاکره با ملک سلمان در مورد ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی راهی این کشور شود.

در روزهای اخیر شمار زیادی از قانونگذاران آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌ خواه و دموکرات خواستار برخورد قاطع واشنگتن با ریاض شده‌ اند. با این حال ترامپ تاکنون گزینه تحریم عربستان را رد کرده و گفته است که نمی‌ تواند قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به ریاض را به مخاطره بیندازد. شند.

سناتور «برنی سندر» عضو مستقل سنای آمریکا از ایالت «ورمونت» در مصاحبه با سی ان ان گفت: گفته می شود جمال خاشقچی در جریان مشکلی که در بازجویی ها پیش آمده جانش را از دست داده است. اگر سفارت عربستان فردی را برای گفت و گوی کوتاهی دعوت کرده باشد نباید چنین اتفاقی بیفتد! نمی دانم منظور آنها از اینکه می گویند در بازجویی مشکلی پیش آمده چیست! به نظر می رسد آنها (سعودی ها) وی را کشته اند. او مخالف و منتقد رژیم (سعودی) بود.

مجری شبکه در ادامه پرسید: رئیس جمهور ترامپ در برنامه 60 دقیقه تصریح کرد اگر عربستان سعودی عامل ناپدید شدن خاشقچی باشد مجازات شدیدی در انتظار سعودی ها خواهد بود. آیا ترامپ به این وعده خود عمل خواهد کرد؟ سندرز در پاسخ گفت: فکر نمی کنم اینطور شود. وی (ترامپ) دیروز یک حرف زد و فقط خدا می داند که او فردا چه خواهد گفت. ترامپ و «جارد کوشنر» (دامادش) روابط بسیار نزدیکی با رژیم سعودی دارند. تردید ندارم که آمریکا یا دستکم دولت ترامپ هرکاری که بتواند برای محافظت از سعودی ها انجام خواهد داد.

وی افزود به نظر من، آمریکا باید در قراردادهای فروش تسلیحات به عربستان سعودی تجدیدنظر کند. آمریکا مقادیر انبوهی تسلیحات به عربستان سعودی می فروشد. اگر مشخص شود که عربستان سعودی خاشقجی را کشته است - که به نظر می رسد همین روایت درست باشد - در پاسخ به این اقدام، لازم است تحریم هایی علیه سعودی ها اعمال شود و تجدیدنظر اساسی در مناسبات آمریکا و عربستان سعودی انجام شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.