پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

با توجه به فشارهای داخلی و خارجی بر آمریکا؛

تبعات معمای خاشقجی بر روابط واشنگتن با ریاض چیست؟

در پی ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد بن سلمان به نظر می رسد تبعات این ماجرا بر رابطه آمریکا با ریاض نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز گزارش داد با گذشت چند روز از ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان به نظر می رسد تبعات این ماجرا بر رابطه آمریکا با ریاض نیز تاثیرگذار خواهد بود.

با این حال ابعاد تاثیر ناپدید شدن جمال خاشقجی بر روابط گرم واشنگتن با ریاض مشخص نیست.

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه ضمن ابراز بی اطلاعی از سرنوشت جمال خاشقجی اعلام کرد که کشورش از تحقیق «کامل و شفاف» در این مورد حمایت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن نگران سرنوشت جمال خاشقجی است.

«پیامدهای مخرب» ناپدید شدن خاشقجی برای روابط واشنگتن و ریاض

سخنان هدر نائورت ساعاتی پس از ابراز نگرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از ناپدید شدن جمال خاشقجی بیان شد.

این در حالی است که «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه و متحد دونالد ترامپ از «پیامدهای مخرب» برای روابط واشنگتن و ریاض در صورت تایید گزارش های منتشر شده مبنی بر قتل جمال خاشقجی سخن گفته است.

متحدان آمریکا در عرصه بین الملل نیز از سرنوشت جمال خاشقجی ابراز نگرانی کرده اند. فرانسه و کانادا از جمله کشورهایی هستند که خواستار مشخص شدن وضعیت این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان شده اند.

هر چند مقامات عربستان تاکنون اتهام دخالت در ناپدید شدن جمال خاشقجی را رد کرده اند اما مقامات ترکیه از قتل این روزنامه نگار به دست یک گروه 15 نفره عربستانی سخن می گویند. مقامات ترکیه بر این باور هستند که این تیم 15 نفره جسد جمال خاشقجی را قطعه قطعه کرده اند و با قرار دادن این قطعات در جعبه هایی آنها را از ترکیه خارج کرده اند.

فشارهای داخلی و خارجی بر آمریکا

دولت آمریکا ممکن است از داخل و خارج برای واکنش به ناپدید شدن جمال خاشقجی تحت فشار قرار گیرد. این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان یادداشت هایی را برای روزنامه واشنگتن پست منتشر کرده بود و با بسیاری از روشنفکران و روزنامه نگاران آمریکایی رابطه خوبی داشت.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران که یک سازمان مستقل و غیر دولتی است از دولت عربستان خواسته است در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی توضیح دهد.

روزنامه واشنگتن پست نیز اعلام کرده است که همکاری خود با جمال خاشقجی را به طور «نمادین» ادامه خواهد داد.

معترضان به ناپدید شدن جمال خاشقجی قرار است در برابر کنسولگری عربستان در واشنگتن تظاهرات کنند.

تبعات ناپدید شدن خاشقجی بر روابط آمریکا با عربستان چه می تواند باشد؟

علاوه بر لیندسی گراهام بسیاری از دیگر اعضای کنگره آمریکا نیز تاکنون به خبر ناپدید شدن جمال خاشقجی واکنش نشان داده اند. در میان آنها اعضای بانفوذ کنگره مانند «مارکو روبیو» سناتور ایالت فلوریدا دیده می شوند.

برنامه های دولت آمریکا برای فروش سلاح به عربستان باید به تایید کنگره آمریکا برسد. یکی از تبعات احتمالی ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی می تواند جلوگیری از تصویب این برنامه ها در کنگره باشد.

ارائه درخواست از سوی اعضای کنگره برای عدم حمایت واشنگتن از عملیات نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن نیز می تواند یکی دیگر از پیامدهای ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی باشد.

«رند پال» سناتور جمهوری خواه که پیش از این نیز از منتقدان حکومت عربستان بود اعلام کرده است که تلاش خواهد کرد تا این هفته طرحی برای توقف فروش سلاح به عربستان در مجلس سنا به تصویب برساند.

از سوی دیگر واکنش احتمالی ترامپ به ناپدید شدن یا قتل احتمالی جمال خاشقجی نیز می تواند برای روابط واشنگتن با ریاض چالش برانگیز باشد. رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در سخنانی که از آداب مرسوم دیپلماتیک به دور بود اظهار داشت که پادشاه عربستان بدون حمایت آمریکا دو هفته هم در قدرت دوام نمی آورد.

روز سه شنبه هم او که در جمع طرفدارانش سخن می گفت، برای چهارمین بار از عربستان سعودی خواست در برابر حمایت واشنگتن از ریاض، پول پرداخت کند. ترامپ گفت: به ملک سلمان اعلام کردم که باید از اموال خود در برابر حمایت واشنگتن از عربستان، پول پرداخت کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.