رئیس جمهور آمریکا گفت که بدون ایالات متحده آمریکا« خدا می داند برای عربستان سعودی چه اتفاقی می افتاد» وی افزود که کشورش باید در مقابل «امنیتی» که برای عربستان سعودی تأمین می کند از تریلیون ها دلار در خزانه های عربستان سهمی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، الجزیره در گزارشی نوشت:پس از سخنان توهین آمیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که از عربستان سعودی خواست که در مقابل حمایت ایالات متحده آمریکا از این کشور به واشنگتن  پول پرداخت کند سکوت اختیار کرده است این در حالی است که ماه پیش زمانی که کانادا از عربستان خواست که شماری از بازداشت شدگان فعال حقوق بشر را آزاد کند، تدابیر سختی را علیه اتاوا اتخاذ کرد.

هنوز هیچ گونه واکنش و اظهار نظر رسمی توسط ریاض به سخنان ترامپ  اعلام نشده است؛ سخنانی که ترامپ روز شنبه در گردهمایی هوادارانش در  ایالت«ویرجینیا»بیان کرد و از مضمون تماس تلفنی اش با ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان پرده برداشت.

رئیس جمهور آمریکا گفت که بدون ایالات متحده آمریکا« خدا می داند برای عربستان سعودی چه اتفاقی می افتاد» وی افزود که کشورش باید در مقابل «امنیتی» که برای عربستان سعودی تأمین می کند از تریلیون ها دلار در خزانه های عربستان سهمی داشته باشد.

سکوت عربستان سعودی به سخنان رئیس جمهور آمریکا که «توهین آمیز» به شمار می رود بر خلاف هیاهو و تصمیم های آتشینی است که ریاض در بحران اش با اتاوا اتخاذ کرد و شامل اخراج سفیر کانادا از ریاض و فراخواندن هزاران دانشجو و بیمار عربستانی شد که در کانادا درس می خواندند یا در حال درمان بودند.

«محمد مختار الشنقیطی» استاد داشنگاه«حمد بن خلیفه» گفت که بحران مشروعیت که شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان حتی با طرف های داخل خاندان حاکم در عربستان از آن رنج می برد باعث شده است که ریاض سخنان توهین آمیز ترامپ علیه عربستان را نادیده بگیرد.

الشنقیطی در گفت و گو با الجزیره گفت که عربستان سعودی علیه کانادا اقدامات شدیدی انجام داد آن هم فقط به دلیل آن که کانادا حقوق شهروندانش سعودی را به ریاض یادآوری کرده بود این در حالی است که در مقابل اهانت ترامپ به این کشور سکوت قبرها را در پیش گرفت.

از سوی دیگر، «صباح الخزاعی» استاد دانشگاه عراقی گفت که عربستان یکی از کشورهای دارنده اقتصاد غول پیکر و دارای حاکمیت است همین امر باعث شد که رئیس جمهور آمریکا این کشور را به عنوان نخستین مقصد سفرهای خارجی اش انتخاب کند. 

الخزاعی افزود که عربستان با این توان اما به چرت و پرت های اهانت آمیز ترامپ و تبلیغات پوپولیستی اش پاسخ نمی دهد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.