نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اختلافات میان رئیس‌ جمهور آمریکا با متحدان اروپایی این کشور در مورد ایران را به نمایش خواهد گذاشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همتایان اروپایی اش در نشست سازمان ملل در این هفته اختلافات خود را بر سر مسائل سیاسی اصلی از جمله سرنوشت توافق هسته ای ایران به نمایش خواهند گذاشت.

یک هفته ماراتن دیپلماسی در نیویورک نخستین بار پس از خروج آمریکا از برجام خواهد بود که سران کشورهای آمریکا، اروپا و ایران یک جا گردهم می آیند. این نشست در حقیقت اختلافات آمریکا - اروپا را در معرض نمایش جهانی قرار خواهد داد.

ترامپ و مقامات ارشد آمریکا در نظر دارند از تریبون سازمان ملل به منظور جلب حمایت بین المللی برای منزوی کردن ایران از طریق تحریم ها بهره ببرند. 

اما اروپایی ها در نظر دارند با موضع گیری آمریکا در قبال ایران مقابله کنند. موضع آمریکا این است که توافق هسته ای شکست خورده و در نتیجه تحریم های جدید باید اعمال شود. کشورهای اروپایی تلاش کرده اند به ایران برای مقابله با تحریم ها - از جمله در مورد تراکنش های مالی - کمک کنند. این تلاش با ایجاد مشوق های اقتصادی که ایران را به توافق پایبند کند، صورت می گیرد.

ایران هم تلاش خواهد کرد بر پایبندی خود بر برجام تاکید کند، در حالی که اروپایی ها هم بر این موضوع اذعان می دارند. 

«ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس در گفت و گویی با شبکه سی‌ بی‌ اس آمریکا گفته است: «بر اساس مشاهدات خود، معتقدیم که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند است.»

او در این گفت و گو که قرار است امروز دوشنبه به صورت کامل پخش شود، گفته که انگلیس و دیگر طرف‌ های برجام معتقدند که این قرارداد باید حفظ شود.

ترزا می با اعلام این‌ که ماجرای برجام یکی از مواردی است که او در مورد آن با دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا اختلاف نظر دارد، مدعی شد: «ما با آمریکا در این مورد موافق‌ هستیم که جنبه‌ های دیگری از رفتار ایران هستند که باید به آنها نیز بپردازیم، به عنوان مثال توسعه برنامه موشک‌ های بالیستیک ایران، و فعالیت‌ هایی که به بی‌ ثباتی منطقه می‌ انجامند.»

نخست وزیر انگلیس همچنین مدعی شد: «باید به این موارد نیز بپردازیم. اما آن‌ چه که می‌ خواهیم این است که اطمینان داشته باشیم یک قرارداد هسته ای داریم که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.»

دیپلمات‌ های انگلیس، فرانسه و آلمان در نظر دارند امروز دوشنبه در راستای تلاش برای متقاعد کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ ای با همتایان ایرانی خود و دیپلمات‌ های روسیه و چین دیدار کنند. یک دیپلمات در شورای امنیت گفت: «اروپایی‌ ها توافق هسته‌ ای را یکی از ستون‌ ها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ ای معرفی خواهند کرد.»

در همین راستا «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هم قصد دارد بار دیگر پیشنهاد خود برای «تقویت برجام» را تکرار کند. او این پیشنهاد را که از آن به عنوان «توافق مکمل برجام» هم یاد می‌ شد چند ماه پیش هنگام خروج آمریکا از برجام مطرح کرد و پیشنهاد فرانسه این بود که آمریکا به برجام پایبند بماند و طرف‌ ها به تفاهمی مشترک برای محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌ های منطقه‌ ای ایران برسند.

آمریکا در ماه مه 2018 به صورت یک‌ طرفه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌ ها علیه ایران را دوباره برقرار می‌ کند. ایران با هدف توقف فوری تحریم‌ های آمریکا به دیوان بین‌ المللی لاهه شکایت برده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که مشغول بررسی راه‌ هایی است تا پیامدهای تحریم‌ های آمریکا علیه ایران را برای صنایع اروپا به حداقل برساند و از توقف معاملات اروپا با ایران جلوگیری کند. بسیاری از کارشناسان برخی از پیشنهادی کمیسیون اتحادیه اروپا را برای تحقق چنین هدفی عملی می‌ دانند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.