این یک پیروزی بزرگ دیگر برای ایران و شکستی بیشتر برای ایالات متحده آمریکا است که بیش از یک تریلیون دلار به دلیل لشکرکشی به عراق از دست داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: این قابل توجه بود که نخستین تماس تلفنی که آقای«محمد الحلبوسی» رئیس جدید پارلمان عراق پس از انتخابش دریافت کرد از جانب« علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای ایران بود و این نیز هم قابل توجه بود که نخستین منزلی که آقای الحلبوسی پس از ریاستش بر اولین جلسه پارلمان از آن دیدار کرد منزل آقای«هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» و نیروهای الحشد الشعبی است؛ دیداری که وی در رأس هیأتی شامل «حسن الکعبی» معاون اولش و مجموعه ای از نمایندگان انجام داد.

عطوان در ادامه نوشت: آقای الحلبوسی با این دو اقدام مهم می خواست بر روابط ائتلافی قوی اش با ایران تأکید کند در حالی که وی کاندیدای اهل سنت است و نیز می خواست لطف فراکسیون«الفتح» و آقای هادی العامری و همه کسانی که از وی حمایت مطلق کردند و باعث شدند سرنوشت نبرد انتخابات برای ریاست پارلمان را اردوگاه نزدیک به ایران تعیین کند.

این تحلیلگر عرب در ادامه نوشت: این یک پیروزی بزرگ دیگر برای ایران و شکستی بیشتر برای ایالات متحده آمریکا است که بیش از یک تریلیون دلار به دلیل لشکرکشی به عراق از دست داد؛ لشکرکشی ای که توسط نخبگان سیاسی جدیدی صورت گرفت که تصور کردند می توانند بوسیله آن بر این کشور عربی مسلمان سیطره و سلطه پیدا کنند.

نویسنده مشهور عرب در ادامه نوشت:زمانی که آقای الحلبوسی همانطور که در مکالمه تلفنی با همتای ایرانی اش بگوید که اعضای پارلمان و ملت عراق پشت آنها «حمایت باز ایران از عراق در گذشته و حال را ارج می نهند و با هر گونه اقدام برای فشار یا تحریم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند» این یعنی «عراق جدید» عضو اصیل و تأثیرگذار محور ایران در رویارویی با آمریکا و چه بسا با کشورهای منطقه ای دیگر است.

عبدالباری عطوان در ادامه نوشت: انتخاب آقای الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان عراق موفقیت دیپلماسی ایران و ژنرال« قاسم سلیمانی» رئیس سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب است که به شکل مستقیم پرونده عراق را مدیریت می کند و چه بسا پایان بلندپروازی های آقای«حیدر العبادی» نخست وزیر مورد حمایت آمریکا برای ماندن در قدرت برای دور دوم نخست وزیری است.

تحلیلگر مشهور عرب در ادامه سرمقاله نوشت: ایران پیروزی بزرگی علیه دونالد ترامپ دشمن آمریکایی به دست آورد و این پیروزی مقدمه پیروزی انتخاب نخست وزیر جدید است که غالبا هوادار ایران است و چه بسا رئیس جمهور جدید نیز باشد و بدین ترتیب ایران سیطره خود را بر سه قوه در عراق یعنی قوه مقننه، مجریه و ریاست جمهوری از طریق انتخابات محکم می کند.

عبدالباری عطوان در پایان این سرمقاله نوشت:کجاست عربستان سعودی و کجایند کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر که با ایران و نفوذش به ویژه در یمن می جنگند، پاسخ را به شما واگذار می کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.