برخی منابع آگاه از رایزنی دهها قانونگذار محافظه کار انگلیسی برای برکناری ترزا می از قدرت خبر داده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد شماری از نمایندگان حزب محافظه‌ کار انگلیس در جلسه‌ خصوصیِ تندروهای طرفدار برگزیت، درباره چگونگی و زمان برکناری «ترزا می» نخست وزیر انگلیس آشکارا به بحث و گفت و گو نشسته اند.

برخی منابع گفتند در جلسه «گروه تحقیق اروپایی» (ERG) بیش از 50 نماینده عضو که مخالف ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا (یورو اسکپتیک) هستند، در اتاق تاچر در Portcullis House در وست مینستر آشکارا درباره زمانبندی دادن رای عدم اعتماد به نخست وزیری در صورت ناتوانی وی در عمل به تعهداتش صحبت کردند.

یکی از منابع گفت در این جلسه در مورد لزوم جایگزینی ترزا می اجماع نظری صورت نگرفت. گروه تحقیق اروپایی طرح ترزا می برای ماندن انگلیس در یک منطقه آزاد تجاری با اروپا را محکوم کرده، اما خود به دلیل ناکامی در ارائه طرحی جایگزین مورد انتقاد قرار گرفته‌ است.

مخالفان این طرح می‌گویند که پذیرش یک منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا به معنای تن دادن انگلیس به قواعد و مقررات گمرکی اتحادیه حتی بعد از خروج از آن است.

این گروه قرار است راه حلی را برای مشکل چگونگی رفت و آمد و انتقال کالا در مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ارائه دهد.

گفته می شود تعدادی از حاضران در جلسه، نامه‌ های عدم اعتماد خود به نخست وزیر را تحویل مسئولان حزب داده‌ اند. لازم است 48 نماینده نامه های عدم اعتماد خود را به «گراهام برادی» رئیس کمیته 1922 حزب محافظه کار که ناظر بر انتخابات رهبری این حزب است، ارائه کنند. 

بر اساس آیین‌نامه حزب محافظه‌ کار اگر 15 درصد از نمایندگان - در حال حاضر 48 نفر از 315 نماینده محافظه‌ کار - موضوع عدم اعتماد به نخست وزیر را مطرح کنند، باید انتخابات رهبری حزب برگزار شود.

با این حال ترزا می برای رفع این چالش به اکثریت ساده ای نیاز دارد و داونینگ استریت اطمینان دارد که مخالفان در حزب محافظه کار به تعداد لازم برای براندازی او دست نمی یابند. اگر او بتواند بر رای عدم اعتماد فائق آید، نخست وزیر تا یک سال دیگر به چالش کشیده نخواهد شد.

گفته می شود در جلسه گروه تحقیق اروپایی، اعضای ارشد و بانفوذ مخالف اتحادیه اروپا حضور نداشته‌ اند و در این جلسه جملاتی شبیه «او (ترزا می) فاجعه است» و «هر که را که می‌ شناسم می‌ گوید او باید برود» مطرح شده است.

شکاف در حزب محافظه‌ کار انگلیس هفته گذشته با مقاله انتقادی «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق عمیق‌ تر شد. او در آن مقاله طرح نخست وزیر برای خروج از انگلیس را به «بستن جلیقه انتحاری» تشبیه کرد.

نظرسنجی‌ ها از ماه ژوئیه نشان می‌ دهد که رای‌ دهندگان انگلیسی به اتفاق آراء مدیریت ترزا می برای اجرای برگزیت را قبول ندارند. در عوض، اعتماد آنها به بوریس جانسون بالاست.

برخی روزنامه های انگلیس امروز چهارشنبه گزارش داده اند که دفتر نخست وزیری انگلیس در حال تهیه طرح‌ هایی محرمانه است تا در صورت رد شدن کلیات طرح فعلی از سوی اتحادیه اروپا در هفته آینده، به طور کلی آن را کنار بگذارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.