نخستین دستور بازداشت برای حلقه نزدیکان ترامپ توسط رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده تحقیق در مورد تبانی ترامپ و روسیه در جریان انتخابات 2016 صادر شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد مشاور پیشین ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به دلیل دروغ گفتن به پلیس اف‌ بی‌ آی در جریان تحقیق پیرامون دخالت‌ های روسیه در انتخابات سال 2016 از سوی دادگاه به دو هفته حبس محکوم شد.

«جورج پاپادوپولوس» مشاور پیشین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در اکتبر سال 2017 پذیرفت که در خصوص هماهنگی اعضای کارزار ترامپ با روسیه پیش از انتخابات سال 2016 به اف بی آی دروغ گفته است.

«رابرت مولر» بازپرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا که مسئولیت رسیدگی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات را بر عهده دارد، گفته است که پاپادوپولوس با دروغ‌ هایش تلاش کرده از اهمیت نقش خود به عنوان شاهد این ماجرا و همچنین میزان آگاهی دیگر اعضای کارزار انتخاباتی ترامپ از این ارتباط‌ ها بکاهد.

دادستان‌ های پرونده پاپادوپولوس با اظهار این که وی با آنها همکاری نکرده و دروغ‌ هایش نیز تحقیقاتشان را با مانع روبرو کرده، خواهان آن شده بودند که وی به 6 ماه حبس محکوم شود.

با این‌ حال دادگاه، وی را به دو هفته حبس، یک سال آزادی مشروط و 200 ساعت کار خدماتی محکوم کرد. او همچنین به پرداخت 9500 دلار جریمه محکوم شد.

این نخستین حکم بازداشت در پرونده بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا است که رابرت مولر ریاست بررسی و تحقیق آن را برعهده دارد.

پیش از اعلام حکم، پاپادوپولوس با خواندن متنی اعلام کرد که اشتباه کرده و از این کارش شرمنده و نادم است.

پیش از آغاز دادگاه و اعلام حکم چندین دقیقه چشمانش را بست. همسرش «سیمون منگیانته» در ردیف جلو نشسته بود و زمانی که قاضی شوهرش را خطاب قرار می داد، سر تکان می داد.

لحظه ورود او و همسرش به دادگاه شماری معترض جلوی ورودی فریاد اعتراض سر دادند.

پاپادوپولوس پذیرفته است که در دیدارش با روس‌ ها در خصوص امکان دیدار ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز صحبت کرده است.

روسیه همواره اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده است.

بر اساس اطلاعیه دادگاه، از جمله افراد روسی که جورج پاپادوپولوس با آنها ارتباط داشته، «جوزف میفسود» استاد دانشگاه روس در لندن است که به پاپادوپولوس گفته بود روسیه مدارکی علیه «هیلاری کلینتون» رقیب انتخاباتی ترامپ دارد که شامل «هزاران ایمیل» می‌ شود.

سال 2016 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رایانه‌ های ستاد انتخاباتی کلینتون و همچنین حزب دموکرات هک شدند و هزاران ایمیل و اسناد مندرج در این رایانه‌ ها ابتدا در وب سایتی موسوم به «دی سی لیکس» و پس از مدتی در «ویکی‌ لیکس» منتشر شد.

وزارت دادگستری آمریکا رسما 12 افسر اطلاعاتی روسیه را به دست داشتن در این حمله سایبری متهم و علیه آنها اعلام جرم کرد.

با این‌ حال ترامپ که همواره ارتباط کارزارش با روسیه را رد کرده، اخیرا گفته بود که ایمیل‌ های کلینتون توسط چینی ها هک شده بودند.

در این پرونده یک محکومیت دیگر هم صادر شده است. «الکس ون در زوان» وکیل دادگستری هلندی که به اتهام «دروغگویی به ماموران اف بی آی» اعتراف کرده و آن را پذیرفته بود، در دادگاه محکوم به یک ماه زندان، پرداخت 20 هزار دلار جریمه و دو ماه آزادی مشروط شد.

ون در زوان، وکیل و شهروند هلند است. او 33 ساله است و گزارش شده که رابطه نزدیکی با افراد بسیار ثروتمند روسیه دارد.

کیفرخواست ثبت شده علیه ون در زوان، او را به دروغگویی به بازرسان پرونده در مورد رابطه‌ اش با «ریک گیتس» شریک تجاری قدیمی «پل مانافورت» رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ متهم کرده است. برای گیتس و مانافورت نیز سال گذشته کیفرخواست صادر شده و آنها به اتهام‌ هایی چون توطئه برای پولشویی در انتظار بررسی قضایی پرونده به سر می‌ برند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.