گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بیگدلی: ترامپ تلاش می‌کند از مذاکره با ایران، برگ برنده‌ای برای جمهوری‌خواهان در انتخابات به‌دست آورد/ فواد ایزدی: پیشنهاد مذاکره یکی از روش های عملیات روانی است/ منطق آمریکا، گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است

حرف هایی که رئیس جمهور آمریکا می زند، به این منطق بازمی گردد که خوشش می آید بگوید با ایران مذاکره می کند تا حرف هایش در درون ایران تبدیل به تیتر و سوژه شود و در نتیجه عده ای بگویند مذاکره کنیم و عده ای نیز در مخالفت با آن موضع بگیرند.

پایگاه خبری جماران: روز گذشته رئیس جمهور آمریکا بار دیگر ادعای خود را مبنی بر آماده بودن برای مذاکره با ایران و رسیدن به یک توافق تازه تکرار کرد. این ادعا در حالی برای چندمین بار مطرح می شود که آمریکا در ماه‌ها و هفته های گذشته تلاش کرده تا با واردساختن فشار به ایران، این کشور را مجبور به مذاکره کند.

امروز نیز رئیس جمهور روحانی از درخواست مکرر آمریکایی ها برای مذاکره با ایران از طرق مختلف خبر داد.

جماران در گفت و گو با دو تن از کارشناسان روابط بین الملل، تحلیل آنها را در این زمینه جویا شده است/

بیگدلی: ترامپ تلاش می‌کند از مذاکره با ایران، برگ برنده‌ای برای جمهوری‌خواهان در انتخابات به‌دست آورد/ دلیل دیگر اظهارات اخیر او می‌تواند اجماع‌سازی بین‌المللی علیه ایران باشد

یک کارشناس بین‌الملل معتقد است: آمریکا تلاش می‌کند تا از مذاکره با ایران، برگ برنده‌ای برای جمهوری‌خواهان در انتخابات به‌دست آورد. دلیل دیگر اظهارات اخیر ترامپ می‌تواند اجماع‌سازی بین‌المللی علیه ایران باشد. 

 

دکتر علی بیگدلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار جماران، درباره چرایی تکرار ادعای مذاکره از سوی آمریکا گفت: حرف‌های ترامپ دو دلیل دارد. یکی اینکه در آستانه انتخابات میان‌دوره ای کنگره آمریکا هستیم و در حالی که جمهوری‌خواهان نگران انتخابات هستند، شانس دموکرات‌ها هر روز بیشتر از گذشته می‌شود. در نتیجه ترامپ تلاش می‌کند تا امتیازی به‌دست آورد و با ایران وارد مذاکره شود.

ترامپ قصد دارد مسأله ایران را به پدیده‌ای بین‌المللی تبدیل کند

وی افزود: آمریکا تلاش می‌کند تا از مذاکره با ایران، برگ برنده‌ای برای جمهوری‌خواهان در انتخابات به‌دست آورد. دلیل دیگر اظهارات اخیر او می تواند اجماع‌سازی بین‌المللی علیه ایران باشد. بدین معنا که او قصد دارد با چنین حرف‌هایی توپ مذاکرات را در زمین ایران بیندازد. به نظر می‌رسد که جلسه‌ای که ترامپ می خواهد با اعضای شورای امنیت در حاشیه اجلاس سازمان ملل برگزار کند، بدین خاطر است که او قصد دارد مسأله ایران را به پدیده‌ای بین‌المللی تبدیل کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با ارائه یک پیشنهاد گفت: پیشنهادم این است که مرحله ملاقات با آمریکایی‌ها صورت گیرد. زیرا مذاکره دو مرحله است. ما طبق عرف دیپلماتیک، در مرحله اول ملاقات می کنیم و دو طرف نقطه نظرات خود را بیان کرده و تنها در حالتی که توافق کردیم، وارد «مذاکره» می شویم. بی تردید اگر این کار صورت نگیرد، ترامپ مدعی می شود که پیشنهاد مذاکره را بارها مطرح کرده، اما ایران به پای میز محاکمه نمی‌آید. این مسأله می‌تواند فشارها را بر ایران افزایش دهد.

اگر نتوانیم مانع رسیدن آمریکا به اهدافش شویم، میل به سرمایه‌گذاری نیز در ایران کاهش پیدا می کند

وی بیان کرد: اگر ما نتوانیم مانع رسیدن آمریکا به این اهداف شویم، میل به سرمایه‌گذاری در ایران نیز کاهش پیدا می کند. برای نمونه، شرکت توتال به مجرد اینکه نارضایتی آمریکا را دید، از سرمایه گذاری 6میلیارد دلاری در ایران منصرف شد. بازگشت این سرمایه‌ها به کشور دیگر به راحتی ممکن نیست. باید توجه داشته باشیم که نباید همه درها را ببندیم. زیرا این به نفع آمریکا خواهد بود و رئیس‌جمهور آن می‌تواند به دنیا بگوید که ایران از هیچ طریقی آماده برای مذاکره کردن نیست و فشار را به همین بهانه افزایش دهد.

بیگدلی گفت: ما نمی‌توانیم در توجیه عدم مذاکره به دنیا بگوییم که به دلیل بدعهدی آمریکا، مذاکره نمی‌کنیم. زیرا چنین اصطلاحی در دیپلماسی بین‌المللی وجود ندارد و صرفاً بر پایه مصلحت‌گویی و مصرف داخلی مطرح می‌شود. زیرا در اینجا بحثی حقوقی وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا از حقی به نام «فرمان اجرایی» برخوردار است که می تواند فرمان ریاست‌جمهوری قبلی را نقض کند و از آنجا که برجام به تصویب کنگره نرسید و تبدیل به قانون نشد، رئیس‌جمهور آمریکا از اختیارات خود استفاده کرد.

ایران به نحوی منتظر است که انتخابات کنگره آمریکا به کدام سو می رود؟

وی افزود: باراک اوباما نیز همین کار را در قبال کوبا کرد و قراردادی را که از قبل وجود داشت، نقض کرد. به همین خاطر است که ما باید با مقامات آمریکایی ملاقات کنیم و از آنها بپرسیم که چرا در برابر برجام بدعهدی کردند. هدف سیاست نیز اول مذاکره و بعد معامله است.

بیگدلی با بررسی معادلات میان ایران و آمریکا گفت: ایران به نحوی منتظر است که انتخابات کنگره آمریکا به کدام سو می رود؟ چرا که اگر به پیروزی دموکرات‌ها ختم شود، به نفع ما خواهد شد. بنابراین، در چنین حالتی ترامپ ضعیف شده و حتی ممکن است استیضاح شود. البته این مسأله به این راحتی ها نیست. بنابراین این نقطه نظر هست که اول ببینیم نتیجه انتخابات کنگره آمریکا چه خواهد شد؟ اما اگر این اتفاق نیفتاد، ایران مجبور است تصمیمی دیگر اتخاذ کند. 

فواد ایزدی: پیشنهاد مذاکره از سوی ترامپ، یکی از روش های عملیات روانی است

در همین رابطه یک کارشناس حوزه آمریکا معتقد است: حرف هایی که رئیس جمهور آمریکا می زند، به این منطق بازمی گردد که خوشش می آید بگوید با ایران مذاکره می کند تا حرف هایش در درون ایران تبدیل به تیتر و سوژه شود و در نتیجه عده ای بگویند مذاکره کنیم و عده ای نیز در مخالفت با آن موضع بگیرند. به نظر می رسد این نیز یکی از روش های عملیات روانی باشد.

 

دکتر فواد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره چرایی تکرار ادعای مذاکره از سوی آمریکا گفت: رئیس‌جمهور آمریکا یک بار می‌گوید که ما آماده مذاکره‌ایم و یک بار می‌گوید منتظریم تا ایرانی‌ها تماس بگیرند و بار دیگر می گوید که زنگ هم نزدند اشکالی ندارد. حرف‌هایی که ترامپ می زند براساس یک طراحی و منطق است.

منطق آمریکا، «گرفتن امتیاز بیشتر از ایران» است

وی افزود: منطقی که دولت آمریکا نسبت به ایران دارد، این است که می‌توانند بیشتر از ما امتیاز بگیرند. در واقع امتیازهایی که در توافق هسته‌ای گرفتند، آنها را به این نتیجه رسانده که می‌توانند بیشتر امتیاز بگیرند و ما خودمان این موضوع را به آنها گفتیم. زمانی که مسئولین، حرف از برجام 2 و 3 و یا برجام منطقه‌ای زدند، آمریکا احساس کرد که می‌توان امتیاز  بیشتری از ایران گرفت.

این کارشناس‌حوزه آمریکا گفت: طراحی آمریکا این‌گونه بود که از برجام خارج شوند و تنها نگران این بودند که بعد از این اتفاق، ایران از برجام خارج شود که آن را نیز خودمان اعلام کردیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران با اروپایی‌ها ادامه خواهد داد. بنابراین، آمریکایی‌ها این دو یقین را پیدا کردند که هم می شود از ایران امتیازی بیشتر گرفت و هم ایران از برجام خارج نخواهد شد، لذا امتیازهای مربوط به توافق هسته‌ای با ایران پابرجا خواهند ماند.

پیشنهاد مذاکره از سوی ترامپ، یکی از روش های عملیات روانی است

وی بیان کرد: حال که آمریکا از برجام خارج شده، طراحی این است که فشارها و تحریم‌ها را افزایش داده و با بازار ارز ما بازی کند. آمریکا منتظر سرنگونی نظام ایران است، زیرا برخی سالها در کاخ سفید منتظر سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بودند و امروز این افراد فرصتی برای رسیدن به آرزوی خود پیدا کردند. لذا آنها بر این باورند که اگر این اتفاق افتاد؛ مشکلات حل خواهد شد، اما اگر سرنگون نشد، ضعیف شده و آمادگی دادن امتیاز بیشتر را پیدا می‌کند.

ایزدی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ گفت: حرف‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا می زند، به این منطق بازمی‌گردد که خوشش می‌آید بگوید با ایران مذاکره می‌کند تا حرف‌هایش در درون ایران تبدیل به تیتر و سوژه شود و در نتیجه عده‌ای بگویند مذاکره کنیم و عده ای نیز در مخالفت با آن موضع بگیرند. به نظر می‌رسد این نیز یکی از روش‌های عملیات روانی باشد.

مذاکره با کشوری نظیر آمریکا، با هیچ منطقی سازگار نیست

وی اظهار کرد: در همین راستا، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته که ما آنقدر به ایران فشار می آوریم که آنها گدایی مذاکره کنند. بی‌تردید در ماه‌های آینده فشارها بیشتر خواهد شد و تمامی تحریم‌ها بازمی گردند. شک نکنید که در این مقطع برخی ها همانطور که امروز هم می گویند، بر طبل مذاکره خواهند کوبید.

این کارشناس حوزه آمریکا در ادامه با بیان اینکه مذاکره با آمریکا جوابگو نیست، گفت: مذاکره با کشوری نظیر آمریکا، با هیچ منطقی سازگار نیست. ما در گذشته با دولت آمریکا مذاکره کرده و توافقی مانند برجام را ایجاد کردیم. اما نتیجه‌اش، خروج یک‌جانبه آمریکا از آن توافق بود. اگر به این نکات توجه نکنیم و اگر از قرارداد برجام هیچ درسی نگیریم، قطعاً کشور ضرر خواهد کرد.

طراحی اشتباه می تواند بر مبنای این تصور باشد که با مذاکره تمامی مشکلات حل خواهد شد

وی افزود: من احساس می کنم که برخی هنوز هیچ تجربه‌ای از برجام بدست نیاوردند. بی تردید اگر ما از اتفاقی که برای برجام افتاد درس لازم را بگیریم، آن وقت است که می توانیم درمقابل طراحی آمریکا، طرحی کارآمد داشته باشیم. اما طراحی اشتباه می تواند بر مبنای این تصور باشد که با مذاکره تمامی مشکلات حل خواهد شد.

ایزدی در پایان گفت: یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که هنوز برخی نسبت به بدیهیات رابطه ایران و آمریکا شک می‌کنند. تا زمانی که بعضی‌ها، نکات ابتدایی دررابطه با بحث آمریکا را متوجه نشدند، راهبردی مشخص وجود نخواهد داشت و کشور نمی تواند از موضع قدرت بر سر میز مذاکره قرار گیرد. این بدان معناست که قطعاً این نوع مذاکره جواب نخواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.