به گزارش ایرنا، مریم قائمی روز یکشنبه در نشست گرامیداشت روز جهانی حفاظت از اکوسیستم‌های حرا در بوشهر افزود: طی یک دهه گذشته تجربیات موفقی برای حفظ جنگل های حرا در کشورهای آمریکا، استرالیا، ژاپن، هندوستان ، پاکستان و سریلانکا رقم خورد که باید ساز و کار مناسبی برای بهره جستن از این تجربیات اندیشیده شود.
وی با تاکید بر لزوم تدوین چارچوب برنامه حفاظت از تنوع زیستی جنگل های حرا اظهارداشت: باید این برنامه را با حمایت از جوامع محلی، گروه‌های کودکان و نوجوانان و انجمن های غیردولتی به سرانجام رساند.
قائمی ادامه داد: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی استان بوشهر پروژه‌ها و تحقیقاتی را در حوزه اکوسیستم‌های جنگل های حرا در این استان انجام داده که دستاوردهای علمی ارزشمندی را در برداشته است.
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر نیزگفت: جنگل های حرا با زندگی و فرهنگ زیست مردم حاشیه آن پیوندی ناگسستی دارد که این مهم را می توان در داستانها ، قصه ها و افسانه های عوام نیز جستجو کرد.
حسین دلشب یادآورشد: عمده زیستگاه های جنگل های حرا استان بوشهر در شهرستان های عسلویه و دیر واقع شده و بیشترین تراکم حرا آن نیز در مناطق خلیج نایبند در پارک ملی دریایی نایبند با مساحت 390 هکتار، خور بردستان در کنار شهر دیر به مساحت 5 هکتار و جنوب پارک ملی دریایی دیر – نخیلو(ساحل مل گنزه) به مساحت 30 هکتار واقع شده است.
سهیل مهاجری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز گفت: باتوجه به تحقیقات بین‌المللی که چند دهه پیش در تالاب حله انجام شد پارک ملی دیر - نخیلو به عنوان منطقه ای که توانایی رشد و گسترش جنگل‌های حرا را دارد مطرح شد ولی شاید بتوان در تالاب حله نیز شاهد رشد گونه های درخت حرا باشیم.
مانگرو جامعه گیاهی شامل درختان و بوته‌هایی است که در زیستگاه‌های آبرفتی و آب شور ساحلی مناطق گرمسیری و زیر گرمسیری (عرض جغرافیایی زیر 25 درجه) می‌رویند.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.