به گزارش ایرنا، حیدرعزیزنژاد روز یکشنبه در همایش تهدید و آسیب های ناشی از مصرف مواد اعتیاد آور افزود: با توجه به تنوع فرآورده و مواد اعتیاد آور ریشه کنی معضل اعتیاد در جامعه منتفی است و باید با راهکارهای کارشناسی شده جامعه و خانواده ها را در مقابل این بلای خانمانسوز مصون کرد.
وی با اشاره به نقش بانوان در بحث های سلامت محور اظهار داشت: خانواده ها در آموزش مهارت های زندگی از جمله 'نه گفتن' و مهارتهای رفتاری که در مصون سازی فرزندان خود موثر است، موفق عمل نکرده اند.
عزیزنژاد بیان کرد: هرچند مراکز درمانی و پیشگیری از اعتیاد در جامعه توسعه یافته است ولی بازهم آمار مبتلایان به این پدیده ازما جلوتر است و این زنگ خطری برای جامعه به شمار می رود.
وی با اشاره به گردش مالی 150 هزار میلیارد ریالی مواد مخدر در کشور ادامه داد: پائین آمدن سن اعتیاد از جمله موارد نگران کننده ای است که جامعه جوان را تهدید می کند و می طلبد با رفتارهای درست جامعه را در مقابل غول مواد مخدر مصون کرد.
سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: امروز در بسیاری از مکان هایی که محل برخورد با اعتیاد است از جمله باشگاهای ورزشی به محلی برای ترویج اعتیاد تبدیل شده اند.
مریم آذرشب افزود: بی اطلاعی از مصرف برخی پودرها و داروهای نیروزا باعث شده بتدریج افراد درگیر معضل اعتیاد شوند.
وی اظهار داشت: خانواده همه ما در معرض تهدید مواد مخدر هستند و باید با احساس مسئولیت نسبت به این مشکل خانواده ها را مصون کرد.
سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر اضافه کرد: برای مبارزه با پدیده خانمانسوز مواد مخدر همکاری همه گروه ها و تشکلها ضروری است.
مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از بزرگترین آسیب های اجتماعی است که در دنیای معاصر وجود دارد و در ارتباط مستقیم با طلاق، بزهکاری، خشونت، قتل و روسپی گری است.
فاطمه اکبری زاده افزود: 68 درصد طلاق ها در جامعه ناشی از وابستگی یکی از زوجین به اعتیاد است که روز به روز در حال افزایش است.
وی یادآور شد: 45 تا 48 درصد از زندانیان کشور به دلیل اعتیاد و بخش زیادی از قتل ها نیز ناشی از استفاده مواد صنعتی مخدر است که این آمارها زنگ خطر برای جامعه به شمار می رود.
اکبری زاده ادامه داد: اعتیاد هزینه های زیادی برای جامعه دارد و فردی که می تواند نقش تولید و بهره وری را برای کشور داشته باشد گرفتار اعتیاد می شود.
وی گفت: با توجه به گردش مالی بالای ناشی از قاچاق مواد مخدر در دنیا، عواقب ناشی از آن و آلوده کردن بخش و طیف عظیمی از افراد جامعه به این بیماری برای فعالان این بخش اهمیتی ندارد.
اکبری زاده افزود: از 16 میلیون مصرف کننده تزریقی در دنیا سه میلیون نفر مبتلا به ایدز و بیش از هفت میلیون نفر مبتلا به هپاتیت بی و سی هستند به همین دلیل قشرهای مختلف جامعه باید نسبت به درمان و شیوه های پیشگیری از اعتیاد علم و آگاهی لازم را داشته باشند.
وی بیشترین ماده مخدر مصرف شده در دنیا را هروئین عنوان کرد و گفت: دو سوم از تریاکی که به هروئین تبدیل نمی شود در پنج کشور جهان از جمله 42 درصد در ایرن، 7 درصد افغانستان، 7 درصد پاکستان، 6 درصد هند و 5 درصد روسیه تقسیم می شود.
اکبری زاده افزود: 6 درصد از جمعیت 16 تا 64 سال کشور معادل سه میلیون و 500 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر هستند که با توجه به خانواده هایی که درگیر این معضل می شوند در حدود 12 میلیون نفر در کشور با این پدیده روبرو هستند.
مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر یادآور شد: 8 درصد از جمعیت کشور معادل 60 هزار نفر زنان معتاد هستند و این امر به معنی نابودی خانواده تلقی می شود.
وی اضافه کرد: زنانی که مصرف مواد مخدر را آغاز می کنند به دلیل حساس بودن و شرایط فیزیولوژیک بدن زودتر از مردان گرفتار تزریق مواد مخدر می شوند.
اکبری زاده گفت: در زمان حاضر در پسرها مصرف سیگار، قلیان، الکل، تریاک، شیشه و حشیش و در دخترها سیگار، قلیان، الکل، شیشه، داروهایی از جمله مورفین و ریتالین و ترامادول رایج است.
وی کنجکاوی، افزایش یک لذت طبیعی، مقابله با مشکلات روان شناختی و حل و فصل آنها و بهبود عملکرد را از دلایل مصرف مواد مخدر در بین قشرهای مختلف عنوان کرد.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.