به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به جشن باستانی چهارشنبه سوری در ایران، روز به روز بحث های بیشتری پیرامون نحوه برگزاری این سنت صورت می گیرد.
رئیس دانشگاه پیام نور گناوه در این ارتباط گفت: در گذشته های نه چندان دور، خانواده ها در این روز لحظات شاد و مفرحی را برای خود ایجاد می کردند اما چند سالی است که این مراسم شیرین به شیوه ای غیر قابل قبول ، تغییر و تبعات غیر قابل جبرانی را درجامعه بدنبال داشته است.
مرتضی سیاوشی با بیان اینکه ایرانیان ملت شادی هستند گفت: چهارشنبه آخرسال بنوعی با کمی تحریف به چهارشنبه سوزی تبدیل شده که ضرورت دارد با فرهنگ سازی این روز را به جشن شادی در کنار خانواده ها سوق داد.
وی بیان کرد: با برنامه ریزی درست و اصولی ، می توان مراسم چهارشنبه آخر سال را در مکان های خاص برگزار کرد که هم جلوی تحریفات گرفته و هم به مرور از حوادث ناگواری که در سال های اخیر شاهد آن هستیم جلوگیری شود.
رئیس دانشگاه پیام نور گناوه گفت: درصورتی که یک برنامه ریزی مدون برای آیین چهارشنبه سوری توسط مسئولان مربوطه اعمال شود جلوی خشونت و آسیب های احتمالی گرفته می شود و صلح و شادی و همبستگی بین خانواده ها نمود پیدا می کند.
احمدرضا ونکی از استادان دانشگاه پیام نور گناوه هم گفت: چهارشنبه سوری از جمله جشن های ایرانی است که همراه با مراسم های همچون آتش افروزی، قاشق زنی، پخش آجیل مشکل گشا و فال گوشی و گره گشایی انجام می شده و قدمتی هزاران ساله دارد.
وی افزود: چهارشنبه سوری بخشی از فرهنگ مردم ایران زمین است که مانند بسیاری از جشن های دیگر ایران به فراموشی سپرده نشده است.
وی گفت: فرهنگ ها و آیین هایی نظیر چهارشنبه سوری به عنوان یکی از متعلقات اجتماع به راحتی قابل تغییر و جایگزین نیستند .
ونکی بابیان اینکه تدوین و بکارگیری برنامه های پیشگیری رشد مدار در بلندمدت می تواند مشکلات ناشی از بسیاری از مسایل را در اجتماع که منجر به خشونت می شود برطرف کند، گفت: برنامه ریزی ها دراین مسیر باید در مسیر بهبود پرورش و تربیت فرزندان باشد.
محمد نادر شریفی دیگر عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گناوه هم گفت: این رسم در واقع برای پاکی مورد احترام اقوام مختلف ایرانی انجام و سابقه آن به پیش از اسلام برمی گردد که بیانگر یک مراسم مذهبی توام با شادی و دعا و نیایش بوده است.
وی افزود: این آیین کهن ایرانیان در سال های اخیر به معضلی اجتماعی تبدیل شده و خانواده های بسیاری نه تنها از آمدن آن شاد نیستند بلکه با نگرانی منتظر تمام شدن این شب به اصطلاح شاد هستند.
شریفی گفت: این آیین به عنوان یک سنت ایرانی موردقبول قرار گرفته و با توصیه و یا تهدید قابل حذف نیست و هر چه در انجام آن ممانعت شود، انگیزه برپایی آن بیشتر می شود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: ازاین سنت می توان به عنوان مراسم شادی بخش نگاه کرد و در کنار آن پیام های فرهنگی متناسب با فرهنگ ایرانی به جوانان و نوجوانان و یا کل دنیا انتقال داد.
وی گفت: برنامه ریزی و مشارکت انجمن های تحت حمایت دولت و سازمان های مردم نهاد نیز می تواند در هرچه بهتر برگزار کردن این آیین اثربخش باشد.
شریفی ادامه داد: حمایت از اجرای برنامه ای درخور در محیطی امن و با وسایل شادی آفرین که مورد تایید سازمان های نظارتی باشد نیز باید مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: بخش زیادی از ابزارهایی که در چهارشنبه سوری استفاده می شود هیچ نظارتی بر مراکز فروش اعمال نمی شود و این روند باعث شده تا بیشترین خطر و آسیب های جسمی در این روز وجود داشته باشد.
آیین چهارشنبه سوری در بندرگناوه در شمال استان بوشهر یک روز پس از سراسر کشور برگزار می شود.
6164/ 6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.