به گزارش چهارشنبه شب ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری بوشهر، عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در این نشست با تقدیر از دولت تدبیر و امید و وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به نمایندگی از مردم ، کارگزاران و نمایندگان استان بوشهر در مجلس از وزیر باتدبیر و پرتلاش راه و شهرسازی تقدیر می‌کنم.
وی یادآور شد: پایان سال 1396 و روزهای آغازین سال 1397 ایام امیدبخشی برای مردم استان بوشهر و جنوب استان فارس است و این روز در حافظه تاریخی مردم این مناطق ماندگار خواهد بود.
استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل این طرح افزود: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است که اجرای این طرح را توجیه‌پذیر کرده است.
گراوند بیان کرد: استان بوشهر روزگاری به عنوان پایتخت تجارت ایران بود و اجرای طرح راه‌آهن در مسیر بوشهر به شیراز و اتصال به خط ریلی سراسری می‌تواند نویدبخش توسعه و آبادانی بوشهر و ایران اسلامی باشد.
وی بیان کرد: اجرای این طرح در تحقق شعارهای رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید است و امیدواری را در بین مردم زنده خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن و اجرای طرح توسعه بندری بوشهر در جزیره نگین در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: با توجه به اینکه بندر بوشهر امکان توسعه محدودی داشت احداث بندر نگین در بوشهر در دستور کار قرار گرفت که با تکمیل این طرح این بندر به شبکه ریلی متصل می‌شود.
عباس آخوندی ادامه داد: احداث این خط هم از نظر مسافری و هم باری مطلوب ارزیابی می‌شود و به کاهش سوانح رانندگی، مصرف سوخت و توسعه شبکه ریلی می‌انجامد.
آخوندی ادامه داد: طرح راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از مشکلات در فاینانس طرح ‌ها تامین سهم 15 درصدی است که نکته مهمی بود، اما با همراهی مجلس در بودجه سال 1397 پیش‌بینی شد که سهم 15 درصدی فاینانس از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.
آخوندی از تلاش های مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون ساخت و توسعه راه آهن و دست اندرکاران این طرح تقدیر و تشکر کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه نیز ضمن تاکید بر اولویت دولت یازدهم و دوازدهم در توسعه و تکمیل شبکه ریلی کشور گفت: در ابتدای دولت یازدهم مسیر تامین مالی، روند مطالعات و تکمیل طرح های ریلی براساس اولویت ها توسط وزیر راه و شهرسازی مشخص شد.
خیرالله خادمی با بیان اینکه هم اکنون سه هزار و 410 کیلومتر مسیر ریلی در دست مطالعه و اجراست و افزود: اتصال پنج استان کشور به شبکه ریلی از جمله اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است که در سال جاری و ماه‌های ابتدایی سال 97 این مهم محقق خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده برای تکمیل محورهای ریلی تامین اعتبار از منابع خارجی پیگیری می شد که در این ارتباط هفت طرح به طول مجموع 2 هزار و 270 کیلومتر و هزینه اجرا 128 هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.
خادمی راه آهن شیراز - بوشهر را یکی از این طرح ها عنوان کرد و اظهار داشت: مطالعات فاز اول و فاز دوم این طرح به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی اتصال به بندر بوشهر به اتمام رسید و امروز شاهد انعقاد قرارداد این طرح در حالی هستیم که مبنای برآورد مالی آن بر اساس فهرست بهای ایران است که اتفاقی بزرگ به حساب می آید.
وی اضافه کرد: مبلغ قراردادی که امروز امضا می شود 23 هزار و 600 میلیاردریال معادل700 میلیون دلار و پنج میلیارد یوآن چین است.
خادمی گفت: برآورد مسافر و بار در این محور در 20 سال آینده در بخش مسافر سالانه یک میلیون نفر و در بخش بار سالانه 12 میلیون تن است.
وی اضافه کرد: این مسیر در 2 قطعه 250 و 200 کیلومتری اجرا می‌شود.
به گزارش ایرنا، طرح راه آهن بوشهر - شیراز- عسلویه در دولت نهم مصوب شد و در سال 1385 عملیات اجرایی 2 قطعه آن در استان بوشهر آغاز شد اما پس از مدتی به دلیل نبود اعتبار متوقف شد.
از مجموع 18 قطعه راه آهن شیراز -بوشهر- عسلویه تاکنون چهار قطعه اجرایی شده که بطور متوسط پیشرفت فیزیکی آنها 50 درصد است.
طول این طرح 630 کیلومتر است که 300 کیلومتر آن در محدوده استان فارس و مابقی در محدوده استان بوشهر واقع شده است.
برای اجرای چهار قطعه یادشده شامل 2 قطعه در استان فارس و 2 قطعه در استان بوشهر 900میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
از مجموع 18 قطعه راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه 11قطعه در فاصله شیراز تا بوشهر و هفت قطعه نیز از سه راهی اهرم تا عسلویه در استان بوشهر است.
طول 30تونل پیش بینی شده برای این مسیر 21 کیلومتر است که بلندترین تونل آن 4 هزار و 100 متر است.
6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.