به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی شنبه شب در نشست شورای اداری استان بوشهر با گرامی داشت دهه فجر و ایام شهادت حضرت فاطمه(س) افزود: فرهنگ از دو منظر مادی و غیرمادی قابل دیدن است که وجه مادی یا دیده نشده و یا اینکه کمتر دیده می شود.
وی بیان کرد:درکنار این وجه از فرهنگ غیرمادی است وجه دیگری نیز دارد که به فضای مادی نزدیک شده و از آن بعنوان صنایع فرهنگی یاد می کنیم.
صالحی افزود: حوزه فرهنگ فارغ تحصیلان فراوانی دارد که آمار آنها روز به روز در حال افزایش است و این یک ظرفیت قابل توجه برای گسترش صنایع فرهنگی قلمداد می شود.
وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به صنایع فرهنگی بیان کرد: مزیت تاریخی ایران اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر یک ظرفیتی قابل توجه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:صنایع فرهنگی درقالب های گوناگون مد، معماری، هنرهای دستی، تجسمی، نمایشی، موسیقی و بازی های کامپیوتری بعنوان صنایع خلاق تعریف می شوند که بیشتر با پردازش ذهنی و فکری سر و کار دارد.
وی ادامه ادامه: درآمد فرهنگی جهان در سال 2016، 2 هزار و 250 میلیون دلار گزارش شده که این میزان 3 درصد کل جی.دی.پی جهان را شامل می شود.
صالحی افزود: سهم درآمدی کشورهای مختلف از صنایع فرهنگی متفاوت بوده که در این بین آمریکای شمالی 620 میلیون دلار، اروپا 709 میلیون دلار، آمریکای جنوبی 4.7 میلیون دلار این درآمد را به خود اختصاص داده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد:در اروپا نیز هفت میلیون و 700 هزار شغل در صنایع فرهنگی ایجاد شده که این میزان در کشورهای پیشرفته از لحاظ سهم اشتغال و ایجاد ارزش افزوده روز به روز درحال افزایش است.
صالحی افزود: در توسعه اجتماعی ایران و استان ها بطور خاص استان هایی که ظرفیت فرهنگی فراوانی دارند صنایع فرهنگی می تواند جایگاه مهمی داشته باشد.
وی عنوان کرد: در این راستا باید موانع مختلف مانع رشد صنایع فرهنگی کشور شناسایی و رفع شود تا از این طریق در یک مدل که می تواند ما را به رشد صنایع خلاق سوق دهد حرکت کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از زاویه مادی نیز باید ارزش افزوده خود را در شاخص اقتصادی حوزه فرهنگی توسعه دهیم.
وی با بیان اینکه حوزه تبلیغات در کشور رشد قابل توجهی یافته اظهارداشت:درآمد حوزه تبلیغات از 2 هزار میلیارد تومان در سه سال به 10 هزار میلیارد تومان افزایش داشته که این امر نشان از ارتقا سهم بازار فرهنگی درحوزه تبلیغات است.
صالحی ادامه داد: در سال های 92 و 93 میزان فروش فیلم ها در حدود 320 میلیارد ریال بود که این میزان طی سال گذشته با افزایش نزدیک به 6 برابری به یکهزار و 700 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.
وی افزود:درحوزه هنرهای های تجسمی بازار صنایع دستی و مد و لباس حوزه بسیار پردامنه ای است که جای فراوانی برای کار در این حوزه وجود دارد.
صالحی اظهارداشت: فضای مد و لباس اکنون در تسخیر بازار خارجی است که باتوجه به اینکه از لحاظ تاریخی و تنوعی که درلباس و رنگ داریم با کار دراین حوزه علاوه بر کاهش تاثیرپذیری از بیگانگان ما را از لحاظ اقتصادی ارتقا دهد.
وی در ارتباط با دهه فجر نیزگفت:در این وجهه سیاسی و اجتماعی فرصتی است که امید را بیش از پیش در دل جامعه افزایش دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پس از انقلاب اسلامی ایران ،نظام دستاوردهای فراوانی داشته که در این بین بی انصافی است تنها بخش خالی دیده و مورد قضات قرار گیرد.
وی افزود: خبرها و اتفاقات مثبت در جامعه کم نیستند و اگر برای اطلاع رسانی آنها تلاش شود می توان روحیه مردم را شاداب و با نشاط تر کرد.
صالحی تاکید کرد: دهه فجر فرصت مغتمی است تا تعامل ارتباطی مسئولان و مردم افزایش و از این طریق روحیه امید و نشاط اجتماعی در کشور را گسترش دهیم.
وی در ارتباط با جایگاه استان بوشهر نیز گفت: بخش های مختلف این استان در حوزه فرهنگی ایران اسلامی نقشی بی بدیل داشته و در بیش از یکهزار سال گذشته فرهنگ ایران زمین از استان بوشهر به نقاط مختلفی از جهان راه پیدا کرده است.
7212/ 6045**خبرنگار: عبدالصمد شهریاری**انتشار دهنده:اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.