در ادامه مطلب خلیج فارس آمده است: این روزها کشمکش ها بر سر شهردار ماندن 'غلامعلی میگلی نژاد' یا رفتش جدیست و آرایی که از دیوان عدالت اداری در فضای مجازی و رسانه ها منتشر می شود ابهامات در این باره را بیشتر کرده تا وضعیت مدیریت شهری مرکز استان نقل بسیاری از محافل باشد.
دراین بین آنچه این داستان را پیچیده تر کرده و پیش بینی آینده شهرداری مرکز استان را قدری دشوار نموده، رفتار برخی از اعضای شوراست که موضع مشخص و ثابتی از خود بروز نداده و مانند کشتی طوفان زده، روزی به پهلوی چپ می‌غلتند و روز دیگر به‌راست!
شورا با 3 طیف بندی
شروع دوره جدید شورای شهر بوشهر در شهریورماه سالجاری با طیف بندی سه گانه اعضا شورا همراه بود، اتفاقی کم سابقه در ادوار شوراهای بوشهر که باعث گردید عملا هیچکدام از گروه های سه گانه برای انتخاب شهردار آینده دست بالا را نداشته باشند و مجبور به ائتلاف با گروه دیگر باشند.
به عبارتی، راهیابی سه نفر از لیست امید (اصلاح طلب)، سه عضو شورای سابق به عنوان حامیان میگلی نژاد و سه نفر از نیروهای نزدیک به طیف اصولگرا شاکله اصلی گروه های سه گانه شورای شهر بوشهر را تشکیل می دادند.
شکل گیری سه گانه شورا عملا کار را برای رسیدن به یک جمع بندی مشخص بسیار مشکل و پیچیده کرده بود. از طرفی، رایزنی های شدید برای حضور یکی از گزینه های اصولگرا که سابقه مدیریت شهری نداشته و تصور می شد حضورش شهرداری را به حیاط خلوت سیاسی تبدیل و مدیریت شهری را به حاشیه خواهد برد، باعث گردید تا دو گروه اصلاح طلب و اعضای شورای سابق وادار شوند برسر ماندن میگلی نژاد به عنوان شهرداری که کارنامه نسبتا موفقی در مدیریت شهری از خود ارائه کرده به توافق برسند.
آغاز بازی اعضای خاکستری شورا
توافق این دو گروه موجب شد تا برخی اعضا خاکستری شورا برای آنکه از قافله عقب نمانند و در جرگه مخالفین شهردار قرار نگیرند، به رای به میگلی نژاد تن دهند، درحالی که گزینه آنها تا قبل از اطلاع از چنین توافقی، چهره دیگری بود.
این طیف درگام بعدی، تشکیل فراکسیون موسوم به 'توسعه' را کلید زد که نگاهی به سوابق آن طی ماههای اخیر نشان داده در عمل نه توسعه محور و برنامه ریز بلکه اتئلافی برای به حاشیه راندن اعضای اصلاح طلب شورا بود و مهمترین اقدام شان طی این مدت پیگیری عزل رئیس شورا می باشد، ماجرایی که البته با موضع گیری فرماندار بوشهر مبنی بر یکساله بودن انتخاب هیات رییسه شورا و عدم تغییر در آن مگر درصورت استعفا، ناکام ماند.
همان زمان برخی شایعات حاکی از آن بود که تلاش برخی از اعضا فراکسیون توسعه برای عزل زود هنگام رئیس شورا با هدف ایجاد فاصله میان میگلی نژاد و رای دهندگان اصلی اش جهت رویگردانی آنها از شهردار و ایجاد زمینه استیضاحش در حال پیگیری است، اما این تلاش نیز چندان موثر نبود.
رای موافق به کنار رفتن شهردار و برگشت از تصمیم خود
اما ابلاغ استفساریه جدید مجلس درباره منع اشتغال بازنشستگان، فرصت و مجال جدیدی بود تا اعضای خاکستری شورا برای تحت فشار قرار دادن اعضا، بار دیگر به میدان بیایند و مطابق ابلاغیه جدید خواستار پایان کار میگلی نژاد شوند.
فشار برخی از اعضا اصولگرا و نامه سازمان بازرسی که خواستار اقدام شورا در موعد قانونی (20 آبان) بود، در کنار نبود مستندات قانونی مبنی بر ایثارگری شهردار باعث گردید که 6 تن از اعضای شورا در موعد مقرر که قانون پیش بینی کرده بود مطابق استفساریه مجلس به پایان شهرداری میگلی نژاد رای دهند.
در ادامه و هرچند کنار گذاشتن میگلی نژاد مجال جدیدی را برای اعضا خاکستری شورا جهت نشاندن گزینه خود بر کرسی شهرداری فراهم نمود، اما وقتی مهمترین گزینه آنها برای شهرداری به دلیل آنچه خودشان 'پیمان شکنی و خیانت یکی از هم پیمانان' عنوان نمودند انصراف داد، دیگر وقت آن بود که مجددا در صف مدافعین میگلی نژاد در آیند!
این طیف در بازی جدید خود، این بار در پی نامه دیوان عدالت اداری پیرامون توقف موقت مصوبه شورا درباره پایان کار شهردار تا زمان رسیدگی، حاضر نشدند درخواست ریاست شورا برای رفع ابهام از رای دیوان (مبنی بر حضور یا عدم حضور میگلی نژاد در شهرداری) و دفاع از مصوبه خودشان را بپذیرند، طوری که با ارسال نامه ای به دیوان خواستار تمکین به این رای و بازگشت میگلی نژاد شدند.
اکنون با وجود نامه جدید دیوان عدالت اداری مبنی اینکه رای اخیرشان به معنای بازگشت میگلی نژاد نیست و به معنای توقف مصوبه قبلی بصورت موقت می باشد، باید منتظر ماند و دید اعضای خاکستری چه موضع جدیدی اتخاذ خواهند نمود؟!
منافع عمومی، مهره گمشده در میان برخی اعضای شورا
به نظر می رسد حلقه مفقود درمیان برخی از اعضا شورای فعلی بوشهر عدم دغدغه و نگرانی از منافع عمومی و وامداری به لابی های خارج از شورا است، چیزی که نتیجه آن ماجرای پیشنهاد خرید ساختمانی برای شهرداری با رقم عجیب 36 میلیاردتومان بود و همان زمان گفته می شد توسط یکی از اعضای شورا برای گرفتن موافقت همکارانش در حال پیگیری می باشد!
جای هیچ شکی نیست که عدم ثبات رای در میان برخی از اعضا خاکستری شورا که شاید ناشی از جوانی آنان باشد از یکسو مجال لابی گری در شورای پنجم بوشهر را به شکل کم سابقه ای فراهم نموده و از سوی دیگر شائبه اولویت نداشتن منافع عمومی از سوی این گروه را تقویت نموده است.
تغییر مدام موضع این طیف از مخالفت با شهردار سابق و سپس از در موافق درآمدن و مجددا اصرار به پایان کار شهردار و باز مبدل شدن به یار موافق جهت برگشت وی، باعث گردیده که برداشت عمومی از برخی اعضای شورا برداشت چندان مثبتی نباشد و تصور اولویت داشتن منافع شخصی بر مصالح عمومی در این تغییر سریع مواضع قوت بگیرد.
با همه این اتفاقات، نزدیکی به ایام نوروز، رکود پروژه های عمران شهری و روزمرگی شهرداری باعث شده مطالبه اصلی شهروندان تعیین تکلیف سریع شهرداری مرکز استان و اعمال قاطعیت در برخورد با ویژه خواری های احتمالی باشد،اتفاقی که درصورت بهرمندی از تجربه اندوخته شده اعضا طی چند ماه گذشته و تصمیم به تغییر رویه فعلی، چندان دور از دسترس نمی باشد.
6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.