به گزارش ایرنا روابط عمومی استانداری بوشهر روز چهارشنبه به نقل کرمعلی قندآلی در نشست شورای عشایر استان بوشهر افزود افزود: براساس گزارش مرکز آمار ایران، یک میلیون و 230 هزار نفر عشایر در قالب 213 هزار خانوار در نقاط مختلف کشور زندگی می کنند که 1.8 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به آیین نامه ساماندهی امور عشایر کشور بیان کرد: یکی از نقاط قوت سازمان امور عشایر همین آیین نامه است که 17 ماده دارد و هر ماده به وضوح وظایف دستگاه‌های اجرایی را مشخص کرده و اجرای این آیین نامه بسیاری از مشکلات عشایر را حل می کند.
رئیس سازمان امور عشایر کشور تاکید کرد: یکی از دغدغه های مهم در سازمان امور عشایر آموزش رسمی و مهارتی و پژوهش است که با جدیت این موضوع را دنبال می کنیم.
وی با اشاره به 15 هزار مناطق استقرار فصل عشایر در کشور یادآورشد: تولید سالانه 190 هزار تن گوشت، وجود 28 درصد دام سبک کشور، تولید 35 درصد صنایع دستی و فعالیت های گردشگری و گیاهان دارویی بخشی از خدمات عشایر به کشور است.
رئیس سازمان امور عشایر کشور تصریح کرد:با وجود فعالیت‌های تاثیرگذار عشایر درکشور، اما برای تعادل زیست محیطی،نوع فعالیت و معیشت ایشان باید تدابیری اندیشیده شود ضمن اینکه زندگی عشایری هم نباید فراموش شود.
قندآلی گفت:بوشهر ازجمله استان‌هایی است که در ایام قشلاق 7 الی 8 ماه از سال عشایر در این استان زندگی می کنند وهم افزایی خوبی بین مردم و عشایر در استان بوشهر وجود دارد.
وی اظهارداشت:پارسال 400 میلیارد تومان تسهیلات با سود 4 درصد به عشایر پرداخت شدکه از این میزان یک میلیارد تومان اعتبار سهم عشایر استان بوشهر بوده است.
استاندار بوشهرگفت:طرح‌ها و سرمایه‌گذاری دربرنامه‌های عشایری که با افزایش تولید و هزینه کم محقق می‌شود نماد آشکار طرح‌های اقتصاد مقاومتی است.
عبدالکریم گراوند افزود:تاریخ عشایر به دلیل نقش مهم و تاثیرگذاری که در عرصه‌های مختلف جامعه اسلامی ایفا کرده اند پرافتخار است.
وی یادآورشد:برای رفاه حال عشایر استان بوشهر در راستای تامین آب آشامیدنی، مخازن ذخیره آب در نقاط مختلف عشایری این استان نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
گراوند با اشاره به احیا نشست‌های شورای عالی عشایر گفت: تشکیل این شوراها در استان‌ها نشان از توجه ویژه دولت به جامعه عشایری و حل مشکلات این فعالان اقتصادی است.
وی تصریح کرد:باتوجه به اینکه در زمان قشلاق عشایر 90 درصد زمان تحصیل دانش‌آموزان جامعه عشایری در استان بوشهر سکونت دارند لازم است زیرساخت‌های آموزشی در مناطق عشایری استان فراهم شود.
استاندار بوشهر با قدردانی از همکاری دستگاه‌های اجرایی در حل مشکلات جامعه عشایری بیان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه علاوه بر اعتبارات تملک دارایی، اعتباراتی از محل ارزش افزوده و حق آلایندگی برای اجرای طرح‌های عشایری پرداخت می‌شود.
گراوند گفت: از محل این اعتبارات طرح‌های مختلف عمرانی، خدماتی، فرهنگی، آموزشی اجرا می‌شود که باید در چارچوب تعیین شده پروژه‌های مورد نیاز عشایر در شهرستان‌ها تعریف و تصویب شود.
وی افزود: با تخصیص اعتبارات از محل ارزش افزوده و عوارض حق آلایندگی بخش زیادی از مشکلات جامعه عشایری برطرف می‌شود.
گراوند تصریح کرد:برای بررسی و حل مشکلات عشایر، شورای عشایر در شهرستان‌های استان بوشهر تشکل می‌شود.
استاندار بوشهر افزود: برای تسریع در ارائه خدمات به جامعه عشایر، سیاست‌گذاری‌ها باید بر اساس خرید خدمت باشد که تحقق این مهم زمینه اشتغال‌زایی هم در پی دارد.
مدیر امور عشایر استان بوشهر هم گفت: در سال جاری در مرحله اول یک میلیارد و 560میلیون تومان تسهیلات به 77 نفر از عشایر استان پرداخت شده است.
فرهمند آقایی اظهارداشت: پنج هزارو 200 خانوار عشایر در استان بوشهر زندگی می کنند و 790 هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان متعلق به عشایر است.
وی با بیان اینکه 5 طایفه مهم عشایر در 8 شهرستان استان بوشهر در طول 7 ماه سال زندگی می کنند، اضافه کرد: جمعیت کل عشایر استان بوشهر 31 هزار نفر است که سالانه 6هزارو 500 تن گوشت قرمز تولیدی این استان توسط عشایر تامین می شود.
مدیرامور عشایر استان بوشهر افزود: آبرسانی سیار، مرمت راه‌ها، توزع سیلندر گاز و خرید مولد انرژی خورشیدی از جمله نیازمندی‌های عشایر در استان بوشهر است.
وی با بیان اینکه از محل اعتبارات بسیج سازندگی در سال گذشته 307 میلیون تومان برای عشایر استان هزینه شد، اضافه کرد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 100 نفر از عشایر استان بوشهر برای دریافت تسهیلات معرفی شده است که تاکنون 500 میلیون تومان از کل اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومانی این تسهیلات به استان ابلاغ شده است.
آقایی گفت:از محل اعتبارات ملی هم در سال جاری 900 میلیون تومان تخصیص یافته که 886 میلیون تومان از این اعتبار در اختیار استان قرار گرفته است.
6045/6047** خبرنگار: مونا عیدان ** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.