سمیه فرح بخش روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در این طرح 2 رقم از گیاه کینوا کشت می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی های پی در پی اصلاح الگوی کشت از جمله هدف های این طرح است.
فرحش بخش با اشاره به صادراتی بودن گیاه کینوا ادامه داد: این گیاه به دلیل مقاوم به شوری و خشکی در زمین های غیرقابل کشت نیز رویش دارد.
وی بیان کرد: کینوا برای تهیه غذای کودک و افرادی که حساسیت به گلوتن غلات دارند، مناسب است.
فرح بخش اضافه کرد: تاکنون استان های خوزستان، سمنان، یزد و سیستان بلوچستان در زمینه کشت این گیاه اقدام کرده اند.
وی افزود: برای نخستین بار کشت گیاه کینوا بصورت پایلوت در سطح یک هکتار از زمین های استان بوشهر در شهرستانهای دیر، تنگستان و بوشهر انجام می شود.
مجری این طرح اظهار کرد: گیاه کینوا با نام علمی Chenopodium quinoa گیاهی یک‌ ساله است که بطور معمول به منظور محصول دانه کشت ولی از برگ‌های جوان آن هم به عنوان سبزی تازه و یا پخته استفاده می ‌شود.
وی با بیان اینکه برخی ژنوتیپ ها کاربرد کشت علوفه ای دارند، گفت: گیاه کینوا بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو است که درپنج سال به طور مداوم مورد تغذیه مردم این مناطق بوده طوریکه در سال 2003، بولیوی و پرو با 88 درصد تولید جهانی بزرگ‌ترین صادرکنندگان این گیاه معرفی شدند.
فرح بخش گفت: این گیاه از سال 1987 میلادی برای نخستین بار در کلرادو آمریکا بصورت تجاری کشت شد و اکنون یک محصول مناسب برای کشاورزان اکثر مناطق آمریکای شمالی محسوب می‌شود.
وی افزود: دانه کینوا یک شبه غله با ارزش غذایی بالاست که کم حجم و بسیار خوش‌ هضم است و منبع غنی از پروتئین، آهن، منیزیم، فیبر، فسفر و ویتامین B2 است طوریکه در کشورهای آمریکای جنوبی به خاویار سبز معروف است.
وی یادآور شد: اهمیت غذائی کینوا مربوط به ترکیب کامل اسید آمینه، کلسیم، فسفر، آهن بالا و سدیم پائین است.
فرح بخش اظهار کرد: پروتئین کینوا از نظر کمی و کیفی بهتر از دانه غلات متداول است و تعادل اسید آمینه مطلوب‌ تری برای تغذیه انسان و دام نسبت به گندم دارد و لیزین بالا از مشخصه‌های بذر کینواست که 2 برابر گندم است.
وی گفت: گیاه کینوا در آمریکا برای تولید آرد، سوپ، غلات صبحانه، تهیه غذا بطور جداگانه و یا مخلوط با برنج پخته و سالاد استفاده می ‌شود.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: موناعیدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.